Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk SD?

Philipsson skrev 2014-08-02 23:26:33 följande:
    Att beslöja sin obildning bakom truismer som att man skulle ha anpassat sig till "nutida grammatiska uttryck", är så...vekt. Och det är så obildat att skriva "lilla prinsen" utan att ens fatta att man då alluderar till den så kända lilla boken, ett klavertramp som ju just avslöjas av att man använder fel form.

Hur går det förresten med ditt påstående om att jag inte skulle känna antonymen (grattis till att du fick lära dig ett nytt ord) till "invandring"?

Oavsett det var det ju bra att veta att du tycker att Sd ska vara välkomna till skolorna.

Själv tycker jag emellertid att politiska partier inte hör hemma på skolor öht.
    Hm, och ännu har jag inte fått något svar på min fråga om hur du tog emot budskapet om att jag anser att partier utom SD borde vara välkomna i skolan.

Min gissning är att du tog emot strålning när du fick den uppenbarelsen - men du får hemskt gärna rätta mig om jag har fel, lille prinsenFlört
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-08-02 23:26:33 följande:
    Oavsett det var det ju bra att veta att du tycker att Sd ska vara välkomna till skolorna.
    Hm, missade din senaste tankevurpa.

Nej, jag har vare sig påstått att SD ska vara välkomna eller inte vara välkomna i skolan. 
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    Kunigunda skrev 2014-08-03 20:19:20 följande:
    Låt mig citera ur artikeln - eftersom det tydligen är min plikt om jag vill diskutera här:

Richard Jomshof (SD:s skolpolitiske talesman) håller med om att Sverige­demo­kraternas värdegrund skiljer sig från läro­planens. Han menar att skolan har fel syn på demokrati. Partiets idéprogram för skola och utbildning betonar att eleverna ska lära sig ?den verkliga inne­börden av demokrati? i stället.
    Se det för vad det är - att inte ens sverigedemokrater förväntar sig att sverigedemokrater ska kunna belägga ett påstående.

Så när Jeaninne anser att det var odemokratiskt av en skola hon snutit fram ur minnet att diskutera värdegrunder relativt framgångar för SD ligger bevisbördan på dig.

Se det som en komplimang - man förväntar sig att du ska kunna utveckla dina resonemang.till skillnad från vissa andraGlad
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2014-08-04 16:15:08 följande:
    Uttalandet från Jomshof är väl ändå fyra år gammalt, eller hur?

Det lär ju ha hunnit ändrats i såväl skolans värdegrund som SD:s partiprogram sedan dess.

Huruvida SD:s partiprogram idag verkligen står i motsats till skolans värdegrund vet jag inget om.
    Tja, de var jag som rotade fram den gamla artikeln.

Bakgrunden var att Jeaninne hade dragit sig till minnes en rektor som agerade odemokratiskt för fyra år sedan enligt henne.

Du kan kalla det fasanpassning om du vill, det vill säga att man måste ha rätt tidsaspekt i bägge ändar vid en jämförelse. Det var alltså det dåtida SD som rektorn som poppade upp i Jeaninnes minne reagerade på.

Du kan jämföra det med att man inte undrar varför de svenskar som utvandrade till USA på 1800-talet inte valde att flyga i stället för att tillbringa evigheter på havet i långsamma fartyg.

Hej och hå, liksomSkrattande
  • FDFMGA
    Statsvetaren skrev 2014-08-05 19:21:08 följande:

Det finns en hel del folk som genuint hatar SD, men det finns även många människor som "hatar" SD på grund av stigmatiseringen och det sociala grupptrycket.

Särskilt kvinnor är sårbara för att vika ned sig inför grupptryck. Män bryr sig mindre om andras åsikter/grupptryck, även om en sådan effekt finns här också.

Vi har 10 % som faktiskt röstar SD. Jag skulle tippa på att vi har i alla fall runt 15-20 % som sympatiserar med gällande det mesta och säkerligen runt 50 % av de etniska svenskarna som sympatiserar med SD när det kommer till invandringen.

Jag skulle gissa att de uppskattningar som gjorts av opinionsinstitut där 15-20 procent anser att SD har den bästa invandringspolitiken ganska väl avspeglar opinionen. Nu särskiljer ju inte opinionsinstituten mellan etniska svenskar och övriga av såväl metodologiska som etiska skäl.

