Inlägg från: Vitrysk hockeyhjälte |Visa alla inlägg
  • Vitrysk hockeyhjälte

Varför hatar folk SD?

sjuttiofemman skrev 2014-02-20 13:26:55 följande:

Ja du har förklarat att tjejerna får skylla sig själva som vågar utmana Sd. Thats it.

Sverigedemokraterna har i sin politik en skrivning som säger att man kan upphöra att vara svensk. Sd vill ensidigt definera vem som är svensk och inte. En person som är född i Sverige, super sig packad på midsommar och åker på husvagnssemester till Öland varje sommar men som har ett annat ursprung än svensson är inte svensk enligt Sd. Det är att dela in samhället i ett "vi" och "dom". När Åkesson diskuterade svenskhet så kunde han inte svara på vad som gör någon svensk eller inte.

Varför är det så himla viktigt för Sd att dela in samhället i ett "vi" och "dom"?? Om det inte är för att antingen vill de kunna utvisa alla "dom" oavsett om man är född i Sverige eller inte, eller så är det för att blidka grupper i samhället som är öppet rasistiska. Vad Sd har för dold agenda lär vi inte få reda på förrän de har (gud förbjude) egen majoritet i riksdagen! Detta tillsammans med alla dessa rasistiska utspel från partiets förtroendevalda gör att Sd får leva med stämpeln "rasister".

Så en än gång: VARFÖR är det så viktigt för Sd att definiera svenskhet och vilka som får vara svenskar?
    "Vågar utmana" ja, det är de där tjejerna och Gandhi och några till va? Du fortsätter med överslätandet. Skadegörelse och åverkan är ingen utmaning, inte i positiv bemärkelse i alla fall. Eller är det okej för dig om jag t.ex. skriver slagord med färgkritor på uppgången till ditt hus eller på din trädgårdsgång (det går ju ändå bort igen när det regnar)? Förstår du fortfarande inte varför jag börjar bli trött på att behöva förklara? Du fattar ju ändå inte utan tycks nu som förr se de här stackars tjejerna som demokratins förkämpar som bara gjorde "vad varje anständig människa borde ha gjort". Den synen delar jag inte, oavsett politisk hemvist för parterna. Det hade varit lika illa om folk knutna till, säg, SDU hade gjort något liknande mot t.ex. ett Mp-möte.

Står hela den där drapan om midsommar och Öland i SD:s partiprogram alltså, eller är det ytterligare ett billigt försök till effektsökeri från din sida? Jag kan fortfarande inte se vad de vill införa för särrättigheter för "svenskar" som inte "de andra" får. Och snacket om "dold agenda" förefaller i mina öron mest av allt paranoidt - men jag tror inte ens du behöver oroa dig, SD kommer aldrig att få egen majoritet i riksdagen.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    sjuttiofemman skrev 2014-02-20 15:14:23 följande:

Antar att du stod på barrikaderna och skrek dig hes av protester när Mona Sahlin fick toblerone kastade på sig vid torgmöten? Eller sa ifrån när hon kallades Mona Muslim? Fast det kanske är annorlunda när ditt kära Sd inte blir angripet?

Alla utom sd's sympatisörer ser problemen med ett "vi" och "dom"-samhälle. Men när du redan är Sd-väljare eller SvP-väljare så förstår jag att du inte ser problemet. Fortsätt att leva med det, en dag kommer du kanske att förstå.
    "Mitt kära SD" ja, jag är inte ens sverigedemokrat. I själva verket tror jag inte din syn och min syn på SD skiljer sig särskilt mycket åt, skillnaden är att jag inte låter mig förblindas av det till skillnad från dig och flera andra.

Vad gäller aktionen mot Mona med kastade Toblerone - absolut, det var inte okej någonstans. Nu stod jag inte på några barrikader och "skrek mig hes" då heller, men gärningen i sig var inget jag stödde.

Ditt diffusa orerande om "vi och dom"-tänk och varför SD antas vara ensamma om det (övriga partier gör alltså ingen skillnad på t.ex. svenska medborgare och utländska?) har du fortfarande inte utvecklat annat än med famlande grepp i mörkret. För att eliminera det här "vi och dom"-tänket du är så uppfylld av hat emot skulle det krävas något i stil med öppna gränser och omedelbara medborgarskap för alla som satte sin fot i landet. Om det inte är det du faktiskt vill ha är du ingenting annat än en hycklare.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Naranjos skrev 2014-02-20 22:20:43 följande:
    Var har du sett att SD inte skulle välkomna mörkhyade västerlänningar? Länk? Står det något i partiprogrammet man har missat?
    Det vet ju alla att det är inte vad som står i partiprogram etc som räknas, utan just SD har en dold agenda också som de inte visar för någon. Det är utifrån denna dolda agenda - som vissa trots att den som sagt är dold har en förbluffande god insyn i -  vi har att förhålla oss till SD, inte utifrån vad de faktiskt säger.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Dorian Ertymexx skrev 2014-02-21 17:44:21 följande:
    Minnet är kort va... Jag minns tydligt hur finnarna var mobbade när jag var barn. Hade SD funnits då hade de gnällt om den "finska massinvandringen" och att "sverige skulle suomiseras", och att den svenska nubben skulle komma att ersättas av koskenkorva... Obestämd
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
    Det där tror du säkert på själv dessutom :/
  • Vitrysk hockeyhjälte

"Henke Arnstad" är den nyaste reinkarnationen av vår yttrandefrihetens förkämpe alltså.

