Inlägg från: Naranjos |Visa alla inlägg
  • Naranjos

Varför hatar folk SD?

nihka skrev 2014-04-18 02:05:40 följande:
    Klart jag länkar till FNs uttalanden när FN vädjar om att fler EU-länder ska ta emot fler flyktingar. FN vet till skillnad från dig vad de pratar om när det gäller FNs behov av flyktinghjälp.
    Men - är det inte då dags att andra länder börjar ta del av det som flödar ur cornucopian - och att Sverige tar det lite lugnt några år, släpper på gasen och försöker ordna upp nuvarande situation?
  • Naranjos
    nihka skrev 2014-04-18 11:01:02 följande:
    Om alla EU länder agerade som Sverige och ett fåtal andra EU länder skulle det göra avsevärd skillnad och det är ju just vad FN vädjar om. Ett led i att nå dit är INTE att dra sig tillbaka själv. Läget i Syrien kommer att förvärras och om det inte snart är hela världens angelägenhet genom att man självmant gör det till det kommer det att bli det alldeles av sig självt. Om det fortgår som det gör och grannländerna kollapsar har vi ett problem som heter duga. Smärtgränsen är nådd och passerad med råge för exempelvis Libanon. Det är helt enkelt för många människor att ta hand om "på plats".
    Men - nu gör ju inte resten av världen "tillräckligt" för att lösa situationen. Och när andra länder inte "hjälper till" i tillräcklig utsträckning så menar du alltså att Sverige skall ta emot ännu fler? Varför skall just Sverige sitta med Svarte-Petter? Och var går gränsen? En miljon? Fem miljoner?
    Pressen på andra länder blir helt enkelt inte tillräcklig så länge Sverige och t.ex. Tyskland sväljer så många som de gör. Och grejen med PUT i Sverige är också unik i sammanhanget. Men - hela skiten är ju vad Reinfeldt och Borg önskar sig. Och MP o V men av andra skäl.
  • Naranjos
    nihka skrev 2014-04-18 13:13:39 följande:

SD är emot att exempelvis papperslösa ska få vård som inte kan anstå. Vi skulle få samma situation som skräckexempel i USA där ingen tar emot den skadade för att den inte omfattas av försäkring.
    Det där är helt enkelt inte sant. Sjukhus nekar inte akutsjukvård i USA. De behandlar den akut sjuke och skickar sedan en räkning. Kan personen inte betala täcks kostnaden av staten (eller alla andras försäkringar beroende på person och situation). En svensk släkting på resa i USA slog axeln ur led, blev skjutsad till sjukhus och 10 minuter senare var axeln tillbaka där den skulle. Först efteråt talades det om kostnader som sedan täcktes av reseförsäkringen - men inte ett knäpp om betalning innan åtgärd. 
    I Sverige - när han drog bägge axlarna ur led, vägrade SOS att sända ambulans. Han fick på sig skor och kunde slå telefonnumret till taxi och kom på så vis till sjukhuset. Där fick han vänta i flera timmar tills det kom en sömndrucken läkare och hjälpte honom.

En oförsäkrad vuxen i USA kan också täckas av make/makas försäkring. En nära släkting gifte sig med sin sambo när han blev sjuk i prostatacancer. Han fick den bästa privatvård som stod att få men avled tragiskt nog några år senare. Dock inte på grund av bristande vård eller betalningsförmåga.
  • Naranjos
    nihka skrev 2014-04-18 19:25:38 följande:
    Nope Sverige ska fortsätta precis som nu. TUT eller PUT i så här långvariga konflikter är ointressant. TUT omvandlas ändå ofta till PUT när barnen vuxit upp här och inte längre hör hemma i det gamla hemlandet.

Var inte orolig. Det räcker till med krigsflyktingar för alla EU-länderna.
    Och vad har fått dig att tro att alla syrier (eller andra invandrare för den delen) flyr från krig? Är det Aftonlögnen igen? Hur många är det nu igen - som anses ha faktiska flyktingskäl som de definieras av FN (av de som får uppehållstillstånd i Sverige). Ca. 5% ungefär, va?
  • Naranjos
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-18 19:31:23 följande:
    För att någon måste göra det. Men visst, man kan vara gniden och misunsam på andras bekostnad, absolut. Inte ett etiskt val, ett moraliskt val, ett SVENSKT val, men man KAN.
    Men nu är faktiskt Sveriges regerings första skyldighet att se till sitt eget folk först och främst. Det sker inte. Det är bara att titta på skolan, vården, våldet, pensionerna, a-kassan osv. och sen tänka efter vad ca. 120 miljarder invandringen kostar varje år hade kunnat betyda för våra sjuka, arbetslösa och pensionärer.

Jag unnar våra egna medborgare ett bättre liv - du vill hellre ge bort pengarna till andra. Var är din sympati för våra gamla, våra sjuka, våra skolbarn, våra pensionärer och våra arbetslösa?

