Varför hatar folk SD?
Tugg om andras intelligens. Jag har sett hur du pumpat på med det även i andra trådar mot en rad andra människor. Magra försök till härskartekniker. Tänk om du hade några argument i stället...
Jag vill fortfarande inte vara tvungen att behöva spontanlegitimera mig. När man åker tunnelbana ska man givetvis ha med färdbevis och bilförare ska ha med körkortet vid bilkörning. Men det finns så många tillfällen när man bara går ut och då ska man inte behöva tänka oj, fick jag med legitimation ifall polisen skulle stoppa mig och kolla om jag får vara här och vara beredd på att det händer.
Är det bara du som vill ha spontanlegitimering i Sverige eller är detta något även SD vill införa?
Resor inom Schengen
Men vi har ju inre gränskontroll i Sverige. Det finns väldigt många som uppehåller sig i Sverige fast dom inte får, däribland kriminella. Varför skulle vi inte leta efter dessa?
Sverige och de övriga nordiska länderna ingår sedan 2001 i Schengensamarbetet. Det innebär att personkontrollen vid gränser har upphört i de länder som är med i samarbetet, medan den har förstärkts mot andra länder.
Polisen har det övergripande ansvaret för gränskontrollen. Syftet är bland annat att motverka illegal invandring och gränsöverskridande brottslighet.
Polisen utför också inre utlänningskontroll, det vill säga kontrollerar att de utlänningar som befinner sig i landet gör det legalt