Inlägg från: themia |Visa alla inlägg
  • themia

Varför hatar folk SD?

Eugenie skrev 2014-01-04 15:44:48 följande:
    Jag kan ge dig en poäng i, att det krävs en viss intelligens för att börja ifrågasätta den religion man har fostrats till. Vilken den än är.

Fast de som är födda i Sverige från 1940-talet och framåt, har inte uppfostrats i ett sådant extremt religiöst klimat (såvida inte deras egna föräldrar var extrema), att det krävt särskilt mycket att börja ifrågasätta. Snarare har det - i alla fall de senaste 40 åren - varit på modet att INTE vara troende; de kristna har gärna setts som lite gammalmodiga, pryda, bigotta, löjliga med sina moralregler som går tvärtemot den sexuella revolutionen som kom runt 1970.

Så i VÅRT land och VÅR tid, har det snarare krävts intelligens för att börja SÖKA sig till religionen, läsa de gamla skrifterna, tänka, tolka, skaffa sig en uppfattning som strider emot den förhärskande i samhället. Jag vet många SUPERintelligenta människor som konverterat till katolicismen t.ex..
    Jag är född på 40-talet och inte fick jag någon annan religionsundervisning är strikt kristendom. Men jag fick lära mig att Jesus kunde gå på vattnet och förvandla vatten till vin.
    Jag överlevde dock och blev ateist, vilket knappast någon intelligent tänkande människa kan undvika.

Om en SUPERintelligent person konverterar till katolicismen, så är det annat i görningen än intelligent tänkande.
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • themia
    Eugenie skrev 2014-01-04 17:54:10 följande:
    Sven Stolpe t.ex.. Om du sedan insinuerar att det skulle bero på mentalsjukdom, så tror jag att du har fel. (Även om det såklart förekommer att mentalsjuka går vilse i religiösa grubblerier på olika sätt.)
    Sven Stolpe var ingalunda ensam. Det var lite poppis bland kulturpersoligheter på den tiden att konvertera. Några till katolicism, andra till judendom och några t.o.m. till hinduism för att inte tala om scientologi.

Och som sagt, det handlar om annat än intelligent tänkande, och syftar naturligtvis inte på mentalsjukdom.
    Men det var ett utmärkt sätt att vinna uppmärksamhet på, speciellt för personer som lever av att vara kända.
    (min insinuation)
  • themia
    AnnaKarinAK skrev 2014-01-04 20:38:49 följande:
    Jg tycer det går över gränsen när kungen blir skjuten utan orsak utanför landets gränser, likt vår tidigare tappra kung kung Karl XII.

Karl XII tapper?? Vilken historiebok har du läst? Götiska förbundets, eller ...?

Karl XII var vår kungalängds störste loser. P.g.a. storhetsvansinne slarvade han bort den svenska stormakt hans föregångare på tronen byggt upp. 
  • themia

Jag  har aldrig begripit varför nassarna älskar Kalle dussin?
    Det vore ju mer logiskt att hylla Karl X Gustav, han vann ju sitt krig.

• themia
    Crnac1 skrev 2014-01-04 21:16:21 följande:
    Ursäkta? Nu pratar vi om Carolus Rex - Lejonet ifrån norden.

Det här är inget som ni historielösa och okunniga Sverigehatare förstår er på. han har förmodligen gjort mer för dig än dina egna föräldrar.

Dessa Miljöhaverister asså Foten i munnen
    Det var som jag trodde -- du kan inte din svenska historia. Så ta och läs på innan du diskuterar med mig.

Men Kalle Dussin passar säkert Sverigefiender som ni. Han lämnade efter sig ett förött och utfattigt land.
    Som du kanske hört blev han troligen skjuten av sina egna.
    Varför skjuter man sin egen härförare? Tugga på den du ...

• themia
    Philipsson skrev 2014-01-04 22:07:07 följande:
    Källa på det?

Vad ska vi med historieforskare till, när Fb:are slr fast "sanningen" sådär bara, helt utan bevis. De bara " vet det", på samma sätt som de "vet" att de som röstar på Sd är rasister.

Pst! Vill ni veta hur det är? Jo, de tar det från luften.
    Det finns naturligtvis inga vattentäta bevis, men indicierna är starka.
    Läs Peter Englunds artikel:
    http://www.peterenglund.com/textarkiv/mordslumpskott.htm
  • themia
    sjuttiofemman skrev 2014-01-04 23:48:58 följande:

Och jag tycker Sverige är på fel spår när främlingsfientligheten och rasismen sprider sig. Det är ovärdigt Sverige som nation att låta denna rädsla ta överhanden.
  • themia
    Terrorese skrev 2014-01-04 22:22:04 följande:
    Skam till den som ger sig. Du kanske gillar att läsa Kalle Anka på fritiden men det har ju inget att göra med problemet med att vi betalar för mycket skatt att göra...
    Som sagt var - läs historia.
    Som omväxling till det ständiga jagandet av nya nicknames.
  • themia
    sanna70 skrev 2014-01-05 14:45:17 följande:
    Det är vissa saker som bör påpekas.
    Det första vi gjorde var att lära oss språket och den Svenska kulturen
    Det andra vi gjorde var att söka arbete och bli självständiga individer.

Inga konstigheter alls.
    Varje gång jag reser tar jag reda på fakta om det landet
    och kultur och anpassar mig efter det.En självklarhet.

Här i Sverige är det lite tvärtom, det sägs att man kan behålla sin kultur
    och religion dock kan man inte räkna med ett arbete och då blir det samhällets ansvar.

Tex om jag söker jobb i Afganistan klädd i T shirt och kort byxa då skulle jag
    knappast få något arbete. Tvärtom, det är högst troligt att jag hade fått fula ord slängda efter mig
    Så, om jag söker arbete där så hade jag sett till att anpassa mig efter deras kultur och normer.
    Större chans till ett bättre liv..

Är jag rasist för mina åsikter ? NEJ, bara ärlig och det är en stor skillnad!
    Det är ju helt normalt, så gör de allra flesta

Det är inget märkvärdigt att söka jobb om man bär huvudsjal, på 50-talet bar de flesta unga damer huvudsjal i Sverige. Det kan du se på gamla bilder.
    Jag kan inte tänka mig att någon arbetsgivare skulle neka jobb för att en kvinna bär sjal.

Sen ska du akta dig för att gå på invandrarhatarnas lögner, dom skulle gärna göra sig av med dig också om dom kunde.
  • themia
    Errol Flynn skrev 2014-01-06 20:31:13 följande:
    Jag trodde att det var ganska självklart att det är flyktinginvandring som åsyftas. Invandring (arbete, kärlek, studier) är inget problem då dessa allt oftast inte belastar skattebetalarna. Undantaget anhöriginvandringen och den borde strypas bums också tycker jag. Är man inte självförsörjande ska man inte ta hit fler som ska försörjas. Men sitt och leta ord istället för att diskutera frågan. Det kommer du långt på.
    Att ge fristad åt en person som flytt från förföljelse och dödshot är en humanitär åtgärd och en självklarhet för de flesta svenskar. Det skulle förvåna mig om du inte håller med om det.

Att sedan neka hens närmaste anhöriga (man/hustru, barn och kanske en åldrad mor) att få komma efter är inkonsekvent och ovärdigt ett välbärgat land som Sverige.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?