Inlägg från: glassen |Visa alla inlägg
  • glassen

Är jag överbeskyddande? Släppa treåring fri på lekland?

Nej, jag skulle inte släppt iväg mina barn själva som 3-åringar. Det har inte varit aktuellt heller, eftersom de inte är så våghalsiga. Men jag tycker faktiskt en 3-åring är för liten för att släppa helt utan uppsikt. Någon undrade vad det värsta som kan hända är och det är väl att barnet slår ihjäl sig, fastnar och blir strypt eller liknande.

• glassen
    Minniemousemommy skrev 2013-11-01 16:38:27 följande:
    Att dom ska se till att barn inte går ut ur lokalen helt själva jo. Jag betalar ju inte dom för ingenting. Att dom ska hålla koll på ju mina barn är ingenting jag kräver, men att se till så att INGA ungar smiter ut från lokalen är som sagt något dom bör göra. Det är inte speciellt svårt, dom är ju där av en anledning? Visst att någon ska ta betalt och så, men det behöver dom inte vara 5 pers för att göra? Det går ju runt personal runt klättergrejerna och överallt för att se att barnen sköter sig och så att ingen har farit illa.

Det måste skilja väldigt mellan olika lekland. I det lekland vi besöker har definitivt inte personalen koll på några barn. De skulle aldrig bry sig om ifall något barn går ut och de går inte runt och kollar bland klättergrejorna. Allt bygger på att det är föräldrarnas ansvar, vilket också är mycket noga skyltat.
  • glassen
    Minniemousemommy skrev 2013-11-04 00:31:47 följande:
    Men herregud det är väl en självklarhet för alla som inte är fuckups?
    Precis utanför lekland är det oftast parkeringar. Ser någon en vild unge springa ut mot parkeringen, oavsett om den känner ungen så tar den väl tag i ungen och hindrar den? Föräldern kanske är på toa eller så har ungen bara sprungit iväg och föräldern inte hunnit med, ska då den ungen bli påkörd för att inga vågar eller bryr sig tillräckligt för att rycka in? Ser jag en unge som är på väg att skada sig själv eller någon annan så hindrar jag den, och det gör många andra också. Och eftersom dom som jobbar på lekland är människor så litar jag på att dom gör det samma. Alla tar hand om alla i ett bra samhälle. Men jag vet inte vad det är för skit vissa här har gått till för lekland, men hos oss har jag i alla fall sett många som jobbar där som har ryckt in när leken gått för långt och saker spårat ur.
    Men en 8-9-åring springer väl inte ut mellan bilarna på parkeringen? Eller om man har ett barn som gör det är det väl högst olämpligt som förälder att lämna det själv på ett lekland. Ska det plötsligt bli alla andra vuxnas ansvar att ta hand om ett omoget barn för att en förälder är för lat att vara med barnet på ett lekland? Ja, jag säger då det. Man tolkar verkligen sitt föräldraansvar olika.
  • glassen

Kopierade följande text från vårt leklands hemsida:

"Alla barn mellan 1-17 år måste ha med en målsman som ansvarar för barnen under vistelsen på leklandet".

Och jag tycker det är ett jättebra lekland.  

Svar på tråden Är jag överbeskyddande? Släppa treåring fri på lekland?