• kaffemostern

Hur länge är det OK att amma sitt barn?

...tycker ni? Bara nyfiken. Min son är 13 månader och ammar en del fortfarande. Så länge det känns rätt för mamman och barnet är ju det givna svaret, jag undrar mest hur andra ser på amning, långtidsamning framför allt.

• Svar på tråden Hur länge är det OK att amma sitt barn?
  • Principia

Så länge barnet känner ett behov av det. Mina barn slutade självmant successivt vid 15 resp 12 månaders ålder. För min del hade de gärna fått amma några månader till.

När man ser TV3-dokumentärer i stil med "jag ammar min 7-åring" upplever jag vanligtvis att det är mamman som har behov att fortsätta amma snarare än barnet och det är nog först då jag tycker att amning blir fel.

• Lindsey Egot the only one

Så länge både mamma och barnet vill. Dock inte som 7 åring kanske men upp till 4 års åldern har man ju hört.

• Nenne666

När barnet klarar av att ta in sin egen föda och dess behov den har. Det ska väl en mamma klara av?

• Masken84

Hade inte kunnat amma min son som är 19 månader tycker att han är förstår förser. För mig personligen så 6-12 månader är väl ok. Men sen blir de förstora!

• Tangent

Tycker det är ok att amma så länge barnet vill.
    Ammade min son i nästan 6 år.  

• Katarina2011

6-12 månader. När barnet äter ordentligt med mat så hade iaf inte jag ammat mer.

Sen kan jag tycka att de är lite äckligt när barnet börjar "gräva" efter tutten själv.

De är min personliga åsikt iaf.

• skogsvitter
    Nenne666 skrev 2013-10-22 00:53:12 följande:
    När barnet klarar av att ta in sin egen föda och dess behov den har. Det ska väl en mamma klara av?
    Amning är ju mer än bara mat. Med tanke på att människan som ras är biologiskt utvecklad för att amma i flera år (beroende just på behov) så kan ju ett barn rimligtvis ha behov av amning även långt efter att de klarar av att ta in sin egen föda.
  • skogsvitter

Jag höjer inte ögonbrynet åt någon som ammar en ettåring, jag skulle dock känna mig obekväm om jag såg ett flera år gammalt barn amma, och undra vilka bakomliggande faktorer det kunde finnas (som om det måste finnas några). Men inser ju att det handlar mer om kulturella aspekter än om annat. Här är det så fruktansvärt tabu att amma längre än bara några ynka månader, jag tycker att det är rätt sorgligt.

• Litet My
    skogsvitter skrev 2013-10-22 09:02:48 följande:
    Jag höjer inte ögonbrynet åt någon som ammar en ettåring, jag skulle dock känna mig obekväm om jag såg ett flera år gammalt barn amma, och undra vilka bakomliggande faktorer det kunde finnas (som om det måste finnas några). Men inser ju att det handlar mer om kulturella aspekter än om annat. Här är det så fruktansvärt tabu att amma längre än bara några ynka månader, jag tycker att det är rätt sorgligt.
  • Natulcien

Så länge både mamman och barnet vill och mår bra av att amma så är det okej att köra på, tycker jag.

Att du ammar din 13-månaders är inga konstigheter alls, tycker jag. Jag hade också gärna fortsatt amma lite till, men sonen ville sluta när han var 10,5 månader.

Tyvärr slutar många i förtid numera och det ses som "länge" att amma efter 6 månader. Jag fick kommentarer när sonen var +6 månader om att jag "fortfarande" ammade. Mycket sorgligt.

Svar på tråden Hur länge är det OK att amma sitt barn?