Inlägg från: Enter Sandman |Visa alla inlägg
  • Enter Sandman

Varför hatar folk SD?

Dorian Ertymexx skrev 2014-03-15 06:17:49 följande:
    Mysiga typer SD vill pola med.

www.expressen.se/debatt/glom-att-sd-ar-ett-mi.../
    Fullkomligt vidrigt, det övergår mitt förstånd hur människor kan rösta fram sånt där.
    Jag har hela mitt liv varit stolt över att jag lever i ett tolerant samhälle där kunskap och klokhet råder, där vi bryr oss om varandra.
    Ett samhälle som värnar dom mänskliga rättigheterna och människors lika värde.
    Det är något som Sverige varit känt för och jag varit stolt över att få tillhöra.
    Efter att sd blev invalda kan jag inte känna den stoltheten längre, missbedömde jag mina landsmän och kvinnor så grovt, var allt bara en chimär?
    Fast sen vet jag ju egentligen att 90% av alla svenskar faktiskt är såna som jag är stolt över, ibland är det bara svårt att komma ihåg.
  • Enter Sandman
    Errol Flynn skrev 2014-03-15 08:00:41 följande:
    Nä. Frågan kom på tapeten och diskuterades. Misshandel är alltid skamligt.

Det är möjligt att det är så här på tråden.
    Jag har förstått att på avpixlat är fokuset på hennes språkkunskaper, så man slipper hantera det som faktiskt hände.
    Och det är skamligt och fegt och lågt.
    Lite självkritik har ingen dött av.
  • Enter Sandman
    Errol Flynn skrev 2014-03-15 08:00:41 följande:
    Nä. Frågan kom på tapeten och diskuterades. Misshandel är alltid skamligt.

Frågan är också varför det kom på tapeten i det här sammanhanget, där det inte är relevant för sakfrågan.
  • Enter Sandman
    Velouria skrev 2014-03-15 09:36:46 följande:
    Ja, VI gör det. Inte SD-sympatisörer och själva SD. Och skrämselpropagandan är SD's främsta kännetecken. Projicera inte.

Tack, du skrev det jag tänkte. {#emotions_dlg.flower}
  • Enter Sandman
    Errol Flynn skrev 2014-03-15 09:20:55 följande:
    För att det är väl en väldigt stor del i att SD växer. Integrationen fungerar inte. Jag personligen blir provocerad när jag läser att någon behöver tolk efter 26 år. Vad har hon gjort i Sverige alla dessa år? Inte lärt sig svenska eller arbetat med största sannolikhet.

Förstå mig rätt nu, för jag håller med dig i sak.
    Har man vistats i ett land i 26 år så bör man ha lärt sig språket, helt klart.
    Det gör även mig fundersam.

Men grejen här är att det är helt fel tillfälle för den diskussionen.
    När man tar upp den i det här sammanhanget, då ägnar man sig åt att förminska brottet mot henne och man vänder skuldbördan tillbaka på offret.
    Victimblaming.

Och det är så fegt och ynkligt, hade man lite ryggrad så hade det i det här läget varit dags för självrannsakan och självkritik.
    Men istället så väljer man att ge sig på den som redan ligger, och ja, det är ju i och för sig sd:s, rasister:s och nazister:s signum, men det gör det inte mindre lågt och inte mindre ynkligt.
  • Enter Sandman
    Quintus Zebra skrev 2014-03-15 10:00:20 följande:
    Diskussion är ju alltid välkommen. Det handlar ju om att välja plats med lite fingertoppskänsla dock.

Fast i det här fallet ser jag inte att någon har velat starta en diskussion?

Jag tror få hade reagerat på en seriös ställd fråga om hur det kommer sig att vissa inte kommer in i samhället trots 26 år i landet.  En diskussion om vad detta kan bero på och hur man ska motverka detta är det nog ganska få som hade tyckt vara provocerande. Om de invandringskritiska visade ett uns av objektivitet och vilja att inte tro det värsta om en människa man inte känner? Om de invandringskritiska i alla fall tog hänsyn till möjligheten att det existerade speciella skäl i detta fall. .
    Men det som hände (och som händer så ofta) var något helt annat.

Det som hände var att en massa invandringskritiker som överhuvudtaget inte visste något om offret valde att dra en massa negativa slutsatser enbart baserade på deras egna fördomar. Och att invandringskritiska helt utan ånger valde att utnytja oskylda brottsoffer de inte känner som brickor i sin politiska kamp.

Att misstänkliggöra ett brottsoffer, att göra påhopp på en människa man inte känner, att påstå att hon är förkastlig och att hon antagligen inte har jobbat i hela sitt liv, att misstänkliggöra brottsoffer enbart för att det passar den egna politiska agendan,  det är inte en diskussion.

