• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Speakers Corner
    realist14 skrev 2014-08-09 08:49:29 följande:
    Sant, men uppfattningen om VAD som är rätt och fel, kan det.
    Absolut och det är väl därför man bildar opinioner för att försöka påverka åt det håll man själv tror på.
  • Speakers Corner
    realist14 skrev 2014-08-09 08:48:38 följande:
    Pratar med omgivningen.

I övrigt inget. Väntar på erbjudande från politiskt parti

Är vansinnig över utvecklingen i landet. Eller avvecklingen kanske är ett mer träffande ord.
    Men om du är vansinnig som du skriver, varför gör du inte mer då för att räta upp dom missförhållanden du ser?
  • Speakers Corner
    realist14 skrev 2014-08-09 08:50:22 följande:
    Jag menade inte åtgärder från svenska samhället, det var inte det vi pratade om.
    Fast det är inte bara såna åtgärder som vidtas heller.
    Det jag kommer på nu såhär är Glöm aldrig Pela och Fadime som jobbar mot hedersvåld.
    Alla dom ideella krafter som jobbar med ungdomar i förorterna för att skapa sammahållning och alternativ till aktiviteter.
    Dom som jobbar aktivt för att få till ett bättre och trevligare område, som kämpar ofta i motvind och får lite stöd av kommunerna och myndigheter.
    Alla dom demonstrationer som har startats för att minska våldet.

Etc, etc...........ser du inte dom här insatserna, hur människor försöker och kämpar, eller bara ignorerar du dom?
  • realist14
    Speakers Corner skrev 2014-08-09 08:56:38 följande:
    Bra, då har vi rett ut det. Glad
    Kan du utveckla hur du tänkte där, för jag hängde inte med.
    Generellt:
    Rädslan för att de som pk-ligan uppfattar som rasister, vilket i de flesta fall är alla som uttalar sig negativt om flyktingpolitiken..att de ska få RÄTT..i ett enda påstående...och jag vill mena att det finns en panisk rädsla där hos många...de kan vara hur raljerande som helst i sin förvissning om att inga motbevis finns i en sakfråga och när de sedan presnteras en länk där det kan finnas belägg för att de kan ha fel...så börjar de raljera istället och hoppa på meninsgmotståndarens åsikter istället för att slippa konfrontera faktan, dvs det som stod i länken...

För de skulle hellre dö än att ge  en poäng till den andra...eftersom de fått för sig att alla som uttrycker sig negativt sitter framför sin datorskärm med lösmustach och har stövlarna på.....
    Det är med andra ord ett riktigt sjukt debattklimat.

'
    Rädslan för generaliseringar..som var mer det vi var inne på nu..är också stor...och därför tas inte fakta in.

• realist14
    Speakers Corner skrev 2014-08-09 09:00:51 följande:
    Men om du är vansinnig som du skriver, varför gör du inte mer då för att räta upp dom missförhållanden du ser?
    Tell me how.

Annat än att bli politiskt engagerad har jag ingen aning faktiskt.
  • Speakers Corner
    realist14 skrev 2014-08-09 08:53:19 följande:
    Det är väl bara att se hur det ser ut i olika länder..eller vill du mena att det inte är någon skillnad mellan länder och kulturer? Då har du inte rest speciellt mycket.

Och man vet inte allt om sina barn, det har du rätt i....men man vet vilka grundvärderingar man präntat in i dem från barnaåren.
    Jag ser att det kan finnas kulturella skillnader ja.
    Men i grunden är vi lika, i grunden delar dom allra flesta samma värdegrund, att inte skada andra, att inte förstöra och att inte sko sig på andras bekostnad.
    Kort sagt att behandla andra som man själv vill bli behandlad och alltid göra så gott man kan.
  • realist14
    Speakers Corner skrev 2014-08-09 09:07:47 följande:
    Fast det är inte bara såna åtgärder som vidtas heller.
    Det jag kommer på nu såhär är Glöm aldrig Pela och Fadime som jobbar mot hedersvåld.
    Alla dom ideella krafter som jobbar med ungdomar i förorterna för att skapa sammahållning och alternativ till aktiviteter.
    Dom som jobbar aktivt för att få till ett bättre och trevligare område, som kämpar ofta i motvind och får lite stöd av kommunerna och myndigheter.
    Alla dom demonstrationer som har startats för att minska våldet.

Etc, etc...........ser du inte dom här insatserna, hur människor försöker och kämpar, eller bara ignorerar du dom?
    Kanon, bra att du påminde.
    Det var BRA insatser.
    Vilka av dem gjordes av invandrarna själva?
  • Speakers Corner
    realist14 skrev 2014-08-09 08:53:19 följande:
    Det är väl bara att se hur det ser ut i olika länder..eller vill du mena att det inte är någon skillnad mellan länder och kulturer? Då har du inte rest speciellt mycket.

Och man vet inte allt om sina barn, det har du rätt i....men man vet vilka grundvärderingar man präntat in i dem från barnaåren.
    Och grundvärderingarna är i regel dom samma.
    Men när det gäller den här damen och dom grundvärderingar hon gett uttryck för genom åren något som inte får mig att känna mig ett dugg lugnare i frågan.
  • Speakers Corner
    Jeaninne skrev 2014-08-09 08:55:13 följande:
    Exakt. T.ex. har väldigt många muslimska föräldrar - kanske majoriteten, fast man såklart inte kan ge några siffror eller procenttal - uppfattningen att familjens flickor och kvinnor bär familjens heder. Familjens pojkar och män däremot, kan göra vad som helst med svenska flickor - som ses som slampor utan värde. Så länge som de gifter sig med en kysk muslimsk flicka när den dagen kommer. Och dessa värderingar är starkt ingrodda. De fanns för övrigt i Sverige också förr, fast inte bland verkligt troende kristna. 
    Jisses.
    Du vet att det där håller på att luckras upp mer och mer, nu börjar ju imamer till och med viga homosexuella.
    Och i synnerhet av dom som bor i Sverige, dels därför att dom har flytt hit, dom som förmår det är dom drivkraftiga, dom som vågar tänka utanför boxen.
    Och dels därför att dom färgas av våra värderingar.
    Dels därför att när människor får utbildning och en dräglig levnadsstandard så försvinner dom där värderingarna mer och mer.

JO, just bland verkligt troende kristna har den synen varit som starkast och lever kvar än idag i mer eller mindre utsträckning.
    Men att det har försvunnit här beror ju på just min sista punkt ovan, självklart gäller det även muslimer.
  • realist14
    Speakers Corner skrev 2014-08-09 09:11:13 följande:
    Jag ser att det kan finnas kulturella skillnader ja.
    Men i grunden är vi lika, i grunden delar dom allra flesta samma värdegrund, att inte skada andra, att inte förstöra och att inte sko sig på andras bekostnad.
    Kort sagt att behandla andra som man själv vill bli behandlad och alltid göra så gott man kan.
    Jeaninne var inne på det som var mer med verkligheten överenstämmnde.

Önskar att världen var en enda trevlig lägereld där alla sitter och sjunger Cumbaia...men tyvärr ser inte verkligheten ut så....och värderingar skiljer sig massor..tror du tex dessa , för att ta ett exempel, har en minsta lilla tanke åt värdlandets väl och ve och inte vill "sko sig" ?? Tror du de har respekt? Tror du de har varma tacksamma tankar. Tror du de vill se sig själva integreras i det samhälle de uppfattar landet har? Fint att vara naiv men det måste finnas lite realism också.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?