• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • realist14
    Speakers Corner skrev 2014-08-09 09:37:38 följande:
    Vad spelar det för roll, som jag skrev har invandrare inte ett större ansvar än andra att jobba för det dom vill ändra på.
    Jag vet inte ärligt talat vilka, jag vet att dom är där, men inte i vilken utsträckning.
    Men vem är du att kräva av andra det du själv inte gör?
    Du engagerar dig ju inte själv, med vilken rätt kräver du då att andra ska göra det.
    Lev som du lär istället.
    Men det var väl det vi pratade om, inte insatser från de svenska samhället utan från dem själva.

Jag har lagt mina timmar på ett annat engagemang än politik, men har gjort fler volontärtimmar än de flesta jag känner och varit väldigt engaerad för att hjälpa barn, mestadels i andra länder.

• realist14
    Kunigunda skrev 2014-08-09 10:59:28 följande:
    Nu är du där och skriver tackar igen. De ska inte tacka för. De ska känna sig välkomna.
    Driver vi ett hotell eller?

Du tackar inte om du blir bjuden på middag hos någon?
    Jo antagligen.
    Men att få all inclusive samt trygghet, äeh, iget att tacka för. Eh....
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-10 00:19:13 följande:

Nej. När man säger "kristna" så tänker man ju på västerlänningar samt de länder som västerlänningar spritt sig till, t.ex. Amerika och Australien.

Inte jag. Kristendomens vagga ligger i Mellanöstern. Afrika har många starka kristna fästen. Att du tänker på västerlänningar säger något om ditt omvärldsperspektiv, men inget om kristendomen.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-10 00:25:30 följande:

Det stämmer, och det gäller ALLTING som jag kan komma på nu. I andra länder har folk gjort motstånd, och det har aldrig gått att omvända hela folket (oavsett vad det gäller). Medan det i Sverige alltid bara får finnas en åsikt åt gången, och alla som ens andas om något annat fryses/mobbas ut, förlorar jobbet, utesluts ur fackföreningen o.s.v..

Det finns många andra exempel än invandringen, t.ex. synen på aborter (i USA finns det en stor pro life-rörelse, här blir en person omöjlig om hon eller han säger att h*n är emot abort). Eller synen på religionen i skolan. I USA finns det skolor, speciellt i Bibelbältet, där man inte ens undervisar om Darwins lära - utan endast om skapelseberättelsen. Det skulle vara otänkbart här - en sådan skola skulle inte få verka. Och så vidare.

(Nu har jag inte sagt att detta med abort och kreationismen är varken mina åsikter eller bra åsikter, nödvändigtvis. Det var endast exempel.)

Du säger lättstyrd, jag säger progressiv. Återigen vill jag åberopa WVS:s världskarta (någon har redan länkat den). Allt det ni förfasas över är ett uttryck för svensk kultur. Jag tycker att det är höjden av ironi att läsa en tråd där en flock SD-anhängare gör ner svensk kultur.
  • Kunigunda
    FDFMGA skrev 2014-08-10 00:59:51 följande:

Hm, det finns visst ingen hejd på SD-sektens hat mot Sverige och oss svenskar.

Världens mest lättstyrda folk som inte som inte har kurage att göra motstånd mot makten, och det bara för att vi svenskar inte böjer våra huvuden inför sektledaren Åkessons  briljans utan i stället ser med löje och förakt på SD-sekten och dess ständiga svenskhat.

För den som inte enbart sitter i pojkrumsfönstert och spanar efter batikhäxor, eller uppbär bidrag från soc så ter det sig nog helt annorlunda.

Internationella företag som etablerar sig  i Sverige brukar åtminstone inledningsvis ha stora problem att anpassa sig till den svenska kulturen där man är van att ifrågasätta. Kortfattat brukar fenomenet beskrivas som att här går det inte aatt peka med hela handen och förvänta sig att nå resutat - här kan chefer och ledningsbeslut bli ifrågasatta, så det gäller för dem att lära sig att motivera och diskutera beslut.

Finns det överhuvudtaget någon innehåll bakom frasen att SD-sekten älskar Sverige. Vilket Sverige i så fall - det dryper ju om förakt för Sverige och svenskar från sektens förkunnare.

• Kunigunda
    Philipsson skrev 2014-08-10 08:23:54 följande:

Ett annat bra exempel är när dåtidens etablissemang beslöt att Sverige skulle bli ett protestantiskt land. Det gick helt fredligt till; Gustav Vasa och Oxenstierna omvände svenskarnas med ett pennstreck! Svenska folket tillfrågades aldrig men protesterade hellr inte.

