Inlägg från: Velouria |Visa alla inlägg
  • Velouria

Varför hatar folk SD?

Velouria skrev 2014-03-15 11:09:56 följande:
    Men om vi nu ska prata kultur och människovärde så vore det ju en skam för Sverige om SD skulle representera svensk syn på människovärde. SD är ju den svenska versionen av aggressivitet och fientlighet mot folk olik dem själva. De är svenskarnas svar på lättkränkhet, hyckleri, rasism och hatpropaganda.
    Tycker du då att du ska kopplas till denna syn för att du är svensk?
    Detta har forskare också kommit fram till Drömmer
    Mother cake
  • Velouria
    Errol Flynn skrev 2014-03-15 11:52:54 följande:
    www.vt.se/opinion/ledare/?articleid=6700690

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

Alla har jag aldrig sagt.
    Hur många är det tal om?

Jag har jobbat med MÅNGA flyktingar i över två år nu och jag har bara stött på två analfabeter. En gammal man från Iran som inte kunde skriva på persiska och en kvinna från Afghanistan som heller inte kunde skriva på sitt språk. Men tack vare SFI kunde nu kvinnan både läsa och skriva på svenska.

Så hur ska man resonera tycker du, kring de som tidigare varit analfabeter i sina hemländer men som i Sverige lärt sig skriva och läsa - på svenska?
    Folk verkar ha det uppfattningen att de som är analfabeter är korkade också och aldrig går att lära någonting. Men ni kan inte så mycket om dessa människor ser jag. Och då spelar det ingen roll att du lägger fram två länkar som säger att antalet analfabeter i Sverige har dubblats.
    Vissa menar att det är lättare att lära sig ett andra språk om man redan kan läsa och skriva på sitt modersmål, men det gäller självklart inte alla. De som är analfabeter på sitt modersmål kan ju åtminstone TALA språket. De har således också intelligens nog att lära sig ett nytt modersmål eftersom de åtminstone HAR ett språk sedan tidigare. De bara måste lära sig att läsa och skriva på ett nytt språk - i detta fall svenskan.
    Jag tycker mig inte se att det är så mycket svårare för en som är analfabet på sitt modersmål att lära sig läsa och skriva på svenska än det är för någon som kan skriva och läsa på sitt modersmål...
    Mother cake
  • Velouria
    Errol Flynn skrev 2014-03-16 10:00:24 följande:
    Vad håller vänstern på med egentligen? Går det att hitta våldsammare otrevligare människor? Och ja, jag tror det kan vara iscensatt i vissa fall. Som i Frankrike där en imam klottrade slagord på den egna moske`n. Han fick 30 dagar på sig att lämna Frankrike. Ord och inga visor.

www.dn.se/ledare/signerat/tag-som-latt-sparar.../

arbetarbladet.se/nyheter/tierp/1.6924816-fyra...
    Ja, våldshögern är väl samma sak som våldsvänstern? Alla har sina exakta motsvarigheter.
    Bajsbrygga
  • Velouria
    Quintus Zebra skrev 2014-03-16 10:21:58 följande:

Nej. Det är jätteskillnad. Sverige har förändrats. Sveriges befolkning har förändrats. Världen har förändrats. Att uppnå Per Albins drömmar på hans tid var svårt, men möjligt. Idag är det omöjligt. Vi kan inte backa tiden.

Sossarnas grundande var framtidstro, de var progressiva, de ville att samhället skulle bli bättre stegvis, att samhället skulle utvecklas i takt med att värderingar och teknik utvecklas.

SD är konservativa. De anser att det finns EN viss samhällsform, en viss kultur och vissa värderingar som är bättre och mer "svenska" än andra och dessa ska bevaras, försvaras och anammas av alla.

Sossarna ville ha ett samhälle som utvecklades och växte fram med tiden. SD vill ha ett stagnerade samhälle där så lite som möjligt förändras.

Jätteskillnad.
    Det var nog det Mona Sahlin menade med att svenskar måste integreras i det nya Sverige (eller dagens Sverige? Minns inte de exakta orden).