Min gissning är att man måste börja talibanisera som du för att få till högre siffror, genom att förminska kvinnors åsikter och dessutom  bara räkna in de som tillhör den egna klanen.

Min gissning är att mycket av de förakt vi svenskar, etniska eller ej, känner inför SD-sekten just bottnar att sekten är vår alldeles egna talibanvariant.

Endast Sverige svenska talibaner har, typ. Och klanen kallas SD.
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-08-07 06:47:51 följande:
    Begriper du inte att Sverige befinner sig i fritt fall? Om detta fortsätter kommer Sverige inte att kunna ta emot en enda flykting, och inga flyktingar och utvandrare kommer att vilja komma hit.
    Fritt fall.

Sannolikt har du väl bara blivit lite yr på morgonkvisten och förväxlat din egen vurpa med Sveriges.

Be gärna någon hjälpa dig att jämföra Sveriges starka ekonomi med det introverta Finlands ekonomiska fall mot depression.
  • FDFMGA
    realist14 skrev 2014-08-07 09:08:23 följande:
    Detta är ett vansinne som kommer i skymundan av invandringsdebatten, men det faller väl under det som "pk-ligan" lite arrogant beskriver som- ööööverdiven oro och öööverdriven beskrivning av läget.
    Helt korrekt.

PK-ligan delar nog inte uppfattningen att Sverige befinner sig i fritt fall.

Min egen uppfattning är att Philipssons fantasier saknar relevans på alla andra områden än det självklara att Philipsson är FL:s egen faster Fantasia.

Du vet - hon som reser i fantasin.
  • FDFMGA
    realist14 skrev 2014-08-07 10:16:55 följande:
    Du har ingen äldre på äldreboende än?
    Ingen vän som är sjukskriven ?
    Ingen arbetslös i fas 3?
    Inga barn i skolan?

Näe då kan du ju inte veta, kanske.

Sen kan man ju tolka fritt fall hur man vill, vi kommer inte att gå i KK i morgon eller nästa vecka nej, men utvecklingen vi har, där välfärden säljs ut mer och mer och där vår berömda trygghet urholkas mer och mer, är inte positiv.
    Jo, jag har barn i skolan.

Jag har också haft vänner och släkt som fått dödliga sjukdomar och vårdats av den svenska sjukvården i ett flertal år där enorma resurser sattes in på att ge dem den bästa tänkbara behandling och där bemötandet av dem var så bra man bara kan tänka sig.

Min uppfattning är att ni sverigedemokrater "pissar" på allt och alla i syfte att få Sverige att framstå som ett land i fritt fall.

Det enda som tycks befinna sig i fritt fall är SD-sektens moral.
  • FDFMGA
    realist14 skrev 2014-08-07 11:11:08 följande:
    Ok, vi är på det planet nu? Detaljnivå.
    Absolut. Det finns fantastiska människor i vården, som sliter som galningar och gör ett fantastiskt arbete, och jag har själv massor av positiva erfarenheter.

Men det är väl just tack vare dessa fantastiska människor som det är bra,men vad har de för förutsättningar idag. De arbetar ofta i uppförsbacke med usla resurser .SÅ du ska inte bara ta in det du serveras, utan ha lite koll på hur det tillagas också.
    Anledningen att du fått bra vård är att de finns, men hur länge orkar de?

Det är det där jag menar med att sila verkligheten...bakom fasaderna kan det finnas problem, allt är inte bara vad du ser och får.

Ta sig fem minuter och läs detta. Vill du veta mer finns massor av berättelser där ute, bara att googla.

vardforbundetbloggen.se/vastbloggen/2014/07/07/natt-pa-akuten-2014/
    Du frågade om jag har barn i skolan och jag svarade. Detaljnivån beror alltså på din frågeställning.

Annars är jag medveten om att vi har haft ett systemskifte i Sverige där fokus i långt större utsträckning nu ligger på den enskilda individens förmåga än som tidigare samhällets skyddsnät.

Jag kopplar inte den förändringen till invandring överhuvudtaget, utan till att det under några årtionden blåste nyliberala vindar i Sverige.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?