FDFMGA skrev 2014-12-03 14:02:02 följande:
Vi får väl se vilka partier som bildar nästa regering och om det blir en majoritetsregering eller om regeringen bara har en tydlig riksdagsmajoritet bakom sig i avgörande frågor.
Att du tror att S kommer att närma sig SD bygger väl dels på dina problem att förstå det politiska skeendet och hur det skildras i text och dels på dina SD-sympatier.
Du är för övrigt inte ensam om den omvärldsbeskrivningen - "Runes" som brukar starta ett tiotal trådar varje natt har också gjort samma analys som du - och på likvärdiga grunder skulle jag tro.
Har inte skrivit att jag "tror" att S kommer att närma sig Sd, utan att jag "hoppas" det. Det kommer inte att hända just nu, men på lite längre sikt kanske. Förutom det märker jag att du i vanlig ordning gör ditt bästa för att missförstå vad man skriver. För att jag säger att det bästa sättet för att motarbeta Sd vore att "närma sig" Sd, så innebär ju inte det att man måste samarbeta med dem. Det innebär ju i sig bara att man anpassar sin politik efter dem, dvs genomför reformer som går i Sd:s linje.
Jag har skrivit vad jag "tror", nämligen att det blir extra val. Efter det tror jag att det blir en sosseregering (bara S), som regerar med stöd av de andra partierna i enskilda frågor.
Och du har skrivit vad du
tror, att det blir en koalitionsregering över blockgränserna. Men du har inte skrivit nåt om huruvida det blir nyval eller ej.
Jag tror alltså att det blir som Svd förespråkar (och att man där gör rätt analys). Fast nyvalet lär man inte kunna undvika:
"Allianspartierna bör i detta specifika läge i stället verka för en rent Socialdemokratisk regering, utan MP och utan Vänsterpartiets veto. För detta krävs naturligtvis breda mittenpolitiska uppgörelser om tunga frågor ? försvar, energi, tillväxt, välfärdsutveckling ? vilka skulle innebära smärtsamma kompromisser för alla inblandande, men det vore ändå att föredra framför nuvarande situation. Även en nykter översyn av migrationspolitiken vore nödvändig. Den uppkomna situationen är ju till stor del en reaktion på svensk invandringspolitik, och ska framtida regeringar slippa krisa vid varje budgetproposition krävs reformer på detta område. Utvidgat försörjningskrav vid anhöriginvandring, minskning av uppenbart ogrundade asylansökningar och återinförande av tillfälliga uppehållstillstånd är några av de konstruktiva idéer som finns."
blog.svd.se/ledarbloggen/