nihka skrev 2014-04-18 22:21:28 följande:
Nej, i Sverige blir vi inte avvisade från sjukhus för att vi inte har försäkring. Och min poäng var att det har hänt i exempelvis USA.
Det har du rätt i - det har sannolikt inte hänt att patienter blivit nekade sjukvård pga. avsaknad av försäkring i Sverige, men däremot sannolikt av andra skäl. Och så dåligt som sjukvården funkar idag och så många misstag som begås inom vården, håller jag amerikansk sjukvård skyhögt över den svenska.
I Sverige har dessutom personalen knappt något som helst personligt ansvar och kan inte stämmas om de råkar, av misstag eller vårdslöshet, skada, felbehandla eller döda en patient.
Jag har en amerikansk bekant, numera pensionerad gynekologkirurg på Johns Hopkins. Han betalade ca. $ 135.000.- per år i försäkringspremie förresten - och var personligt ansvarig för den vård han gav och de operationer han utförde. Det är likadant för majoriteten av läkare i USA även om beloppen naturligtvis skiljer sig åt. Dålig eller bristfällig vård är helt enkelt inte ett alternativ.
Till skillnad mot Sverige då alltså. Du skulle förmodligen inte tro mig om jag berättade om alla jäkla skräckhistorier jag får mig till livs mer eller mindre dagligen av läkarvänner här i Sverige.
Maciej Zaremba skrapar bara på ytan i sin utmärkta artikelserie i DN förra året.
En bit från ämnet - men nackdelarna med det amerikanska systemet är knappast värre än alla missförhållanden i den svenska vården.