Typ att det är lite lönlöst att klänga fast vid hur det var förr och gå runt och hata allt och alla som inte passar in i deras lilla föreställningsvärld som ser ut som 60 år sedan. Det roliga är att de som var unga för 60 år sedan nog också tyckte att det var bättre förr. Det finns alltid de som tyckte att det var bättre förr. 
    Jag själv kan tycka att mycket var bättre förr, men mycket är faktiskt bättre idag. Jag är INTE värdekonservativ och är rädd för människor som är det. Anser att sådana människor, om de är riktigt konservativa, kan bli direkt samhällsfarliga. Se bara på talibaner. Och SD.
    Bajsbrygga
  • Velouria
    nihka skrev 2014-03-16 10:18:23 följande:
    Så du påstår att SD har en agenda utanför partiprogrammet. Synnerligen intressant.

Detta brukar ju starkt avvisas när det gäller kommentarer från SDare, både representanter och följare som visar rasism, homofobi, kvinnoförakt och islamofobi i den mån man ens erkänner att flagranta sådana uttalanden handlar om detta.

Men inte ska du tro på järnrörs-Ekeroth. Det har säkert inte med SD att göra utan är hans personliga lilla projekt eftersom hans mamma är judinna. Åkesson funderar ju dessutom starkt på ett Europeiskt samarbete med förintelseförnekare med Ekeroth tillbaka på sin gamla post som suppleant i EU nämnden.

Det blir att bänka sig med chipsen och följa den farsen.
    Hahahahha
    Bajsbrygga
  • Velouria
    Enter Sandman skrev 2014-03-16 10:31:56 följande:

Motdemonstrationer är naturligtvis bra, dom här fula trynena ska inte få härja fritt och oemotsagt.
    Våld däremot är aldrig bra.
    Precis. Nu måste ju jag länka till Expressen då jag inte hittade denna nyhet någon annanstans. Den här lilla fega råttan har gått under jord men menar att polisen jagar honom utan bevis, och att han ska fortsätta att kämpa för det han tror på Om nu polisen inte har något bevis så kan han väl låta sig bli häktad och få en chans att försvara sig? Fega lilla råtta Har man inte smutsig byk så har man inget att fly från...Men nu har han ju det, denna lilla kriminella, fega råtta.

www.expressen.se/kvallsposten/nazisten-andreas-30-jagas-for-knivattacken/
    Bajsbrygga
  • Velouria
    Errol Flynn skrev 2014-03-16 10:39:43 följande:
    Hur var demonstrationen i Bollnäs mot rasism tycker du? En ung tjej blir gruppvåldtagen av ett gäng invandrarkillar och reaktionen blir........en demonstration mot rasism. Hur i hela friden är det möjligt? Såhär skrev tjejens pappa på arrangörernas Facebooksida angående demonstrationen (den raderades snabbt såklart):

Hej.

Jag heter Daniel Mårtensson och är pappa till offret som blev utsatt för misshandel samt våldtäkt i onsdags. Jag och min familj har följt diskussionerna på den här sidan. Jag vädjar till de som ligger bakom denna manifestation att tänka om en extra gång och ställa in på fredag.

Snälla gör det åtminstone för min dotters skull. Det kom som ett slag på käften när vi fick höra om detta. Vi kan inte förstå att ni har bjudit in hundratals människor för att demonstrera mot rasism så här tidigt efter allt som hänt.

Jag trodde sådana som ni kämpade för medmänniskor men tydligen tillhör väl inte min dotter dit i era ögon.

Jag har nu märkt mycket väl vilka det är som bryr sig och tar hand om de drabbade och förtryckta i samhället och det är inte så kallade anti-rasister kan jag lugnt säga.

Jag och min dotter tänker ta bilen och åka bort denna dag för att hon ska slippa se, höra och uppleva detta vidriga sätt att hantera det som hon blev utsatt för.

