Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk SD?

Jeaninne skrev 2014-07-25 18:21:24 följande:
    . PLUS att vi - som du ju säger - absolut inte ska anpassa oss till dem. Vilket vi har gjort i fråga om att avskaffa kyrkobesöken med skolan t.ex. (för JO det var för muslimernas skull).
    Nej, vi ska hålla hårt på att religionsfrihet är en rättighet som även är ett absolut krav  på individnivå. Inga skolavslutningar i kyrkor, moskéer, synagogor borde vara en självklarhet för ett modernt samhälle.

Själv slapp jag sån skit under min skoltid, men det verkar som det fanns en kort period då det var vanligt på vissa håll i landet.

Det är naturligtvis viktigt att Sverige som land tydligt visar att att religionsfrihet även inkluderar frihet från religion.

Däremot borde det inte vara fel om skolorna anordnar studiebesök i de olika templen som en del av religionskunskapen.

Skulle någon ställa frågan till mig vad som är unikt för Sverige - tror jag att det faktum att vi är det mest sekulära landet i världen skulle vara bland det första jag skulle komma att tänka på.

Tänk t ex på hur vanligt det är hur amerikanska idrottsmän och kvinnor tackar gud för att de segrade, ett beteende som ofta gör att jag skruvar på mig av obehag. 

Jag är så glad att jag är svensk, kan jag känna i sådana ögonblick.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    hezekiel skrev 2014-07-26 12:23:48 följande:
    På vilka punkter tycker du att Boko haram och IS har nåt gemensamt med SD?
    Är det integrationen?
    Skulle även vilja ha lite info om SDs hat mot kvinnor då jag har svårt att se den själv.
    Ge mig några bra svar så kanske du kan rädda mig från att gå med i SD-sekten,för som det ser ut nu hamnar förmodligen min röst där.

Med vänlig hälsning
    Gone fishing, skulle det strax kunna stå i min sidfot.

Testa gärna att läsa diskussionen på jämställdhetsforumet med avseende på olika SD-signaturers kvinnosyn. Det förutsätter i och för sig att du känner till de vanligaste SD-aktivisterna på FL och att du inte invänder mot mitt påstående att man kan få en uppfattning om vad som dras till SD genom att studera nätets sverigedemokrater - att det liksom blir till en om möjligt mer rättvisande bild en den man får om man bara lyssnar till den politiskt korrekta Åkesson.

Likheterna är större än skillnaderna. Integration är också en bra utgångspunkt - där det är assimilation som gäller, det vill säga att man fullständigt blir en del av ett gemensamt tankemönster.

Jag återkommer gärna i frågan lite senare. Hur ser du själv på SD:s kvinnosyn, syn på integration/assimilering, svenskhet med mera?

Ber om ursäkt för mitt fragmentariska inlägg, men ibland är sjön mer lockande än politiken.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    Jeaninne skrev 2014-07-26 12:50:21 följande:
    Nämen? Det där hade en Sd:are kunnat skriva! Säkert att du inte fått solsting! För så där vettig var du inte för bara något år sedan.
    Du fick ett generellt svar på ditt påstående i inlägg 15179 - inte av mig, men som jag ser det kunde det ha varit en direkt replik på dina tankar om vad jag tyckte för några år sedan.

Jag kan väl bara tillägga att jag tror att det förekommer att solen vid enstaka tillfällen tillfälligt kan tränga igenom den "pk-dimma" många sverigedemokrater omger sig med - och då kan de få en glimt av ett åsiktslandskap som är mångskiftande. Jag antar att det inte är märkligt att sverigedemokraten då får för sig att omgivningen har förändrats, att man inte kan begära att hen ska förstå att det bara är dimman som för ett ögonblick skingrats.

Min egen uppfattning är att mina åsikter inte har förändrats mycket de senaste åren -- och har de förändrats så tror jag mer på att jag blivit mindre kritisk till integrationspolitiken än mer.

Bifogar en länk till "Dimman lättar".

• FDFMGA
    realist14 skrev 2014-07-27 12:31:25 följande:
    Hur kan man lära ut tex samhällskunskap utan att "indoktrinera"? Man berättar ju då hur vårt samhälle fungerar  och hur andra fungerar eller inte fungerar....och hur man ska göra för att vara en del av det, eller har jag fel?
    Det som är indoktrinering för någon kan vara förmedling och förankring för någon annan. Läroplanen inleds just med detta övergripande - att skolan skall förmedla och förankra "respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på".

Jag tror inte att det vore möjligt att ha en ren kunskapsskola, värdeneutral i alla avseenden.

