• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • JTA
    KUNIGUNDA:

Vad anser du om att ta emot flyktingar kontra att hjälpa dem på plats då? Vad är din ståndpunkt? Motivera gärna.
  • themia
    Jeaninne skrev 2014-08-09 10:40:03 följande:
    Hedersmord har aldrig förekommit bland kristna. Det har såklart hänt att en far har slängt ut sin gravida dotter, och att hon har dött av svält och umbäranden till följd av det. Men uppfattningen att en man (eller bror) är tvungen att mörda kvinnan rituellt, för att rentvå familjens heder, har aldrig funnits i Sverige eller inom kristendomen. Det som kommer närmast är väl i så fall häxbränningarna... men det är ett tag sedan nu.
    Hedersmord har sitt ursprung i gammal stamkultur och egentligen inget med religion att göra.

Men att påstå att hedersmord aldrig förkommit bland kristna är sticka ut näsan väl långt.
    Vad har för belägg för det? 

Häxbränningarna var dock inte hedersmord, de var sanktionerade från högsta ort i den heliga Svenska kyrkan.
    Har du hört talas om muslimska häxbränningar?
  • JTA
    Speakers Corner skrev 2014-08-09 11:08:38 följande:
    Här har du några muslimer som släppt sin gamla tro och gamla värderingar och anammat sekulära värderingar istället.
    Kom sen inte och säg att muslimer är statiska och inte kan utvecklas.

www.aftonbladet.se/kultur/article15857977.ab

www.exponerat.net/muslim-vill-oppna-moske-for.../

nyheter24.se/nyheter/inrikes/734829-ardeshir-...

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...
    Två av länkarna handlar om samme person som nämnts i några andra inlägg: Ludovic-Mohamed ­Zahed.

Så du har alltså hittat TRE muslimer, i världen, som jobbar för en homovänlig islam.

Hur går det för de här tre personerna, vilket mottagande har de fått i det muslimska civilsamhället? Har t.ex. Sveriges Muslimska Råd yttrat sig? Eller Muslimska mänskliga rättighets-kommittén?

Om inte, vad får det dig att tänka?
  • Kunigunda
    JTA skrev 2014-08-09 11:29:56 följande:

Personer som välkomnas av oss men returnerar välkomnandet genom att råna, våldta och misshandla, skall alltså utvisas. Anser du.

Jag håller med dig, och de flesta gör nog det. Vi har rätten att kasta ut utlänningar. Vi anser alltså naturligt och självklart att våra gränser har betydelse. Den som kommer innanför dem måste respektera oss, annars har denne förbrukat vår gästfrihet och skall kastas ut.

Händelsevis är detta SD-politik.

Men jag klandrar dig inte. Vi har redan lagarna, vad SD vill göra är bara att använda dem mer stringent. Det leder ofelbart till anklagelser för rasism, fascism. Från sådana som du kan tänka?

Nu försöker du vrida igen. Du vet att det inte var det jag skrev. Jag håller inte med SD i deras idé om att fler ska utvisas. Människor som en gång beviljats uppehållstillstånd kan ha goda skäl att stanna, trots begågna brott.
  • Kunigunda
    themia skrev 2014-08-09 11:36:34 följande:

Hedersmord har sitt ursprung i gammal stamkultur och egentligen inget med religion att göra.

Men att påstå att hedersmord aldrig förkommit bland kristna är sticka ut näsan väl långt.

Häxbränningarna var dock inte hedersmord, de var sanktionerade från högsta ort i den heliga Svenska kyrkan.

Maryam i Hällefors, 1994. Hon var kristen, liksom pappan som mördade henne.
  • Jeaninne

Förlåt, glömde de kristna syrianerna igen. Det är sant att de har samma hederskultur som muslimer, inklusive morden. Som jag skrev i ett tidigare inlägg: de är samma folk som muslimer (det vill säga araber) och har samma kultur. De kallar sig kristna men det är ingen riktig kristendom, eftersom de har för sig just sådana saker som Jesus väldigt mycket vände sig emot. (Tänker på när han räddade den otrogna kvinnan som skulle stenas t.ex..)

Alltså, muslimerna kallar det ju inte "häxbränningar". Men jag har hört om samma idéer - att det onda ska fördrivas genom eld. 
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-09 12:04:00 följande:

Förlåt, glömde de kristna syrianerna igen. Det är sant att de har samma hederskultur som muslimer, inklusive morden. Som jag skrev i ett tidigare inlägg: de är samma folk som muslimer (det vill säga araber) och har samma kultur. De kallar sig kristna men det är ingen riktig kristendom, eftersom de har för sig just sådana saker som Jesus väldigt mycket vände sig emot. (Tänker på när han räddade den otrogna kvinnan som skulle stenas t.ex..)

