Varför hatar folk SD?
Tom Araya skrev 2015-03-23 23:46:50 följande:
Jag ska ge dig något väldigt konkret, värderingar som kraftigt skiljer sig från varandra är inte kompatibla, det är inte subjektiv, inte heller är skillnaderna subjektiva. Ändras något så är bedömningsunderlaget ett helt annat.Träffar du en kille som inte har samma mål i livet som du på ett sätt som oundvikligen påverkar varandra så är ni inte kompatibla.
Ändrar någon av er så har även kompatibliteten ändrats.
Se på länder som Afghanistan eller Somalia eller något annat land vars kultur påtagligt skiljer sig från den svenska, granska hur samhället fungerar, ekonomin, rättsväsendet, religion, industrin, familjelivet, skola och utbildning o.s.v.
Visst hänger många skillnader ihop med ekonomi, men ekonomin hänger även ihop med kulturen.
Nu är det ju så att bara för att det ser ut som det gör i Afghanistan eller Somalia (exempelvis) så innebär det inte per automatik att varje infödd person tycker det är optimalt, utan de kan finna sig i en annan typ av samhälle, om de ser fördelarna med det. Det är här jag menar att kulturen inte nödvändigtvis följer med människan helt och hållet.
Om du och jag båda uttalar oss om något som om två personer eller länder är kompatibla och du "konstaterar" att de inte är det medan jag "konstaterar" att de visst är det, vems "objektiva" sanning är den rätta? Är det du som har rätt då enligt din egen mening inte värderar utan enbart "konstaterar" vad som är kompatibelt och vad som inte är det", eller är det jag som "konstaterar" det motsatta?