Varför hatar folk SD?
realist14 skrev 2014-07-03 15:13:32 följande:
Ok, om dessa indienresenärer som du hänvisar till, hade utgjort ett problem för oss andra med sitt resande, så utgår jag ifrån att vi hade hört talas om det och åtgärder hade vidtagits. Om nu sverige VILL att fler hälsotestas, så utgår jag ifrån att behövet finns.
Och då förstår jag inte varför det är så livsviktigt att det är frivilligt, du får ju visa upp intyg om att du tagit erfordeliga vaccinationer när du åker till vissa länder. Det är inte frivilligt.
Inte konstigare det.
Var i det ligger det vidrigheter?
SVERIGE vill ingenting. VISSA i Sverige vill, andra inte. Folkhälsomyndigheten (tidigare smittskyddsinstitutet) anger i en rapport att TBC bland nyanlända är ett allvarligt problem som behöver en "ökad uppmärksamhet" och att det är viktigt att "nyanlända personer erbjuds hälsoundersökning tidigt efter ankomst".
http://www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/statistik-och-undersokningar/sjukdomsstatistik/tuberkulos/
Man ERBJUDER hälsoundersökning med provtagning, men man TVINGAR ingen rutinmässigt varken svensk eller icke-svensk. 2013 rapporterades det 655 fall av TBC i Sverige. 11% av dem var svenskar och resten icke-svenskar. De allra flesta både svenskar och icke-svenskar har alltså INTE diagnosticerats med TBC, men du vill testa tiotusentals människor innan de får komma in i landet - såvida de inte är svenskar förstås.
Jag vill att det ska vara samma för alla och tycker det är vidrigt att singla ut och tvinga människor enbart baserat på nationalitet eller ursprung. Det ska vara relaterat till behov.