Förstår ni inte att ni sliter upp totalt allt! Vi sitter vakna dygnen runt och försöker på alla sätt stötta varandra att släppa hatet men det är helt omöjligt och denna manifestation ni tänker genomföra ökar vårat hat ännu mer!

Detta är bedrövligt att ni går ut öppet med att det är helt okej att våldta och misshandla kvinnor. Att ni får tillstånd dessutom går över mitt förstånd.”

Det borde ha blivit en demonstration mot våld överhuvudtaget. Dock blev det såhär när pack som SD och andra rasister försökte plocka rasistpoäng och skapa kaos genom att ställa grupp mot grupp. Då förflyttades fokus från själva våldtäkten till att handla om rasism. 
    Skyll på rasisterna...
    Bajsbrygga
  • Velouria
    Enter Sandman skrev 2014-03-16 10:42:41 följande:

Människor har i alla tider alltid tyckt det var bättre förr, det är lätt att göra.
    För det var ju då man själv var ung, frisk och stark och hela framtiden med alla möjligheter låg öppna.
    Våra barn och barnbarn kommer tänka likadant.
    Sen tänker dom kloka efter och inser att inte allt var bättre förr. Solig
    Yes. 

Dock kommer jag aldrig ifrån att det faktiskt VAR jävligt mycket bättre med de analoga kamerorna. Det var bara att ge den klara filmen till någon fotobutik och för en billig peng få sina bilder som man sen kunde sätta i album. Nu är det så krångligt och dyrt och inte alls någon bra kvalitet. Så då måste man ha alla bilder på datorn eller i smartphonen eller på USB. Visserligen finns det sådana digitala fotoramar, men det är fan inte samma sak som de traditionella fotoalbumen. Inte alls kul tycker jag
    Bajsbrygga
  • Velouria
    Enter Sandman skrev 2014-03-16 10:50:12 följande:

Fy fan vilket svin.
    Jag håller med dig, hoppas dom plockar in idioten, såna ska inte gå på våra gator.
    Men självklart kommer det vinklas till att det är så synd om grabben, och att han är förföljd för att han inte får sticka kniven i folk ifred.
    Troligen var det ju bara självförsvar. *kräks lite*
    Hahhahaha, exakt! 

De har lärt sig taktiken, de små rasisterna. I dagens samhälle, om man ska rasismen ska kunna fortleva så måste man använda sig av offerkoftan. Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför just den taktiken funkar i dagens samhälle. Men det är en sådan härskarteknik som har gett bra resultat. 
    Det var annorlunda förr, då man tvärtom tvingade folk till att tänka som dem. Och mördade de som inte gjorde det. Jag vet stenhårt att de kommer att göra samma om de får mer makt. Men frågan är om omvärlden bara kommer att titta på
    Bajsbrygga
  • Velouria
    Thomas66 skrev 2014-03-16 10:52:44 följande:
    [quote=72771876][quote-nick]Enter Sandman skrev 2014-03-16 10:46:44 följande:[/quote-nick] Ställer du mig till svars för den demonstrationen? Jag kan förstå och sympatisera med pappan och självklart dottern. Men kan samtidigt förstå varför demonstrationen uppstod, om högerextrema, rasister och sd i vanlig ordning extrapolerade och generaliserade den här våldtäkten till att alla invandrare beter sig så. Kort sagt om man använder våldtäkten som slagträ för sin egen agenda, då förstår jag att inte humanistiska människor kan hålla tyst. Då blir man mer eller mindre tvingad att Starta då ett tåg för denna tjej ist inget annat,och utan något politiskt dravel . Tycker du att det är lustigt att nassarna får medvind, sådan här skit händer ju helatiden.
    Men kräv samma av högerextrema. Att starta ett tåg för tjejen UTAN att blanda in något "politiskt dravel". Tror du att de klarar av det? Eller försökte de att fokusera på våldtäktsmännens ursprung för att ge en ännu mer negativ bild av invandrare? Hacka på rassarna som utnyttjade tjejens trauma för sin politiska äckelpropaganda och inte på motdemonstranterna. 
    Bajsbrygga
Svar på tråden Varför hatar folk SD?