Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Varför hatar folk SD?

Tom Araya skrev 2015-03-20 20:09:46 följande:
    Både ja och nej....människor krävs förstås för att upprätthålla kultur, men på individuell nivå så behöver kulturen inte följa med människan.
    Kan du förklara varför den som flyr ett land, region, kultur inte ska göra det på premisserna som individ, utan som representant för ett kollektiv med en kollektiv kultur?

Förstå nu betydelsen av ordet kultur ur det perspektiv jag hela tiden fört min diskussion och inte efter någon allmän betydelse som berör hur individen lever sitt liv.
    nihka skrev 2015-03-20 16:29:18 följande:
    Kulturer är högst levande och anpassningsbara. Tror du exempelvis att jul är samma sak nu som för bara 50 år sedan?
    Ja, kulturer är levande och till viss del anpassningsbara....vart vill du komma med det i förhållande till vad jag skrivit?
    Hur svensk kultur sett ut för 50 eller 100 år sedan är ovidkommande i sammanhanget.

Hur hade du tänkt dig att exempelvis afghansk eller somalisk kultur skulle anpassa sig för att passa in i Sverige och det svenska samhället?

Hur hade du tänkt dig att exempelvis afghansk eller somalisk kultur ska bevaras och yttra sig utanför det individuella planet?

Exakt. Man kan varken helt separera människan från kulturen eller helt baka ihop dem. Och båda är möjliga att förändra och alla värderingar av båda är subjektiva. Det ligger i själva begreppets betydelse att det är subjektivt.

Så givetvis är åsikten att olika kulturer är inkompatibla subjektiv och ingen fakta eftersom det inte handlar om värdera objektivt mätbara parametrar. Du kan vända och vrida på det, men din åsikt blir aldrig fakta.

Nej, jag kan inte förklara dina tankar.

• nihka
    Tom Araya skrev 2015-03-20 20:29:39 följande:
    Det är helt uppenbart att du inte läser och tar till dig vad jag skriver när du tolkar min användning av begreppet värderingar som synonymt med åsikter och inte betydelsen som att sätta en prislapp, för det har jag påtalat i mina tidigare inlägg.

Fortfarande, kompatiblitet kan vara fakta.
    nihka skrev 2015-03-20 16:19:27 följande:
    "Uppenbarligen fungerar dåligt ihop" är subjektivt tyckande precis som "uppenbarligen fungerar bra ihop". Jag hade en kille som tyckte vi funkade skitbra ihop (kompatibla) men jag var av en annan åsikt. Det var inte precis så att jag lät mig övertygas av några "fakta" där..
    Nej, du har fel. I en relation två personer emellan (där det inte finns något mer konkret att analysera, som en arbetsprestation exempelvis) så krävs att båda upplever kompatiblitet för att det ska bli fakta. I ditt fall är din åsikt likställt med fakta eftersom det omöjliggör en partnerrelation emellan er, medans hans åsikt endast är subjektiv.

Om purjolök passar i salladen är subjektivt, men att reservdel A passar på bil 1 eller ej är fakta.

Det är intressant att du ser andras obenägenhet att hålla med dig som att de inte läser och tar till sig det du skriver.  Varför ska man till till sig av felaktigheter?
    Hahahaha. Nej, kompatibilitet mellan två människor är en högst subjektiv upplevelse - något man tycker och något man kan ändra uppfattning om över tid. Omöjligt. Inte alls. Där kom ditt subjektiva tyckande igen.

En kultur fungerar inte som en resevdel till en bil. Inte en människa i en relation heller för den delen.

• nihka
    Tom Araya skrev 2015-03-21 11:28:39 följande:
    Nej, du ska förklara dina tankar om hur kultur kan anpassa sig, det är ju du som hävdar det.
    Varför det? Du har ju avfärdat det som "irrelevant" när jag sa "Kulturer är högst levande och anpassningsbara" och frågade: "Tror du exempelvis att jul är samma sak nu som för bara 50 år sedan?"

