Är jag överbeskyddande? Släppa treåring fri på lekland?
Jag har en treårig pojke som är väldigt duktig fysisk. Han leker gärna med äldre barn och är duktig på att klättra och andra saker.
Han är hyffsat försiktig men tar sig ibland vatten över huvudet. Klättrar för högt och vågar lite för mycket tex.
Nu till min fråga. Jag är inte tillsammans med sonens pappa och vi delar 50 % med honom. Jag är så fruktansvärt rädd att det ska hända honom något men jobbar verkligen med att släppa kontrollen och lita på hans pappa. Han är ansvarsfull men inte som jag. Han är lite slarvig och ser inte lika allvarlig på saker. Sonen kan komma hem lite smutsig, bränt sig i solen, skrapsår på benen osv. När jag säger till så blir det bättre, men ibland verkar han inte tänka efter själv före...
Idag pratade vi om vad dom gjort i helgen, de hade bland annat varit på ett lekland.(leos lekland) Eftersom min fd brytit en arm frågade jag hur det gick om de inte var tillsammans med någon där? Jag brukar nämligen inte vilja släppa honom helt fri där i och med att det är ganska höga höjder osv...
Han sa bara att han låtit honom klättra själv, åka alla rutchkanor utan att han följt med. Självklart kan man släppa han själv på vissa grejjer men att låta honom klättra helt fritt och själv tycker jag lät farligt. Han sa att han försökt hålla koll via marken, men han kan ju ändå inte hjälpa honom om det skulle hända något...
Jag får sådan ångest över att det ska hända honom något.....
Överdriver jag? hur gör ni andra med treåringar?