Philipsson skrev 2014-07-23 12:36:23 följande:
Fast nu är det så, att SENTIO var det opinionsinstitut som hade bäst samstämmighet mellan opinionsundersökningarna gällande Sd och resultatet i valet-10. Alla andra institut - Bortsett från Synovate (som ist överskattade sympatierna för Sd) -underskattade sympatierna Sd å det grövsta! I juli-10 gav SENTIO:s undersökning 5,7% och 5,7% var det Sd fick i september!
Angående detta skriver Henrik Ekengren Oscarsson (vid Gbg:s universitet): "I de svenska Väljarundersökningarna (stora urval och besöksintervjuer) som jag ansvarar för tillsammans med Sören Holmberg, tenderar SD att vara systematiskt underskattade. Exempel: I Europaparlamentsvalet röstade 3,3 procent på SD men i Europaparlamentsvalundersökningen var det bara 1,6 procent som uppgav SD-röstning."
www.henrikoscarsson.com/2010/06/sa-slutar-riksdagsvalet-2010.html
Så att i sammahnaget använda sig av SENTIO, är mycket klokt. :)
Nice try...:)
Jo, jag har sett den kommentaren förut, såväl från dig som andra SD-kramare.
Och den ligger ju helt i linje med oförmågan att veta när man kan dra slutsatser eller inte från en enstaka observation - att avgöra vilket opinionsinstitut som bäst förmår uppskatta stödet för ett enskilt parti låter sig inte göras så enkelt
Hursomhelst dröjer det inte särskilt länge förrän vi får ett verkligt mått på väljarstödet till de enskilda partierna - och skulle Sentios uppskattning ligga närmast SD:s verkliga väljarstöd även denna gång så ökar sannolikheten för att du har rätt.
Jag tror att du kan försöka tänka så här. Om du har en tärning, kastar den och ettan kommer upp - så innebär detta inte att tärningen på något sätt är manipulerad även om du kanske skulle misstänka detta. Inte heller vid en andra etta är det troligt eller en tredje etcetera.
Vad jag försöker förklara är att det krävs många observationer för att man ska kunna generalisera utifrån enskilda mätningar - och kring detta fenomen bland SD-kramare tycker jag att det finns så många exempel att man på goda grunder kan generalisera och påstå att SD-kramarna generellt är usla på att generalisera på rimliga grunder.
Jag tro att att fenomenet skulle kunna kallas avpixlisering, det vill säga att man blir så van att serveras utvalda enskilda exempel som ska belägga en tes att man förlorar den eventuella förmåga till kritiskt ifrågasättande man hade innan avpixliseringen påbörjades och tankeverksamheten föll i träda.