Inlägg från: Shevi1 |Visa alla inlägg
  • Shevi1

Är jag överbeskyddande? Släppa treåring fri på lekland?

Är det bra ifall en 3 åring får ett barn som är 7 år som vaktar den på leos lekland?

• Shevi1

[quote=71544071][quote-nick]cosinus skrev 2013-10-31 19:32:03 följande:[/quote-nick]

Så länge man går med barnet och ser var det är nerifrån så tycker jag absolut man kan släppa en 3-åring som kan klättra.

Däremot tycker jag inte man sätter sig och fikar i ett hörn med ett så litet barn eftersom jag tycker det är lämpligt att man finns nära om barnet gör illa sig och behöver tröstas.

Men mina har klättrat runt själv när de har varit i den åldern. Ibland har de behövt äldre syskon till att putta i rumpan om de inte kommit upp någonstans men de äldre syskonen har ju sen dragit så fort de är klara med sitt putt-uppdrag så de har ju inte vaktat barnet i fråga.

Att barn bränner sig i solen tycker jag är illa att man inte kan förebygga om det är upprepade tillfällen. Men skrubbsår och smuts, det händer ju alla barn.

[/quote

Får ångest över att jag släppte min son 3 år med en 7 åring på leos lekland. Jag satt på soffan och såg dem då och då. 7 åringen vaktade min son.

• Shevi1

du kan släppa 3 åringen med ett syskon som är minst 7-8 år för de kan vakta barn fast inte flera timmar utan några minuter kanske 30 min.

• Shevi1

Man kan lämna dem vad kommer hända ifall han vaktar och jag ser ju dem ibland?

• Shevi1
    Ess skrev 2018-06-30 19:48:30 följande:

Att låta honom leka på ett lekland är ok i mina ögon. Att barn trillar och slår sig hör till, framföralllt min ena hade alltid blåmärke på knä och i pannan och slog alltid hål på sina byxor.

Däremot så tycker jag det är allvarligare att låta honom bränna sig i solen, jag är själv uppvuxen i den generationen där man skulle va brun som fan och föräldrarna lät en löpa fritt och bränna sig. Det betalar sig nu med solskador i huden och basaliom som jag fått tagit bort.

Ge pappan en broschyr över vad som kan hända om man bränner sig i ung ålder, det visar sig inte förrän man blir i förtioårsåldern. 

Så su tycker att jag inte borde känna nån ångest över detta?
  • Shevi1
    Allfather skrev 2018-07-01 06:07:20 följande:

Det är möjligt att er 3 åring är fullt kapabel att klara sig själv på leklandet, men det är alla andra ungar som är problemet.

Han fixar kanske att klättra och åka rutschkana själv, men vad händer när en bufflig 5 åring tycker att han skall flytta sig och puttar ner ert barn från klätterställningen.

Är man i närheten har man iaf en möjlighet att styra upp det hela.

Men man har ju lite uppsikt över dem
  • Shevi1
    Allfather skrev 2018-07-01 06:07:20 följande:

Det är möjligt att er 3 åring är fullt kapabel att klara sig själv på leklandet, men det är alla andra ungar som är problemet.

Han fixar kanske att klättra och åka rutschkana själv, men vad händer när en bufflig 5 åring tycker att han skall flytta sig och puttar ner ert barn från klätterställningen.

Är man i närheten har man iaf en möjlighet att styra upp det hela.

Men jag tror ifall du har ett barn som inte kan styra sitt uppförande aå lämnar man inte dem själva. Jag har aldrig sett såna barn isf på lekplatser för där har jag sagt till dem flera gånger.
  • Shevi1
    Annita skrev 2018-07-01 00:33:54 följande:

Själv hade jag inte lämnat ett så litet barn, en treåring är liten och en sjuåring klarar inte att vare sig bedöma vad den yngre klarar av eller reda upp alla problem som kan dyka upp i värsta fall.

Ett av mina barn råkade komma in på "svart" område som ganska liten och blev tvungen att åka ner i en tunnel som var avsedd för betydligt äldre barn. Då stod jag ändå nedanför och försökte guida men det var svårt att hjälpa till från golvet. Räddast blev nog jag. Men ändå.

Gjorde större barn något??
  • Shevi1
    Padda01 skrev 2013-10-27 19:46:56 följande:

Jag har en treårig pojke som är väldigt duktig fysisk. Han leker gärna med äldre barn och är duktig på att klättra och andra saker. 

Han är hyffsat försiktig men tar sig ibland vatten över huvudet. Klättrar för högt och vågar lite för mycket tex.

Nu till min fråga. Jag är inte tillsammans med sonens pappa och vi delar 50 % med honom. Jag är så fruktansvärt rädd att det ska hända honom något men jobbar verkligen med att släppa kontrollen och lita på hans pappa. Han är ansvarsfull men inte som jag. Han är lite slarvig och ser inte lika allvarlig på saker. Sonen kan komma hem lite smutsig, bränt sig i solen, skrapsår på benen osv. När jag säger till så blir det bättre, men ibland verkar han inte tänka efter själv före...

Idag pratade vi om vad dom gjort i helgen, de hade bland annat varit på ett lekland.(leos lekland) Eftersom min fd brytit en arm frågade jag hur det gick om de inte var tillsammans med någon där? Jag brukar nämligen inte vilja släppa honom helt fri där i och med att det är ganska höga höjder osv...

Han sa bara att han låtit honom klättra själv, åka alla rutchkanor utan att han följt med. Självklart kan man släppa han själv på vissa grejjer men att låta honom klättra helt fritt och själv tycker jag lät farligt. Han sa att han försökt hålla koll via marken, men han kan ju ändå inte hjälpa honom om det skulle hända något...

Jag får sådan ångest över att det ska hända honom något.....

Överdriver jag? hur gör ni andra med treåringar?        

Du känner dig som jag. Jag känner ångest över att ja lämnade min son på 3 år med en vi känner jätteväl han va 7 år. Han sa att han skulle vakta min son och det gjorde han. Jag satt inne i leklandet och kollade dem då och då. Det var ungefär i 30 min. Vad tycker du borde jag känna ångest över detta?
  • Shevi1
    Limajo skrev 2018-07-02 15:01:30 följande:

Det finns ingen poäng i att ha ångest över risker som varit och som gick bra.

Jag tycker det är ett stort ansvar att lägga på en sjuåring. Du kan inte förvänta dig att en sjuåring fixar att bedöma risker, be om hjälp etc. Sen beror det helt på leklandet och treåringens risktagande om den klarar det själv eller inte. Men det finns ju en orsak till att de flesta lekland har en småbarnshörna.

Vet det är ett stort ansvar för 7 åringen men tror ändå att han borde klara lite iallafall
Svar på tråden Är jag överbeskyddande? Släppa treåring fri på lekland?