• Vitrysk hockeyhjälte
    effemgea skrev 2014-02-22 00:08:37 följande:
    Problemet tycks vara att få sverigedemokrater förstår vad demokrati innebär. 

Socialdemokrater kämpar mot moderater i riksdagen och det omvända. Det är precis som det ska vara och det är väl bara sverigedemokrater som tar fram offerblöjan och ynkar om demokratur när de andra partierna följer sina åsikter och vägrar samarbeta med ett främlingsfientligt parti.
    Nä.

Däremot får man mer förståelse för "demokratursnacket" när SD-sympatisörer blir av med arbeten, kastas ut ur fackförbund, förlorar förtroendeuppdrag m.m. då det enda fel de gjort är att de varit medlemmar i "fel" demokratiskt invalt parti.

Det handlar alltså inte ens om att ha låtit sina politiska sympatier färga arbetet, försök till "värvning" av fler SD-röstare i arbetet, "rasistiska utspel" eller ogenomtänkta twitterkommentarer eller dylikt - utan bara om att de i någon form varit verksamma inom SD, utan att på något sätt ha "gjort bort sig" i övrigt.

Sådant tycker åtminstone inte jag är värdigt en demokrati. Samtidigt vet jag att "när de där jäla rasisterna ska rökas ut är alla medel tillåtna" är en alltför utbredd inställning bland de dina.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Dorian Ertymexx skrev 2014-02-25 14:55:48 följande:
    Oroa dig inte, de är säkert alla vänsterpartister, PK-lögnare och sverigehatare, och därmed opålitliga. Du vet, som alla som säger emot SD eller Jimpa. Flört
    Ptja, just den här Kari Svahn förefaller enligt den här artikeln ha varit medlem i Ung Vänster på den tiden.

Man ser väl det man vill se. Är man präglad av sverigedemokratiska värderingar, som Jimmie, är det dem man mäter samhället efter. Är man präglad av vänsterpartistiska dito, som Kari, är det dem man mäter samhället efter. Att kategoriskt avfärda bara en sida som raktigenom lögnaktig och den fina gamla goda vänstern som raktigenom sanningsenlig är dock inget jag tänker ställa mig bakom i någon form. Är det så svårt att inse att folk faktiskt kan se saker på diametralt olika sätt, utan att nödvändigtvis fabulera?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    sjuttiofemman skrev 2014-02-25 16:47:25 följande:

Alla andra har fel, Åkesson har rätt. Så talar en vit kränkt man som blivit påkommen med tidernas lögn.

Bara nyfiken, mellanstadieläraren i artikeln du länkar till, hon har också varit medlem i vänsterpartiet? Samma sak med den här företagsledaren inom IT-sektorn? Alla som inte är med Sd är alltså "kåmmunister"?
    Jag vet inget om de andra personernas politiska bakgrunder. Kommunist stavas för övrigt med O, inte Å. Och att du, av alla, skulle missuppfatta mig var inte direkt oväntat.
  • Vitrysk hockeyhjälte

Men så här då: om ni alla, tillsammans med era dåtida skolkamrater, ombads beskriva tiden och miljön i högstadiet/gymnasiet, skulle alla då säga ungefär samma saker? Eller kan man minnas saker olika? T.ex. vilka som var "busar" och vilka som var "farliga" etc? Vilka "gäng" det fanns? Vem som var snäll och vem som inte var det? Osv.

"NN säger emot Jimmie Åkesson, därför måste det stämma" är lika usel retorik som "NN håller med Jimmie Åkesson, därför måste det stämma".

• Vitrysk hockeyhjälte

Ni är selektiva. Åkesson också. Har man gett sig fan på att invandring enbart är av ondo kommer man, medvetet eller ej, att förstärka de signaler man tar emot som stärker ens övertygelse, medan man kommer att förkasta dem som går emot den. Har man på samma sätt bestämt sig för att invandring och islam och mångkultur är skitbra på precis alla sätt och Jimmie Åkesson är en idiot kommer man att fungera på samma sätt. Allt som håller med en kommer man att omhulda, allt som säger emot en kommer man att förkasta.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?