Inlägg från: Padda01 |Visa alla inlägg
  • Padda01

Är jag överbeskyddande? Släppa treåring fri på lekland?

Jag har en treårig pojke som är väldigt duktig fysisk. Han leker gärna med äldre barn och är duktig på att klättra och andra saker. 
    Han är hyffsat försiktig men tar sig ibland vatten över huvudet. Klättrar för högt och vågar lite för mycket tex.

Nu till min fråga. Jag är inte tillsammans med sonens pappa och vi delar 50 % med honom. Jag är så fruktansvärt rädd att det ska hända honom något men jobbar verkligen med att släppa kontrollen och lita på hans pappa. Han är ansvarsfull men inte som jag. Han är lite slarvig och ser inte lika allvarlig på saker. Sonen kan komma hem lite smutsig, bränt sig i solen, skrapsår på benen osv. När jag säger till så blir det bättre, men ibland verkar han inte tänka efter själv före...

Idag pratade vi om vad dom gjort i helgen, de hade bland annat varit på ett lekland.(leos lekland) Eftersom min fd brytit en arm frågade jag hur det gick om de inte var tillsammans med någon där? Jag brukar nämligen inte vilja släppa honom helt fri där i och med att det är ganska höga höjder osv...

Han sa bara att han låtit honom klättra själv, åka alla rutchkanor utan att han följt med. Självklart kan man släppa han själv på vissa grejjer men att låta honom klättra helt fritt och själv tycker jag lät farligt. Han sa att han försökt hålla koll via marken, men han kan ju ändå inte hjälpa honom om det skulle hända något...

Jag får sådan ångest över att det ska hända honom något.....

Överdriver jag? hur gör ni andra med treåringar?        

• Svar på tråden Är jag överbeskyddande? Släppa treåring fri på lekland?
  • Padda01

Tack för alla svar. Lite blandat innehåll men de flesta verkar tycka att barnen klarar sig bra själva. 

Har några saker jag vill förtydliga. Bland annat det jag skrev om att han kan komma hem smutsig, bränt sig i solen, skrapsår osv. Det var inte så bra formulerat ser jag såhär i efterhand. Givetvis ska barn i lek få bli smutsiga, råka få skrapssår osv. det gör mig inget, det hör till. Det är inte så att jag lindar in honom i bomull.

Det jag syftade på men beskrev dåligt är tex när sonen skulle lära sig kickbike och detta gjorde dom iklädda shorts vilket såklart resulterar i smärtsamma skrapsår. istället för att ha skydd eller långbyxor. 

När jag skrev smutsig menar jag typ vid bytet att han har långa naglar med smuts under, smutsiga kläder och typ en påse med grusiga ytterkläder. Okej att barnet blir smutsigt men det fixar man väl till sen? 

Det här med att sonen brände sig. hade jag inte sagt att han skulle smörja in honom hade han nog inte gjort det i överhuvudtaget. Nu missade han axlarna som han fick SÅRSKORPOR på för att han brände de så hårt. Sedan har det misstaget inte skett igen, för pappan såg väl resultatet och fick en aha-upplevelse. Men fortfarande. han tänker inte alltid efter före.

Brandvarnare var inte heller uppsatt i lägenheten förräns jag fick påtala det.

Jag VET att jag är överbeskyddande ibland men jag biter mig i tungan och låter min son testa sina gränser. Jag låter honom göra väldigt mycket.  Han är nyss fyllda 3 och hade inte något storasyster eller äldre kompis med sig upp i leklandet.
    Även om pappan stod nedanför så finns det vissa fallrisker, typ där man klättrar upp och sådana saker. Vissa har jag själv tänkt att "shit, där skulle han verkligen kunna slå sig" när jag varit uppe och klättrat med honom. 
    Jag skulle känt mig lugnare om något annat äldre barn var med och kunde hjälpa till lite grann. 

Sen vet jag att jag måste jobba på att släppa kontrollen. Jag har mycket svårare för det när jag inte själv är närvarande. När jag ska lita på att någon annan tänker efter och ser vissa risker. När jag själv varit på leklandet har jag släppt honom själv på en del saker, men inte allt.

Det vart ett långt svar...Kanske måste jobba på att lita på honom. Men det är så svårt när det gäller sonen.... 

En annan grej. Han har en stuga i fjällen som han tänkt åka till i vinter. Han sa att hans kompis har en snöskoter för barn som går 20 km/h. Och att han tycker sonen kunde få pröva köra den i ett uppkört spår. Jag håller INTE med. 20 km är fort och han är fortfarande bara just fyllda tre år. han kan knappt styra en elbil utan att köra in i väggen. Om han far ner i diket eller får panik och trycker in gasen, vad ska då hända? jag tycker det lät farligt. Sa detta väldigt tydligt men som vanligt är man ju värsta hönsmamman då....

Jag tycker det är helt okej att han åker skoter framför en vuxen, men inte tusan ska han köra själv..

Svar på tråden Är jag överbeskyddande? Släppa treåring fri på lekland?