En sådan tanke är helt befängd, enligt min uppfattning - bara sättet att organisera undervisningen är i sig ett sätt att förmedla värderingar - eller indoktrinera, om man är konspiratoriskt lagd.
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-07-27 12:54:18 följande:
    Jo, självklart tycker du det är bra med tydliga värderingar i skolan. Så länge de stämmer överens med dina egna, d.v.s. att nån bara säger "hur det är" och sen betraktas detta som sanning. Nån säger att Sd är ett odemokratiskt parti och därför ska partiet inte bjudas in till skolan, vilket däremot de andra "demokratiska" partierna ska. En sån hållning är , lögnaktig, kunskapsfientlig, demagogisk.

Så länge kunskapen problematiseras, på ett korrekt vetenskapligt sätt, så är den icke-konfessionell. En devot hållning till en viss kunskap, är däremot en ovetenskaplig hållning.

F.ö. anser jag att politiska partier inte hör hemma i skolan öht. Partiernas syfte är ju att värva medlemmar, och sån verksamhet ska inte skolan hålla på med.
    Hm, möjligt att mitt minne börjar förfalla - alternativt att din argumentationsteknik är strålkärringsbetonad.

Kan du påminna mig var jag har påstått att SD inte ska bjudas in till skolan till skillnad från de övriga riksdagspartierna?

Kan du inte detta - så passar jag på att föregripa ditt svar med påståendet att SD är en riktig toksekt, åtminstone på nätet verkar det som att partiet lockar till sig tomtar som petar sig i öronen och sedan tycks höra röster viska om hur andra tänker.
  • FDFMGA
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-07-27 20:18:19 följande:
    Säkert inte. Men det innebär inte att religiöst drivna skolor är något vi ska ha överhuvudtaget. Är annars inte mycket för förbud och censur, men vad gäller religiösa friskolor (vare sig de är kristna eller muslimska eller något annat) säger jag: förbjud skiten.
    Visst, vad mig anbelangar kan man i så fall lika gärna gå hela vägen och även tillåta "Flat Earth Society" att driva en friskola.
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-07-28 08:15:56 följande:
    Ditt eviga prat om strålkärringar och halmgubbar säger naturligtvis mest om dig själv. Dessa personangrepp hänger ju ihop med den billiga argumentationsteknik som kallas ad hominem, d.v.s. när man inte har några argument att komma med, så ägnar man sig åt att försöka smutskasta meningsmotståndaren, med irrelevanta invektiv.

Likadant med ditt snack om "toksekt", när det ju är du som har skrivit in dig i hata-Sd-sekten, den gruppering av människor som finner mening i tillvaron blott genom att hata Sd. Destruktivt? Ja, naturligtvis.
    Min lilla prinsen. Nu sa du faktiskt  att jag påstått att alla riksdagspartier utom SD ska vara välkomna i skolan. Då frågade jag om du kunde belägga mitt påstående, alternativt föreslog jag att du kanske hade petat dig i öronen och hört röster viska detta..

Det finns bara två alternativ, lille prinsen på ärten, antingen har jag påstått att SD inte är välkomna eller också har det inte. I det senare fallet har du tagit emot information genom någon slags "uppenbarelse".

Visst tjatar jag om strålkärringar och inbillade tankeläsare - men det är ju något jag gör på förekommen anledning.

Jag kan upprepa min fråga, lilla prinsen på ärten: Var har jag påstått detta om SD?

Jag kan ge dig ett gott råd också: Om du lär dig skillnad mellan fantasi och verklighet så kommer du att i betydligt högre grad att bli behandlad som vore du vuxen. Jag törs lova detta, lilla prinsen.
  • FDFMGA
    overdose skrev 2014-07-28 15:55:36 följande:
    Jag vet inte om det var dina egna ord ovan, men du är inte vuxen. Vuxen enligt dig innebär inget annat än att rösta på ett parti som är tillåtet i vissa salonger.

Vi kan bara konstatera att du sedan åtminstone senaste valet har varit på korståg mot SD och att inget av vad du säger verkar stämma.

Försök att förstå att de idag har judar på valbara platser. De är inte alls något av det, eller många andra vill påskina.

Snarare är det så att de är kulturkonservativa, vilket väl är orden de själva använder.

Så upprepa inte dina frågor, utan sök hjälp, för SD är här för att stanna.

Nej, vuxen innebär bland annat enligt mig att man i ett diskussionssammanhang är tillräckligt mogen för att förstå skillnaden mellan vad man  vet och vad man inte kan veta.

Du skriver exempelvis "Vi kan konstatera" - ett fenomen som är synnerligen vanligt bland toksektens nätaktivister - min gissning att alla pluralvarianter främst beror på att många SD-aktivister är jagsvaga och att de då faller sig naturligt att använda "Vi" i stället. Jag har sett  många roliga exempel i den här tråden av varianterna "ingen tycker om dig" eller "ingen läser det du skriver" Det senare är helt obetalbart eftersom det då är en direkt replik på ett inlägg som ingen läser. Sen kan jag också nämna att det tycks finnas några sektanhängare som har besvär att hålla reda på hur många hen är och därför skriver vi om sig själv.