Ovanpå allt detta har vi försvarsfrågan där nuvarande och tidigare regeringar helt och hållet lämnat WO. Det är ta mig f-n gränsande till landsförräderi.
  • Naranjos
    nihka skrev 2014-04-18 19:45:58 följande:
    Det har hänt att människor nekats akutvård på närmaste sjukhus för att försäkring saknats. Ja. Och så vill jag inte ha det i Sverige. 
    Och det har också hänt svenskar i Sverige (och förmodligen i alla länder). Men poängen är att det generellt inte fungerar på det viset i USA. 
  • Naranjos
    nihka skrev 2014-04-18 20:07:05 följande:
    Ja, precis resten simulerar. SD vill alltså hjälpa en massa syriska krigsflyktingar "på plats" som är i flyktingläger pga ett behov av miljöombyte. Om du tycker det kommer för få kvotflytingar är det bara att pumpa på med dem från flyktinglägren i Syrien. FN har ju vädjat om att EU-länder ska ta emot fler. Toppen!
    Det tycker jag är en utmärkt idé. Att vi tar emot fler kvotflyktingar. Samtidigt kan vi passa på att minska resterande invandring till någon form av Europeiskt medeltal (per capita) eller till Finlands nivå. Vi kan för min del gärna fyrdubbla antalet kvotflyktingar under de premisserna.

Det skulle vara väldigt välkommet då vi kan slippa ifrån flertalet ekonomiska migranter till fördel för personer med VERKLIGA flyktingskäl.
  • Naranjos
    Tonårsmamman1 skrev 2014-04-18 20:27:23 följande:
    Fast om SD tycker att välfärden får för lite pengar, varför ha de då röstat för flera jobbskatteavdrag?
    Eftersom jobbskatteavdrag har visat sig öka sysselsättningen. Det var därför SD svängde angående det femte. 

-från regeringens hemsida-

-citat-

Jobbskatteavdraget totalt sett beräknas leda till 119 000 nya jobb. Många aktörer (däribland Konjunkturinstitutet och Riksrevisionen) gör likvärdiga bedömningar av hur många jobb regeringens jobbskattelättnader beräknas leda till.

-slut citat-

(motbevisa Konjunkturinstitutet och Riksrevisionen om du kan).

• Naranjos
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-18 20:28:31 följande:
    Please, dra den för någon politisk n00b som inte har koll. SD röstar för precis de jobbskatteavdrag och skattesänkningar för banker som gör att Alliansen väljer att dra ned på skola, vård och omsorg. SD är inte en lösning, de är en mycket aktiv och följsam del av problemet. Vill du ha mindre besparingar, mer satsningar på skola, vård och omsorg så ska du nog rösta vänster. Men jag gissar att det för dig är otänkbart - i vilket fall din kritik blir platt och meningslös. Och om kostnaderna för invandringen (som inte är fullt så höga som du vill göra gällande) skulle försvinna skulle de, med SDs goda minne, inte gå till förbättringar av skola, vård eller omsorg, utan till mer jobbskatteavdrag. I alla fall om Alliansen och SD får välja själva.
    Please på dig själv. Du har noll koll..

SD vill t.ex. hämta hem de statliga medel som i dag ligger i de privata affärsbankernas så kallade "stabilitetsfond”. Denna trygghetsfond för bankerna har, trots att den skulle finansieras av bankerna själva, hittills fått cirka 35 miljarder av skattebetalarnas medel efter beslut från övriga sju riksdagspartier, finansminister Borgs teatraliska utfall mot bankerna till trots. SD anser att det är fullt rimligt att affärsbankerna i högre grad börjar bära sina egna risker i stället för att de ska finansieras med inkomstskatt från kassörskor och vårdbiträden

Rösta vänster på kommunister kommer jag aldrig någonsin under några som helst omständigheter att göra. Inte på MP heller. Minns min avlidne fars ord när MP kommit in i riksdagen: "Kommer du hem med en miljöpartist, gör jag dig arvlös". Det var iofs en fullständigt onödig varning. :)
  • Naranjos
    nihka skrev 2014-04-18 22:21:28 följande:
    Nej, i Sverige blir vi inte avvisade från sjukhus för att vi inte har försäkring. Och min poäng var att det har hänt i exempelvis USA.
    Det har du rätt i - det har sannolikt inte hänt att patienter blivit nekade sjukvård pga. avsaknad av försäkring i Sverige, men däremot sannolikt av andra skäl. Och så dåligt som sjukvården funkar idag och så många misstag som begås inom vården, håller jag amerikansk sjukvård skyhögt över den svenska.

I Sverige har dessutom personalen knappt något som helst personligt ansvar och kan inte stämmas om de råkar, av misstag eller vårdslöshet, skada, felbehandla eller döda en patient.

Jag har en amerikansk bekant, numera pensionerad gynekologkirurg på Johns Hopkins. Han betalade ca. $ 135.000.- per år i försäkringspremie förresten - och var personligt ansvarig för den vård han gav och de operationer han utförde. Det är likadant för majoriteten av läkare i USA även om beloppen naturligtvis skiljer sig åt. Dålig eller bristfällig vård är helt enkelt inte ett alternativ.
    Till skillnad mot Sverige då alltså. Du skulle förmodligen inte tro mig om jag berättade om alla jäkla skräckhistorier jag får mig till livs mer eller mindre dagligen av läkarvänner här i Sverige. Maciej Zaremba skrapar bara på ytan i sin utmärkta artikelserie i DN förra året.

En bit från ämnet - men nackdelarna med det amerikanska systemet är knappast värre än alla missförhållanden i den svenska vården.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?