• Padda01

Är jag överbeskyddande? Släppa treåring fri på lekland?

Jag har en treårig pojke som är väldigt duktig fysisk. Han leker gärna med äldre barn och är duktig på att klättra och andra saker. 
    Han är hyffsat försiktig men tar sig ibland vatten över huvudet. Klättrar för högt och vågar lite för mycket tex.

Nu till min fråga. Jag är inte tillsammans med sonens pappa och vi delar 50 % med honom. Jag är så fruktansvärt rädd att det ska hända honom något men jobbar verkligen med att släppa kontrollen och lita på hans pappa. Han är ansvarsfull men inte som jag. Han är lite slarvig och ser inte lika allvarlig på saker. Sonen kan komma hem lite smutsig, bränt sig i solen, skrapsår på benen osv. När jag säger till så blir det bättre, men ibland verkar han inte tänka efter själv före...

Idag pratade vi om vad dom gjort i helgen, de hade bland annat varit på ett lekland.(leos lekland) Eftersom min fd brytit en arm frågade jag hur det gick om de inte var tillsammans med någon där? Jag brukar nämligen inte vilja släppa honom helt fri där i och med att det är ganska höga höjder osv...

Han sa bara att han låtit honom klättra själv, åka alla rutchkanor utan att han följt med. Självklart kan man släppa han själv på vissa grejjer men att låta honom klättra helt fritt och själv tycker jag lät farligt. Han sa att han försökt hålla koll via marken, men han kan ju ändå inte hjälpa honom om det skulle hända något...

Jag får sådan ångest över att det ska hända honom något.....

Överdriver jag? hur gör ni andra med treåringar?        

• Svar på tråden Är jag överbeskyddande? Släppa treåring fri på lekland?
  • Shevi1
    Annita skrev 2018-07-02 18:23:42 följande:

Men så här i efterhand är det väl onödigt att gå och må dåligt. Det gick ju bra, antar jag... eller?

Däremot vet du ju nu att du förmodligen inte kommer att låta en sjuåring passa din treåring igen.

Jag träffade en kompis som kom med sina barn och då så tänkte jag att kag kunde släppa min son 3år då med en 7 åring. Hon tpg med sig 3 barn, 2år, 7 år, och 9 år. Det var ungefär 5 år sen vi träffades. Jag var först med mitt barn men sedan så ville jag prata med min kompis så släppte iväg min son med 7 åringen och han sa att han skulle vakta honom. Vet att 7 åringar inte kan vakta så bra men det klarade sig.
  • Shevi1
    Annita skrev 2018-07-02 18:23:42 följande:

Men så här i efterhand är det väl onödigt att gå och må dåligt. Det gick ju bra, antar jag... eller?

Däremot vet du ju nu att du förmodligen inte kommer att låta en sjuåring passa din treåring igen.

Som jag minns så lät kompisen 2 åringen leka med dem också
  • Annita
    Shevi1 skrev 2018-07-02 18:49:42 följande:
    Jag träffade en kompis som kom med sina barn och då så tänkte jag att kag kunde släppa min son 3år då med en 7 åring. Hon tpg med sig 3 barn, 2år, 7 år, och 9 år. Det var ungefär 5 år sen vi träffades. Jag var först med mitt barn men sedan så ville jag prata med min kompis så släppte iväg min son med 7 åringen och han sa att han skulle vakta honom. Vet att 7 åringar inte kan vakta så bra men det klarade sig.
    Men detta hände för fem år sedan, alltså?! Alltså jag har inte läst hela tråden, men den är ju fem år gammal, handlar hela tråden om samma händelse?
  • Shevi1
    Annita skrev 2018-07-02 20:18:05 följande:

Men detta hände för fem år sedan, alltså?! Alltså jag har inte läst hela tråden, men den är ju fem år gammal, handlar hela tråden om samma händelse?

Asså jag menar att jag träffade henne näst senaste gånger för 5 års sen men händelsen utspelar sig för 3 år sen
  • Shevi1
    Limajo skrev 2018-07-02 21:00:41 följande:

Eh... oj? Väckte du upp en fem år gammal tråd för att du fick ångest över något du gjorde för tre år sedan som gick bra? Jag trodde du hade varit på leklandet i förrgår.

Ja det är ju de som är problemet för allt gick bra och jag får drömmar om att t.ex 7 åringen kastar ner min son ned för rutchkanan eller att han låter andra barn slå honom:(
  • IrriteradMamma
    Shevi1 skrev 2018-07-02 21:18:33 följande:

Ja det är ju de som är problemet för allt gick bra och jag får drömmar om att t.ex 7 åringen kastar ner min son ned för rutchkanan eller att han låter andra barn slå honom:(

Men snälla! Nu har du dragit igång en fem år gammal tråd samt startat två nya om samma grej! Vad är frågeställningen? Om du bör känna ångest?

Släpp det och gå vidare.
  • Shevi1
    Limajo skrev 2018-07-02 21:00:41 följande:

Eh... oj? Väckte du upp en fem år gammal tråd för att du fick ångest över något du gjorde för tre år sedan som gick bra? Jag trodde du hade varit på leklandet i förrgår.

Vad ska jag göra????????
  • whtevr9
    Shevi1 skrev 2018-07-03 17:12:58 följande:

Vad ska jag göra????????

Gå vidare i ditt liv och sluta trolla
  • Shevi1
    IrriteradMamma skrev 2018-07-02 21:28:39 följande:

Men snälla! Nu har du dragit igång en fem år gammal tråd samt startat två nya om samma grej! Vad är frågeställningen? Om du bör känna ångest?

Släpp det och gå vidare.

Så du tycker att jag inte borde känna någon ångest över detta??
Svar på tråden Är jag överbeskyddande? Släppa treåring fri på lekland?