Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Varför hatar folk SD?

Dorian Ertymexx skrev 2014-04-18 12:57:57 följande:
    Det är åsikterna som ska hållas borta, inte personerna. Politikers besök kan få de tu att sammanfalla. Notera skillnaden mellan "besök" och "vårdbehov" dock. Tror inte någon sköterska eller läkare skulle tvivla en sekund på att rädda livet på Åkesson eller ens Ekeroth om de var svårt skadade.
    Men man kan som SD vill instifta att vi bara hjälper vissa grupper och vänta tills de kan styrka sina identiteter så vi inte räddar livet på någon som inte kvalar in. Det kan ta en stund...
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-18 13:03:59 följande:
    På vilket sätt går SD:s åsikter (partiets, inte enskilda medlemmars) emot något i sjuksköterskeuppdraget?

SD är emot att exempelvis papperslösa ska få vård som inte kan anstå. Vi skulle få samma situation som skräckexempel i USA där ingen tar emot den skadade för att den inte omfattas av försäkring.
  • nihka
    Politisk härdsmälta skrev 2014-04-18 13:14:18 följande:
    Lite av min poäng. Ibland får jag nämligen intrycket att den här insikten varierar beroende på vem som står för det enskilda exemplet.

Till exempel Erik Almqvists verbala attacker av en kvinna i stockholmsnatten för ett par år sedan, som gärna tas som intäkt för att sverigedemokrater i allmänhet skulle ha en unken kvinnosyn. Appropå enskilda exempel och generaliseringar.
    Företrädare för partier har ett tyngre ansvar att sköta sig just för att de företräder inte bara sig själva utan sitt parti. Sedan handlar det om vad partiet gör när företrädaren kliver över gränsen. SD har ju i praktiken belönat Almqvist med ett fett uppdrag. Verkar inte som partiet tagit något avstånd att tala om. Man samarbetar inte överhuvudtaget med personer som uttalar sig stick i stäv med vad man säger sig stå för om man vill verka trovärdig.
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-18 13:23:04 följande:
    Det där stämmer inte. SD må ha tvivelaktiga åsikter i en del fall, men att de vill förvägra "papperslösa" akutvård är helt enkelt inte sant.

debatt.svt.se/2014/04/10/manga-missforstar-me.../

"SD har ändrat åsikt i frågan"

Javisst. Och SD kan ändra åsikt i frågan igen. Om de ens har det??? I SDs berömda partiprogram står följande att läsa under "Illegal migration":

"Att vistas i Sverige utan tillstånd är ett brott såvida man inte direkt efter ankomst söker asyl. Vi anser att det ska vara olagligt att hjälpa människor med denna brottslighet. Vidare ser vi med stor oro på att det håller på att bildas ett parallellsamhälle i Sverige för invandrare utan tillstånd där man vill erbjuda dessa grupper fri skolgång, gratis sjukvård, fackligt medlemskap och annan offentlig service." Blablabla.

http://sverigedemokraterna.se/var-politik/var-politik-a-till-o/

Jag litar inte på SD så långt man kan kasta dem. Det är en sak att utvecklas i frågor men de lappkast SD hela tiden gör är inte trovärdiga och inte heller stämmer de med vad de uppger i sitt partiprom och vad otaliga fotsoldater spyr ur sig om på SDs hatnätsajter.
  • nihka
    Gert skrev 2014-04-18 15:41:01 följande:
    Det är aldrig lätt att förstå vad PK-sekten menar. Hotell- och restaurangfacket är också odemokratiskt fack som nu vill utesluta aktiva sverigedemokrater.

Läs och begrunda: avpixlat.info/2014/04/18/ytterligare-ett-fack.../
    Ingen gillar mig så det är fel på alla andra. När börjar man tänka att det kanske har med en själv att göra? Nä alla ogillar SD för att det är en konspiration. Samma konspiration som gör att svenskar i regel inte tycker om att kräkas på sin mat och sedan äta upp den.
  • nihka
    Politisk härdsmälta skrev 2014-04-18 15:59:01 följande:
    Jag håller med, företrädare för partier och riksdagsledamöter har ett mycket stort ansvar.

Samtidigt är allt en partiföreträdare gör inte ett uttryck för partiets ställning. Annars blir det ju väldigt märkligt att Per Svedberg (S) sitter kvar i riksdagen. Vad säger det i så fall om S kvinnosyn. Eller var Per Gahrtons fyllestyrningar och eftersupande en signal om hur det stod till med ansvarstagande inom MP. Gissningsvis inte.

Därav intrycket att den här insikten varierar beroende på vem som står för det enskilda exemplet. 
    Jag ser i regel mycket lindrigare på felsteg hos samtliga andra riksdagspartiföreträdare än just SDs. Orsaken till det är att SD företrädare gör så oerhört MÅNGA felsteg att de inte känns som felsteg utan mer vad de egentligen står för bakom en del tillrättalagda formuleringar och ibland inte ens det. Med tanke på hur labila SD är i sakfrågor hinner man inte ändra i partiprogrammet eller skapa konsensus om vad som gäller. Inte undra på att väljarna inte har så bra ordning på vad SD "står" för. Särskilt oroande tycker jag det är när felstegen handlar om partiiets kärnfrågor. Allt som har med migration att göra är väl SDs hjärtefråga och när företrädare uttrycker sig rasistiskt har det samma effekt som att MP skulle lobba för återinförandet av DDT som bekämpningsmedel. .SD påstår att de inte är ett rasistiskt parti och ändå har man behövt göra sig av med folk i en strid ström sedan man införde sin "nolltollerens mot rasism" och varje gång en ny rasist seglar upp tänker jag "vad förvånad jag blir - inte."
  • nihka
    Gert skrev 2014-04-18 16:33:08 följande:
    Alla ogillar inte SD. Det är bara antidemokrater som ogillar SD. Lyckligtvis är ni inte så många som ni tror. Men ni genomsyrar fackförbund och mediebranschen.
    Jaha. Så om alla vore demokrater så skulle de gilla eller rösta på SD. Ja voll!

Något annat parti som det är antidemokratiskt att ogilla? Shit det är riktigt illa med verklighetsförankringen.
  • nihka
    sjuttiofemman skrev 2014-04-18 16:36:07 följande:

Ja de har ännu en gång justerat sitt partiprogram, de brukar göra det när de blir ifrågasatta. Inte alltför trvärdigt.
    Nope. Inte ens det.
  • nihka
    Gert skrev 2014-04-18 16:57:39 följande:
    Jag skrev inte att alla gillar SD. Jag skrev att antidemokrater ogillar SD. Du verkar tro att 90% av väljarkåren ogillar SD.
    Finns det enligt din mening någon annan orsak till att någon kan ogilla SD frånsett att personen skulle vara antidemokrat?
  • nihka
    Politisk härdsmälta skrev 2014-04-18 17:48:19 följande:
    Den dolda agendan-teorin. Vänta tills dom får någon reell maktposition, sen ska ni få se vad dom egentligen tycker bakom den putsade fasaden.

Som sagt så är jag inte mycket för den typen av konspirationsteorier. Sist jag frågade var det ju ingen som riktigt kunde svara på hur, när eller varför.
    Det är ingen konspiration och ingen dold agenda utan ett antal SDare som uttalar sig rasistiskt och islamofobiskt samt ett moderparti som förvånat säger "Oj" varje gång.

Den helt öppna agendan är att man inte vill ha in människor från MENA-länder och andra länder man inte uppskattar för att uttrycka det milt. Vad man sedan skriver på sin hemsida är sekundärt.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?