Varför hatar folk SD?
Men jag blir uppriktigt nyfiken, hur ser det uti dina ögon då?
Jag vet inte om det finns en schablon. Vet däremot att det är lite för vagt, man applicerar våra värderingar och vårt förhållningssätt på människor med helt annan kulturell bakgrund, och försöker inte ens. Alla är vi ju så liiika...vill man påstå, och så växte helgonglorian ytterligare lite...
Vi är fasen inte ett dugg lika många gånger.
Lite blir det som att sätta en snäll och rar och lite menlös dagisfröken från tomelilla att ta hand om sjövilda och stenhårda brottslingar på ett ungdomsläger, som ju skulle behöva en fast stark hand och inte någon de kan köra över direkt.
I den mån det finns schabloner så finns det nog i "båda läger" isåfall, alla är blixtsnabba på att sätta fast etiketter och minsann veta hur det är.
Återigen: Replikskiftet mella Åkesson och Reinfeldt. Åkesson som med domedagsstämma räknar upp områden dit stenkastning och bilbränder spridit sig och Reinfeldt som i lugnt konstateras att brottslingar ska straffas men så också nämner alla de som inte deltar i upploppen och särskilt de som aktivt försöker stoppa kravallerna.
Klart jag nämner SD, eftersom tråden handlar om SD. Lika klart finns det förstås invandringskritiker som verkligen är intresserade av att integrationen ska underlättas, men är man det så väljer man inte att enbart fokusera på det negativa.
Jag var på Myrorna häromdagen, mest invandrare där. På ett bord låg Hjalmar Söderbergs "Doktor Glas. Slår man upp den kan man läsa:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna någon slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst.
Jag tycker hans rader kan vara en bra ingång till tankar om lyckad eller misslyckad integration. Vi människor är i grunden jävligt lika. Vi vill bli bekräftade, inte bara i ett sammanhang, utan i en mängd.
Bilden av invandrarligister som är likgiltiga för Sverige och där den egna subkulturen och respekten för och inom den är hela världen, tillhör också trebitarspusslet.
Klart att nästan alla som bor i Sverige har känslor för Sverige - men i brist på positiv bekräftelse så kan man finna bekräftelse gentemot det svenska med att vara fruktad.
Integration är jävligt enkelt och samtidigt oändligt svårt. Det handlar om något så grundläggande som att vi behöver vara behövda.