Alltså, muslimerna kallar det ju inte "häxbränningar". Men jag har hört om samma idéer - att det onda ska fördrivas genom eld. 

Jesus var ju inte så pigg på mord; är amerikaner riktiga kristna? Med deras dödsstraff? Jesus var ju rätt mycket för det där med kärlek; kan rasister vara riktiga kristna som dömer (ut) andra pga etnicitet? Kan protestantismen vara riktig kristendom, då den är ett så nytt påfund, med massor av moderniteter? Och kan ortodox, katolsk, protestantisk och evangelisk kristendom samexistera och vara riktiga alla, då de är så olika?

Jag frågar dig, Jeaninne, för du har visat att du alltid har enkla, svartvita svar på komplexa, akademiskt svårlösta frågor.
  • JTA
    Kunigunda skrev 2014-08-09 11:48:25 följande:
    Nu försöker du vrida igen. Du vet att det inte var det jag skrev. Jag håller inte med SD i deras idé om att fler ska utvisas. Människor som en gång beviljats uppehållstillstånd kan ha goda skäl att stanna, trots begågna brott.
    Det stämmer att jag försöker fylla i vad jag tror du menar, eller åtminstone konsekvenserna av vad du menar. Du uttrycker dig nämligen väldigt fåordigt, ibland kryptiskt. Man får gissa vad du har för åsikt. Använd gärna fler ord, aspekter, perspektiv.

Föremål för utvisning är, precis som du påpekat, endast de som begått grova eller upprepade brott. Våldtäkt, mord, grov misshandel, grov stöld eller livstilskriminella.

Vilka goda skäl skulle dessa kunna ha för att trots allt få stanna?

Man kan tänka sig att en kvinna som mördar sin make i desperation för att komma ur ett förtryckande och våldsamt äktenskap, eller en flicka som i förebyggande syfte mördar sin far eftersom han av hedersskäl sagt att han tänker mörda henne. Där har vi förmildrande omständigheter. Utvisning av kvinnan/flickan skulle sannolikt leda till ytterligare svårigheter (mannens/familjens släkt i hemlandet).

Men annars: Om man väljer att begå grova/upprepade brott trots att man vet att man riskerar utvisning, hur allvarliga asylskäl hade man då egentligen?

Vad menar du med goda skäl?
  • JTA

Självklart har religioner med sträng kyskhetsetik mycket med hedersmord. Det blir fan inte bättre när religionen stipulerar stränga straff för sexuella relationer innan/utom äktenskapet.

Men gemensamt har de väl att de alla är MENA-folk, oavsett religion. Efterbliven stamkultur är alltså roten till det onda.
  • Kunigunda
    JTA skrev 2014-08-09 12:19:24 följande:

Det stämmer att jag försöker fylla i vad jag tror du menar, eller åtminstone konsekvenserna av vad du menar. Du uttrycker dig nämligen väldigt fåordigt, ibland kryptiskt. Man får gissa vad du har för åsikt. Använd gärna fler ord, aspekter, perspektiv.

Föremål för utvisning är, precis som du påpekat, endast de som begått grova eller upprepade brott. Våldtäkt, mord, grov misshandel, grov stöld eller livstilskriminella.

Vilka goda skäl skulle dessa kunna ha för att trots allt få stanna?

Man kan tänka sig att en kvinna som mördar sin make i desperation för att komma ur ett förtryckande och våldsamt äktenskap, eller en flicka som i förebyggande syfte mördar sin far eftersom han av hedersskäl sagt att han tänker mörda henne. Där har vi förmildrande omständigheter. Utvisning av kvinnan/flickan skulle sannolikt leda till ytterligare svårigheter (mannens/familjens släkt i hemlandet).

Men annars: Om man väljer att begå grova/upprepade brott trots att man vet att man riskerar utvisning, hur allvarliga asylskäl hade man då egentligen?

Vad menar du med goda skäl?

Jag uttrycker mig koncist för att svara på dina direkta frågor. Eftersom de ämnen du lyfter inte engagerar mig i en diskussion, undviker jag att ägna mer tid än nödvändigt åt debatt.

En grovt kriminell, som med stor säkerhet riskerar att torteras eller förföljas i sitt hemland, kan anses ha skäl att stanna. Min huvudsakliga invändning är ditt tacksamhetsresonemang. Har man fått uppehållstillstånd, ska man, enligt dig, vara så tacksam att ett begånget brått per se innebär att man inte förtjänar sin asyl. Så enkel är inte verkligheten, menar jag.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?