Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Varför hatar folk SD?

realist14 skrev 2014-07-03 15:13:32 följande:
    Ok, om dessa indienresenärer som du hänvisar till, hade utgjort ett problem för oss andra med sitt resande, så utgår jag ifrån att vi hade hört talas om det och åtgärder hade vidtagits.
    Om nu sverige VILL att fler hälsotestas, så utgår jag ifrån att behövet finns.
    Och då  förstår jag inte varför det är så livsviktigt att det är frivilligt, du får ju visa upp intyg om att du tagit erfordeliga vaccinationer när du åker till vissa länder. Det är inte frivilligt.
    Inte konstigare det.
    Var i det ligger det vidrigheter?

Bara för att du inte har hört talas om något innebär det inte att det inte existerar.

SVERIGE vill ingenting. VISSA i Sverige vill, andra inte. Folkhälsomyndigheten (tidigare smittskyddsinstitutet) anger i en rapport att TBC bland nyanlända är ett allvarligt problem som behöver en "ökad uppmärksamhet" och att det är viktigt att "nyanlända personer erbjuds hälsoundersökning tidigt efter ankomst".

http://www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/statistik-och-undersokningar/sjukdomsstatistik/tuberkulos/

Man ERBJUDER hälsoundersökning med provtagning, men man TVINGAR ingen rutinmässigt varken svensk eller icke-svensk. 2013 rapporterades det 655 fall av TBC i Sverige. 11% av dem var svenskar och resten icke-svenskar. De allra flesta både svenskar och icke-svenskar har alltså INTE diagnosticerats med TBC, men du vill testa tiotusentals människor innan de får komma in i landet - såvida de inte är svenskar förstås.

Jag vill att det ska vara samma för alla och tycker det är vidrigt att singla ut och tvinga människor enbart baserat på nationalitet eller ursprung. Det ska vara relaterat till behov.  

• nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-07-04 06:58:02 följande:
    Det är så det verkar. Du själv t.ex. valde att inleda med att raljera över Merit Wager.
    Du får gå till dig själv och varför du läser in sådant. Du misstar dig iaf. Man kan inte ta upp ALLT varje gång man skriver ett kortare inlägg på ett forum och så ska man försöka hålla sig skapligt till ämnet. Jag berättade inte heller att jag tycker det är förfärligt att en del av dessa könsstympade och ihopsydda flickor så småningom kommer att sprättas upp med en kniv på bröllopsnatten av sin man vilket då INTE innebär att jag inte tycker det är vidrigt eller skulle vara OK med det. Dessutom inledde jag inte med det utan det kom tvärtom sist i mitt inlägg.

Ämnet här är "Varför hatar folk SD?". Jag raljerade inte utan talade om att Marit Wager, som det så flitigt refererats till av SDare bara i den här tråden, var med och hjälpte till att framställa saker på ett missvisande sätt.

Jepp. Det tycker jag illa om. Mycket illa om.
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-07-04 17:43:45 följande:
    Vad skulle det vara för fel att kolla svenskar som återvänder från vissa högriskländer?

Och visar statistiken bland återvändande svenskar hur många som är invandrare med svenskt medborgarskap?
    2012 delades 111 090 uppehållstillstånd ut. Hemvändande svenskar får inte PUT. Så bara för att 20 000 någonting svenskar återvänder per år så säger det väldigt lite om den kraftiga invandringen vi har. 2000 asylsökande i veckan (dvs anhöriginvandring som är den största posten är inte inräknad) och ukrainarna och irakierna har inte börjat komma än. Danmark tänker ta 6000 på ett år. Lika många som vi tar på 3 veckor. Rimligt?
    Kolla som i att ha tvingande hälsoundersökningar och tvingande provtagningar innan man släpper in dem i landet - för det vad somliga förespråkar för icke-svenskar?  Nej, det tycker jag inte är rimligt.

Nej, det är heller inte rimligt. Det är stor jävla skandal att Danmark inte bidrar mer.
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-07-04 17:46:27 följande:
    Kommer man även att straffa föräldrarna? Har det stått något om det?
    Nej, det kan man bara göra om det hänt efter det att flickorna flyttat till Sverige, men man har informerat föräldrar, även skriftligen, om att det är olagligt. Ett sådant dokument kan vara till hjälp för att stå emot påtryckningar från hemlandet. Dessutom berättade man att man hade man gjort upp att en flicka skulle undersökas efter hemkomsten, och kan man tala om det har man än mer att sätta emot. Straff ska de ha som bryter mot lagen, men det gör ju inget ogjort för flickorna så prevention är viktigt tycker jag.
  • nihka
    realist14 skrev 2014-07-04 18:16:27 följande:
    Jag hade haft samma åsikt vem det än handlade om.
    Nej, det har du inte. Du har sagt att du vill ha tvingande hälsokontroller generellt för icke-svenskar som kommer från områden där det finns sjukdomar som inte är lika vanliga i Sverige, men att svenskar ska vara generellt undantagna. Orsaker du angav var att svenskar i högre grad är vaccinerade och har "bättre koll". Eller har du ändrat dig?
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2014-07-04 23:32:14 följande:
    Ibland krockar det empatiska valet med det som är politiskt korrekt att framföra. Då får man välja.
    Och ibland krockar lusten att käfta med hur man klarar av att läsa rätt. Då får du välja.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2014-07-04 23:40:08 följande:
    Ge förslag på ett bättre uttryck då.

Innebörden förstår vi ju alla, någonting i stil med: Det man måste säga i dagens klimat för att inte bli sedd som paria. Och det oavsett fråga.
    Nope. Politiskt korrekt här är vad du beskylls för att vara så fort du har en avvikande åsikt från SDare. Inom SD-kretsar kan nämnligen ingen ha en grundad avvikande åsikt. SDare i den här tråden iaf tror sig sitta på "sanningen" som andra "maniplerade" och "svagsinta" inte ser eller orkar framföra av "rädsla".

Jävla märklig världsbild att alla som inte röstar på samma parti är dummma och/eller fega. Och med det resonemanget vill man värva över folk. Som man ropar får man svar i skogen.
  • nihka
    Helhet skrev 2014-07-05 00:39:35 följande:

Inte för att vara den, blev i början lite stött för att man trodde att vissa politiker i tråden mörkade problemen . Men har blivit lite övertygad att de inte fattar bättre : ( Nu är ju inte det en så kul insikt, men men folk börjar nog snart att tänka igen.
    Javisst, de enda tänkande varelserna är sverigedemokrater - en ganska vanlig sverigedemokrtaisk vanföreställning.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2014-07-04 23:38:16 följande:
    Vadå inte hänt?.

Vem påstår att det inte har hänt?
    Hänt som att det inte är fastställt om något brott mot svensk lag har begåtts. Och innan du gör i byxorna över tillfället att påstå att jag med det har sagt att jag inte tycker det är fel att könsstympa så TÄNK.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?