Inlägg från: Velouria |Visa alla inlägg
  • Velouria

Varför hatar folk SD?

Audhild01 skrev 2014-02-23 14:35:04 följande:
    Det var väldigt olyckligt att det inte GICK att kritisera SvT utan att det spillde över på flickan. Men i detta fall var det så viktigt att dra upp den uppfostringsverksamhet som vi ofrivilligt betalar för genom både licensen och skatterna, att det inte kunde hjälpas. Anser jag. Och det slutliga ansvaret ligger faktiskt på flickans föräldrar.

Jag vet inte om du har någon dotter. Men om du tänker dig att du har en dotter, som av någon anledning är helt olämplig att vara lucia. Hon kanske är extremt kortvuxen, eller har utstående tänder, tättsittande ögon, massor av acne, skolios som gör ryggen böjd eller något annat. Hon kanske stammar - och i uppträdandet ingår att läsa en dikt. Hon kanske saknar sångröst helt och hållet - och i uppträdandet ingår ett soloparti. Och du VET att det finns flickor i samma årskurs/skolkör som är mycket vackra med det typiska luciautseendet och en ståtlig hållning, och som dessutom talar med säker diktion och sjunger som änglar.

Och så bestämmer sig musikläraren eller rektorn för att välja din dotter, som ett statement: "även fula, tafatta och omusikaliska flickor ska kunna vara Lucia - det är dags att ungdomarna får lära sig det! Det ska inte vara någon skönhetstävling!"

Skulle du låta din dotter gå dit och förnedra sig då..?
    Det skulle inte vara min dotter som hade förnedrat sig, det skulle vara människor med fruktansvärd människosyn som hade förnedrat henne.
    Mother cake
  • Velouria
    Audhild01 skrev 2014-02-23 14:43:16 följande:
    "Alla andra" kan ju inte ha blivit utsedda. Det är bara en som kan utses varje gång, i en hel årskurs. Och det brukar alltid vara en viss årskurs som uppträder i Luciatåget - ofta sexorna i en låg- och mellanstadieskola, och niorna i en högstadieskola. På gymnasiet brukar det vara en angelägenhet enbart för skolkören, och inte så många elever brukar längre gå och titta på luciatåget heller.

Det är inte mer synd om den tjejen i ditt exempel, än om en ful eller impopulär infödd svensk flicka som vet att hon inte har en chans...

Du har helt fel om den skola som flickan gick på. De hade ALLTID en privat luciaföreställning för enbart sin klass, där alla klassens föräldrar blev bjudna. Just denna flicka blev aldrig vald. Vissa flickor blev valda mer än en gång. Och nu vet hon varför. 
    Mother cake
  • Velouria
    Gert skrev 2014-02-23 14:38:36 följande:
    Haha sluta jag börjar grina!!!

Så du tror att alla tjejer blir Lucia? 
    Skratta på du. Det tror jag inte att du hade gjort om du hade varit tjejen...
    Mother cake
  • Velouria
    Audhild01 skrev 2014-02-23 14:38:00 följande:
    Om de föder barnen tätt får de fortsatt socialbidrag. Man behöver inte skola in sitt barn och skriva in sig på Af - eller börja på SFI - så länge som man har ett barn som är under ett år (eller om det är tretton månader) enligt soc' regler för försörjningsstöd. Man får garantipengen från Fk, och i övrigt får man komplettera upp till normen.

Endast 18 procent av alla somalier arbetar, och även i andra grupper från Afrika och Mellanöstern är det hög arbetslöshet

OM...

Nu är det ju inte så.
    Mother cake
  • Velouria
    Audhild01 skrev 2014-02-23 14:45:48 följande:
    Gäller detta även t.ex. rollbesättningarna i Svensk Filmindustri..? Huvudrollerna i en nyinspelning av t.ex. "Gösta Berlings saga" måste gå till en svart man och en kvinna med Downs syndrom? ("mongoloid" används inte längre - nu var du inte PK alls! )
    Det gäller överallt. Är du för demokrati eller inte?
    Mother cake
  • Velouria
    Audhild01 skrev 2014-02-23 14:45:48 följande:
    Gäller detta även t.ex. rollbesättningarna i Svensk Filmindustri..? Huvudrollerna i en nyinspelning av t.ex. "Gösta Berlings saga" måste gå till en svart man och en kvinna med Downs syndrom? ("mongoloid" används inte längre - nu var du inte PK alls! )
    Men nej, en person med utvecklingsstörning kan nog inte framföra en roll som bara en person utan utvecklingsstörning kan framföra.

Men den mörkhyade Lucian kunde framföra sin roll som Lucia. Ändå fick hon veta att "nu tog det sista av Sverige slut" och allt annat som menade att det är slut med Sverige.
    Mother cake
  • Velouria
    Audhild01 skrev 2014-02-23 14:49:07 följande:
    Verkar konstigt att de skulle ha bjudit dit föräldrarna att titta på sina telningars luciatåg på högstadiet, och ännu mer i gymnasiet. Jag tror helt enkelt inte på din historia.

Det lär ju ha funnits infödda svenska flickor också i den klassen, som inte blev valda en enda gång. Och i så fall var det nog värre för dem. Tjejen från Mellanöstern kan alltid trösta sig med tanken att hon bara inte har de typiska svenska färgerna för att vara Lucia. Medan en infödd svensk tjej måste inse att hon inte är varken söt eller populär...
    Lågstadiet.
    Mother cake
  • Velouria
    Gert skrev 2014-02-23 14:49:48 följande:
    Jag blev alltid vald sist på fotbollsplanen i skolan. Jag har inga men efter den traumatiska upplevelsen.
    Vad är din poäng, när det gäller flickan som önskade bli vald till Lucia men aldrig blev det?
    Mother cake
  • Velouria

Nu stängde jag av radioprogrammet efter att ha lyssnat i närmare 30 minuter. Kommer de någonsin i programmets del 3 som det länkades till, att säga att SVT bad körledaren att tillsätta en mörkhyad Lucia??

Mother cake
  • Velouria
    sjuttiofemman skrev 2014-02-23 14:46:45 följande:
    Många försvarar Sd men få kan försvara deras politik, märklig kombination :p Kan det vara så att det enda som räknas för en Sd-väljare är att få "trycka till" invandrarna? Att få känna sig överlägsen i någon form?
    Verkligen så. Och diskussionerna bara flyter iväg i poneringarnas värld så det till slut blir helkonstigt att diskutera då. Allt handlar till slut om antaganden och poneringar. Jättetråkigt tycker jag.
    Mother cake
Svar på tråden Varför hatar folk SD?