Naranjos skrev 2014-04-18 21:49:25 följande:
Det tycker jag är en utmärkt idé. Att vi tar emot fler kvotflyktingar. Samtidigt kan vi passa på att minska resterande invandring till någon form av Europeiskt medeltal (per capita) eller till Finlands nivå. Vi kan för min del gärna fyrdubbla antalet kvotflyktingar under de premisserna.
Det skulle vara väldigt välkommet då vi kan slippa ifrån flertalet ekonomiska migranter till fördel för personer med VERKLIGA flyktingskäl.
Varför det? Jag tycker det är mycket bättre att anpassa hjälpnivån till behovet. Beträffande vilka som är sk ekonomiska flyktingar så finns det inga siffror på det utan bara antaganden från SDs sida. Det är inte alls så att alla utom de som har flyktingskäl enligt FN konventionen är ekonomiska flyktingar. Detta är vad som gäller i EU respektive Sverige förutom FN konventionen:
Alternativ skyddsstatusförklaring Som alternativt skyddsbehövande bedöms den som: löper risk att straffas med döden löper risk att utsättas för kroppsstraff, tortyr eller annan omänsklig eller förnedrande behandling eller bestraffning eller som civilperson löper allvarlig risk att skadas på grund av väpnad konflikt
Den som fått uppehållstillstånd som alternativt skyddsbehövande kan få en alternativ skyddsstatusförklaring grundad på EU-regler.
Övriga skyddsbehövande
Övriga skyddsbehövande är en kategori som enbart finns i den svenska utlänningslagen; den saknar motsvarighet i internationella konventioner och EU-rätten. En asylsökande kan bli bedömd som övrigt skyddsbehövande om han eller hon
inte kan återvända till hemlandet på grund av väpnad konflikt eller på grund av svåra motsättningar i hemlandet, känner välgrundad fruktan att utsättas för allvarliga övergrepp eller inte kan återvända till hemlandet på grund av miljökatastrof.
Även övriga skyddsbehövande kan få skyddsstatusförklaring men den gäller endast i Sverige.
http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Asylregler.html
Jag tycker andra länder ska utöka i stället för att Sverige ska strama upp. Jag tycker att det är fullt rimligt att inte skicka tillbaka människor till krig.
Fyrdubbla. Skämtar du? Det räcker inte långa vägar, inte ens nu när Syriens grannländer fortfarande står pall - hur länge de nu gör det.