Motsvarande skeenden i Europa gav upphov till inbördeskrig!

Men redan vikingarna struntade i religionen. Vi är och har alltid varit ett sekulariserat land. Sverige var det sista nordiska landet att kristnas. Den nya religionen tog sig främst uttryck i kors på runstenar och nya namn på gamla helgdagar (jfr svenskt julfirande med exv Spanien, Enland etc).
  • FDFMGA
    Bejje skrev 2014-08-10 04:36:12 följande:

Muslimer (nej inte alla men en betydande del) hatar kvinnor. Jag säger det för att kvinnor inte får några rättigheter i muslimska länder. Dom får inte välja hur dom ska klä sig. Dom får inte välja vad dom ska äta, dom får inte köra bil, dom får inte ta den man dom vill, dom får inte rösta och mycket mycket annat. Det är ju totalt pinsamt hur stor makt Islam har över kvinnor. Jag skäms över att så stor del av världen anmanar denna sjuka världsbild.

Det som stör mig ännu mer är att vi mer än gärna importerar denna "sjukdom" till vårt land och mer än gärna anpassar oss till alla deras sjuka behov. Vad hände med att "man tar seden dit man kommer"? Skulle en kristen åka till ett kraftigt muslimskt land så hade man inte haft något val. Man hade kunna glömma griskött, man hade kunnat glömma att predika till jesus/gud/kristendomen och man hade fått mer eller mindre låtsas att vara muslim för att inte avrättas, åtminstone som kristen.

Men i vårt land får man inte bara göra som man vill, man ska påverka staten till att få ens vilja igenom hur sjuk den än är och om man inte lyckas så tar man fram vapen och skjuter och våldtar kvinnor och gör allt möjligt olagligt i Allahs namn.

Ja statistiken visar sitt tydliga namn på en punkten. 

Nja, framförallt är det väl SD-sekten som hatar kvinnor. T ex är det mycket vanligt att sekten påstår att muslimer hatar kvinnor.

Säkert har de flesta inom sekten kännedom att det existerar kvinnor, att egentligen hälften av alla muslimer är kvinnor - men SD-sektens kvinnofientlighet gör att man inte anser att dessa räknas.

Nåja, som vän av ordning så måste jag ju erkänna att det finns delar av islam som påminner om SD-sekten i sin syn på kvinnor - men jag tror inte att de går så långt som SD att de inte ens erkänner kvinnornas existens utan det handlar mer om mycket kringskurna regler för hur en kvinna ska göra.

SD-sekten hatar kvinnor, man hatar Sverige och oss svenskar.

Inte konstigt att vi svenskar ser med löje och förakt på sekten, särskilt mot bakgrund av att sekten inte precis har lockat till sig de vassaste pennorna i pennstället.

Det finns ju ingen företeelse som vi svenskar har så svårt för som SD-sekten, visar Förtroendebarometern.
  • FDFMGA
    Kunigunda skrev 2014-08-10 10:18:52 följande:
    Nej, jag vet.

Det är slående hur mycket hat mot Sverige det riktas från  SD-folket.

Man ska inte kacka i eget bo, brukade min gamla farfar säga - men SD-sekten kackar oavbrutet.

Utom när de förklarar att de älskar det Sverige som inte finns och aldrig har existerat.
  • JTA
    Kunigunda skrev 2014-08-10 10:17:12 följande:
    Du säger lättstyrd, jag säger progressiv. Återigen vill jag åberopa WVS:s världskarta (någon har redan länkat den). Allt det ni förfasas över är ett uttryck för svensk kultur. Jag tycker att det är höjden av ironi att läsa en tråd där en flock SD-anhängare gör ner svensk kultur.
    Jag håller med om detta. Men är det inte också intressant att WVS cultural map visar att våra invandrare är närmast väsensskilda från oss?
  • FDFMGA
    JTA skrev 2014-08-10 10:36:51 följande:
    Jag håller med om detta. Men är det inte också intressant att WVS cultural map visar att våra invandrare är närmast väsensskilda från oss?
    Det tror jag går över med tiden. Invandrare integreras ju i samhället och  internaliserar så småningom grundläggande svenska värderingar, vill jag iallafall tro.

Jag kan bli skeptisk när jag läser vad sverigedemokrater som ändå är uppvuxna i den svenska kulturen tycker - vad är det som gör att man inte kan förstå det kulturen i det land man är en del av?

Och hur vanligt är det att invandrare som varit här ett tag förstår lika lite av svenska tänkesätt som en sverigedemokrat?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?