Naturligtvis ändrar sig julen hela tiden. Det är ju idag ovanligt att hitta dopp i grytan på ett julbord vilket väl har varit ett centralt inslag.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2015-03-21 11:38:52 följande:
    Om jag skriver att jag med värdering menar att sätta ett värde och inte betydelsen åsikt, så gör du fel om du tolkar det tvärt om.
    nihka skrev 2015-03-21 00:00:53 följande:
     Nej, kompatibilitet mellan två människor är en högst subjektiv upplevelse - något man tycker och något man kan ändra uppfattning om över tid. Omöjligt. Inte alls. Där kom ditt subjektiva tyckande igen.

En kultur fungerar inte som en resevdel till en bil. Inte en människa i en relation heller för den delen.
    Om någonting ändras så är faktorerna för bedömning av kompatiblitet inte desamma.

Det är din åsikt. MIn åsikt är att du dribblar bort dig och sedan letar efter räddningsplankor.

Givetvis är åsikten att olika kulturer är inkompatibla subjektiv och ingen fakta eftersom det inte handlar om värdera objektivt mätbara parametrar. Du kan vända och vrida på det, men din åsikt blir aldrig fakta.

• nihka
    Tom Araya skrev 2015-03-21 11:38:52 följande:
    Om någonting ändras så är faktorerna för bedömning av kompatiblitet inte desamma.

Nej. I det fallet har inte ens något objektivt förändrats, bara den subjektiva inställningen.

Du fortsätter att blanda ihop subjektiva upplevelser, tyckande och värderingar med fakta.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2015-03-21 12:13:43 följande:
    Ja, hur vår kultur har förändrats på 50 år är ointressant i sammanhanget, det bara sker. För individen finns inte de 50 åren.
    Mer tyckande...
  • nihka

Jag tycker det är duktigt irrelevant att diskutera huruvida kultur är anpassningsbart om man måste ta bort tidsperspektivet. Men det är ju bara jag som tycker till skillnad från när du kommer med "fakta". Over and out.

• nihka
    Tom Araya skrev 2015-03-21 16:37:54 följande:
    Om du avfärdar allt som tyckande lär vi inte komma någon vart.
    T.o.m. en tidsperiod fastställd till 50 år betecknar du som subjektivt.
    För min del är det slutdiskuterat. Du får gärna fortsätta kommentera mina inlägg, men vänligen hitta inte på saker jag har sagt utan håll dig till vad jag faktiskt har sagt. Tack.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2015-03-23 20:47:02 följande:
    Nej, om man tar till sig, accepterar och respekterar ett nytt lands värderingar så har man ju gjort en konkret ändring jämfört med den kultur man kommer ifrån och då är förutsättningarna för kompatiblitet inte desamma.
    Vadå nej? Jag är inget land och personen jag pratade om var från Härjedalen Kulturen där är inte så mycket annorlunda än i resten av Sverige.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2015-03-23 21:59:13 följande:
    Om det nu var det du ville prata om....spelar egentligen ingen roll, har något ändrats så är det ju inte samma förhållande.
    Det spelar heller ingen roll om din uppfattning om kompatiblitet med annan person är helt åsiktsbaserad, det kan räcka som underlag för att det är så och ändras din åsikt om det så blir fallet ett annat.

Jag vet inte hur du tänkt dig den jämförelsen med svensk vs afghansk kultur...att vi i Sverige skulle börja tycka afghansk kultur är så bra för oss att vi anpassar oss efter den istället för tvärt om....eller vad?
    Om du och jag båda uttalar oss om något som om två personer eller länder är kompatibla och du  "konstaterar" att de inte är det medan jag "konstaterar" att de visst är det, vems "objektiva" sanning är den rätta? Är det du som har rätt då enligt din egen mening inte värderar utan enbart "konstaterar" vad som är kompatibelt och vad som inte är det", eller är det jag som "konstaterar" det motsatta?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?