Varför hatar folk SD?
Tom Araya skrev 2015-03-20 20:09:46 följande:
Både ja och nej....människor krävs förstås för att upprätthålla kultur, men på individuell nivå så behöver kulturen inte följa med människan.Kan du förklara varför den som flyr ett land, region, kultur inte ska göra det på premisserna som individ, utan som representant för ett kollektiv med en kollektiv kultur?
Förstå nu betydelsen av ordet kultur ur det perspektiv jag hela tiden fört min diskussion och inte efter någon allmän betydelse som berör hur individen lever sitt liv.
nihka skrev 2015-03-20 16:29:18 följande:
Kulturer är högst levande och anpassningsbara. Tror du exempelvis att jul är samma sak nu som för bara 50 år sedan?Hur svensk kultur sett ut för 50 eller 100 år sedan är ovidkommande i sammanhanget.
Hur hade du tänkt dig att exempelvis afghansk eller somalisk kultur skulle anpassa sig för att passa in i Sverige och det svenska samhället?
Hur hade du tänkt dig att exempelvis afghansk eller somalisk kultur ska bevaras och yttra sig utanför det individuella planet?
Så givetvis är åsikten att olika kulturer är inkompatibla subjektiv och ingen fakta eftersom det inte handlar om värdera objektivt mätbara parametrar. Du kan vända och vrida på det, men din åsikt blir aldrig fakta.
Nej, jag kan inte förklara dina tankar.