Det är fördomsfulla påhopp. Och själv tycker jag att det är ett sundhetstecken att så många tar avstånd från fördomsfulla påhopp på brottsoffer.

Då och då hävdar SD och andra att deras engagemang i invandringsfrågan bland annat drivs framåt av medkänsla för utsatta kvinnor från ojämställda kulturer. Men denna medkänsla är lite svår att tro på ibland. När samma "invandringskritiska" gång efter gång visar upp en hånfull och raljerande attityd mot just de utsatta kvinnor som man påstår sig vilja skydda.

Som jag skrev ovan.

Rädslan och motståndet mot SD och andra invandringskritiska beror nog sällan på att folk är rädda för att diskutera invandring eller integration. Det som ofta väcker anstöt är sättet som "ni" ofta raljerar och generaliserar om människor. Om det är seriös diskussion "ni" vill ha, så varsågod: diskutera. Men det innebär inte att jag kommer sitta och tillåta grova och hånfulla och ofta helt felaktiga generaliseringar om människor på grund av ursprung eller hudfärg.

Wow, du sa det så mycket bättre, jag bugar mig. Solig
    Du har helt rätt, det är inte en diskussion, det är propaganda men tyvärr verkar det vara just det som sd ägnar sig åt, det genomsyrar ju allti ifrån partitopp till deras väljare.
    Den enkla svartvita vägen.
  • Enter Sandman
    Gert skrev 2014-03-15 10:07:12 följande:
    Ljug inte. Det är fult att ljuga.

Precis så sluta med det då, för du är inte trovärdig i det du skriver.
  • Enter Sandman
    nihka skrev 2014-03-15 10:12:37 följande:
    I de fall man har varit bosatt i Sverige i 25 år och inte kan svenska är det under all kritik men de fallen är lätta att räkna jämfört med alla de som lär sig svenska. De fall som ändå finns är vad jag har märkt själv påfallande ofta kvinnor.

Här har man dock inte bara fokuserat på hennes språkkunskaper utan man verkar helt bortse från att hon blev misshandlad. Sedan har ingen som kritiserat ens tagit reda på hur det faktiskt ligger till med hennes språkkunskaper. Man kan behöva tolk på sitt hemspråk utan att det innebär att man inte kan svenska alls. Exempelvis kan tolk användas för att det mer finstilta ska få komma fram och för att man i efterhand inte ska kunna hävda att det blivit missförstånd pga av språksvårigheter och också när människor är under chock, eller så stor press att de går i tillfällig regress.

Bra poäng, för visst kan det vara så att det krävs en tolk just för att få fram det nyanserade och kanske behövs det ord som man inte använder till vardags.
    Jag har bott och levt i England flera år bitvis och anser mig nog kunna det språket bra i vardagen, men skulle jag bli inblandad i juridiska omständigheter, behöva avancerad läkarvård, befinna mig i chocktillstånd, så är det inte alls omöjligt att jag skulle behöva en tolk.
  • Enter Sandman
    Velouria skrev 2014-03-15 10:16:32 följande:
    Jag tror att ni SD-kramare i tråden har gått ihop er och tilldelat varandra roller, och att du har fått rollen "Narr" för att liksom förvirra till det i tråden och suga ur folk energi och trötta ut dem, för att kunna underlätta för dina gruppkamrater att kunna "ta över" tråden.
    Skrattande
  • Enter Sandman
    Errol Flynn skrev 2014-03-15 10:19:52 följande:
    Jag tycker i och för sig att hela tråden svänger som en pendel. Folk diskuterar lite vad de vill blandat med pajkastning.
    Och hur många svenskar har inte blivit misshandlade pga sitt ursprung? Jävligt många. Men det brukar inte bli så stora rubriker. Om en svensk man misshandlas av invandrare samtidigt som de skriker svennehora så blir det inget hatbrott ändå.

www.dn.se/nyheter/sverige/invandrare-krigar-m.../

Tänkvärda artiklar.

www.svd.se/opinion/ledarsidan/nej-svenskarna-...

www.expressen.se/ledare/sakine-madon/sakine-m.../

Nu är du där igen.
    Och förminskar och blandar in ovidkommande saker som inte har med misshandeln av den här kvinnan att göra.
    Vi kan diskutera språkkunskaper och vi kan diskutera integration och vi kan diskutera svenskar som blir misshandlade.
    Men inte i det här sammanhanget, hur kan det ens vara så svårt att förstå.
    Sen pratar inte jag om den här tråden i sig, jag pratar främst om hur folk beter sig på avpixlat och jag vet inte om du var med där, men dom som var det.
    Dom borde skämmas.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?