Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Varför hatar folk SD?

Gert skrev 2014-04-18 19:46:56 följande:
    Du kan inte skylla allt på SD.
    Trodde du fattade att SD inte finns i USA, men ok då: Gert, SD finns inte i USA, så det är inte SDs fel att människor utan sjukvårdsförsäkring kan bli runtkörda.
  • nihka
    Naranjos skrev 2014-04-18 19:53:11 följande:
    Och vad har fått dig att tro att alla syrier (eller andra invandrare för den delen) flyr från krig? Är det Aftonlögnen igen? Hur många är det nu igen - som anses ha faktiska flyktingskäl som de definieras av FN (av de som får uppehållstillstånd i Sverige). Ca. 5% ungefär, va?
    Ja, precis resten simulerar. SD vill alltså hjälpa en massa syriska krigsflyktingar "på plats" som är i flyktingläger pga ett behov av miljöombyte. Om du tycker det kommer för få kvotflytingar är det bara att pumpa på med dem från flyktinglägren i Syrien. FN har ju vädjat om att EU-länder ska ta emot fler. Toppen!
  • nihka
    Gert skrev 2014-04-18 20:06:26 följande:
    Men i USA blir de i alla fall runt körda till olika sjukhus. Här i Sverige ska man vara glad om ambulansen kommer.
    Hur vet du det? De jag syftade på hade blivit runtkörda -osagt om det var med ambulans. Jag sa inget om alla de som inte kommer iväg öht. 
  • nihka
    Naranjos skrev 2014-04-18 21:42:20 följande:
    Och det har också hänt svenskar i Sverige (och förmodligen i alla länder). Men poängen är att det generellt inte fungerar på det viset i USA. 
    Nej, i Sverige blir vi inte avvisade från sjukhus för att vi inte har försäkring. Och min poäng var att det har hänt i exempelvis USA.
  • nihka
    Rataxes skrev 2014-04-18 20:09:46 följande:
    Nja, till samma nivå som våra grannländer.
    Exakt. Symboliska siffror som våra snåla grannländer. Speciellt Norge borde skämmas med alla sina oljemiljoner och noll kronor i stadsskuld.
  • nihka
    Gert skrev 2014-04-18 20:13:02 följande:
    På längre sikt antas invandringen minska samtidigt som antalet utvandrare ökar eftersom de senaste årens höga invandring inte förväntas fortsätta.

Är regeringen främlingsfientlig nu som tänker minska invandringen i framtiden?
    Nej, det handlar om att beredskapen för att ta emot flyktingar ska vara större i tider när konflikt och krig blossar upp.

Just nu är trycket stort, men man tar alltså inte emot flyktíngar när folk inte flyr. Måste man förklara ALLT för dig?
  • nihka
    Gert skrev 2014-04-18 20:14:13 följande:
    Och du vet förstås hur det är i USA. Du vet ju allting om alla i hela världen.
    Inte riktigt, men det jag inte vet kan jag ta reda på. Till skillnad från dig hittar jag inte bara på när det saknas uppbackning för argument.

Det aktuella exemplet illustrerade sjukvårdsförsäkringssystemets baksida. The Emergency Medical Treatment and Active Labor Act (EMTALA) skulle säkerställa att man inte längre kunde dumpa patienter, men alla sjukhus är inte med i Medicare programmet som gör att man omfattas av EMTALA. Dessutom finns en hel rad undantag till vad som räknas som akutsjukvård, en vanlig förlossning till exempel. Så visst händer det fortfarande att folk blir "runtkörda" i USA.

Här får man tips om vad man kan göra om man är en av de 50 miljoner amerikaner utan sjukvårdsförsäkring:

http://www.moneycrashers.com/medical-care-without-health-insurance/

Så vill jag inte ha det i Sverige.

• nihka
    Politisk härdsmälta skrev 2014-04-18 20:37:36 följande:
    Dra ner, absolut. Om det är det du kallar rasistisk politik så delar jag helt enkelt inte den uppfattningen.
    Att dra ner i sig är inte rasistiskt. Det är nära man hör motiveringarna som det kan bli det.
  • nihka
    Naranjos skrev 2014-04-18 21:49:25 följande:
    Det tycker jag är en utmärkt idé. Att vi tar emot fler kvotflyktingar. Samtidigt kan vi passa på att minska resterande invandring till någon form av Europeiskt medeltal (per capita) eller till Finlands nivå. Vi kan för min del gärna fyrdubbla antalet kvotflyktingar under de premisserna.

Det skulle vara väldigt välkommet då vi kan slippa ifrån flertalet ekonomiska migranter till fördel för personer med VERKLIGA flyktingskäl.

Varför det? Jag tycker det är mycket bättre att anpassa hjälpnivån till behovet. Beträffande vilka som är sk ekonomiska flyktingar så finns det inga siffror på det utan bara antaganden från SDs sida. Det är inte alls så att alla utom de som har flyktingskäl enligt FN konventionen är ekonomiska flyktingar. Detta är vad som gäller i EU respektive Sverige förutom FN konventionen: 
    Alternativ skyddsstatusförklaring Som alternativt skyddsbehövande bedöms den som: löper risk att straffas med döden löper risk att utsättas för kroppsstraff, tortyr eller annan omänsklig eller förnedrande behandling eller bestraffning eller som civilperson löper allvarlig risk att skadas på grund av väpnad konflikt

Den som fått uppehållstillstånd som alternativt skyddsbehövande kan få en alternativ skyddsstatusförklaring grundad på EU-regler.

Övriga skyddsbehövande

Övriga skyddsbehövande är en kategori som enbart finns i den svenska utlänningslagen; den saknar motsvarighet i internationella konventioner och EU-rätten. En asylsökande kan bli bedömd som övrigt skyddsbehövande om han eller hon

inte kan återvända till hemlandet på grund av väpnad konflikt eller på grund av svåra motsättningar i hemlandet, känner välgrundad fruktan att utsättas för allvarliga övergrepp eller inte kan återvända till hemlandet på grund av miljökatastrof.

Även övriga skyddsbehövande kan få skyddsstatusförklaring men den gäller endast i Sverige.

http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Asylregler.html

Jag tycker andra länder ska utöka i stället för att Sverige ska strama upp. Jag tycker att det är fullt rimligt att inte skicka tillbaka människor till krig.  

Fyrdubbla. Skämtar du? Det räcker inte långa vägar, inte ens nu när Syriens grannländer fortfarande står pall - hur länge de nu gör det.
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-18 22:32:10 följande:
    Tja, det räcker ju för dem att kolla över östra gränsen för att se vad de "missar".
    Vaddå känns det inte tillräckligt mycket party i Syrien med grannländer för att Norge ska vilja delta mer?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?