Vi sa svinskiten brukade min gamla mormor säga, ett traditionellt svenskt talesätt som många inom toksekten tycks försöka leva upp till genom att agera just svinskit.

"Söka hjälp". Nej, toksektens nätdiagnostik är inget som jag bryr mig om annat än att jag brukar ta med diagnostiken som ett  exempel på hur bort i tok sekten är. 

För övrigt skulle jag gissa att jag fått fler "diagnoser" ställda över nätet av toksektens strålkärringsskvadron än vad någon i skvadronen ens skulle klara av att räkna till -adhd,, damp, autism, asperger, schizofreni, paranoia, psykos är bara några av dessa och då ofta tillsammans med rådet att söka hjälp.

Men tänk efter själv, Överdos. Hur skulle det bli om jag kontaktade psykiatrin och förklarade att en hel mängd strålkärrinngar från SD har ställt diagnos över nätet på mig och förklarat att jag lider av alla tänkbara psykiatriska sjukdomar och att jag nu behöver hjälp - själv är jag övertygad om att vilken psykiater som helst skulle anse mig vara i behov av tvångsvård om jag förklarade att jag trodde på SD-sektens strålkärringar.

Har du hört talas om Ockhams rakkniv - en vetenskapligt metodik som innebär att man inte ska göra en teori krångligare än nödvändigt. Min teori, Överdos, är att SD i stor utsträckning drar till sig nätaktivister som mentalt inte är vuxna, det vill säga de har inte förmåga att skilja fantasi från verklighet eller argumentera på ett sakligt sätt och då återstår bara personangreppsmöjligheten - inte sällan kopplad till rena sektfantasier eller nätdiagnostik..

Och jag väntar fortfarande på svar från lille prinsen där hen påvisar när och var jag har skrivit att SD inte ska vara välkomna i skolan men däremot de andra riksdagspartierna.
  • FDFMGA
    JohannaCamilla skrev 2014-07-28 20:05:49 följande:
    Jag tror inte alls att du har alla dessa diagnoser. Som Miljöpartist är du sannolikt lätt förståndshandikappad då konsekvenstänk och korrekt samhällsanalys helt tycks saknas hos dig och dina miljöfascistiska gelikar.

Förståndshandikappet är alltså spikat i sten.

Sen kommer vi till den svårare delen i din diagnos som med stor sannolikhet hamnar inom autism-spectrumet där det i ditt fall verkar dra mer åt Aspergers-hållet.

Du har som alla här kan se en extrem besatthet kring ditt "specialintresse" Sverigedemokrati, detta är något som verkar uppta nästan all din vakna tid och det kan självfallet inte klassas som normalt med en sådan genuin fascination över ett politiskt parti och dess anhängare.

SD är helt klart ett intressant parti men när du får dina "låsningar" och börjar kväka om "sekt" och liknande så tänjer du på normalitetens gränser, bara det faktum att du hänger på FL.s politikforum närmare 10 timmar om dagen för att uppsöka ditt "specialintresse" gör att det börjar kännas obehagligt och sjukligt.

Självfallet är psykologi komplicerat och hela din sjukdomsbild skulle helt enkelt kunna bero på långtidsarbetslöshet och brist på vänner.

Även friska människor kan bli beroende och fixerade av saker om de exponeras för dem nog ofta. Jag tror en paus från FL kan vara en bra start för ditt nya (friska) liv.

Lycka till
    Förståndhandikappad miljöpartist inom autismspektrum eller möjligen asperger som tillbringar minst 10 timmar om dagen på FL med möjlig långtidsarbetslöshet och brist på vänner.

Så trådstartaren är tillbaka och har äntligen lärt sig att stava till asperger, asberger hade jag länge kul åt. Kan hjälpa dig med spektrum också, ska vara "k" inte "c".

Vi får se hur länge du dansar den här gången, SufferingSkrattande
  • FDFMGA
    JohannaCamilla skrev 2014-07-28 21:18:07 följande:
    Du är sannolikt homosexuell också.

Men det är ju ingen störning om man får tro de politiskt korrekta på Södermalm.
    Jo, jag vet att du tror det Suffering.

Det var väl delvis därför du startade den där tråden om att du skulle bleka analen, dels för att blekheten skulle kunna egga upp andra nationella och dels för att du bättre skulle kunna ta emot information den vägen.

Kanske det mest skruvade uppvaktningar jag fått i inboxen. Tänk att bokstavskombinationen FMGA kan få sådana effekter på en del av våra sverigedemokrater.

Ja herregud, jag får väl blocka dig så att du inte börjar uppvakta mig igen. Det räcker tydligen inte med ett enkelt "jag är inte intreserad".

Hm, sverigedemokraten är liksom inte som vi andra - hen efter en egen trumma vandraSkrattande
Svar på tråden Varför hatar folk SD?