Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Hur länge är det OK att amma sitt barn?

Nenne666 skrev 2013-10-22 00:53:12 följande:
    När barnet klarar av att ta in sin egen föda och dess behov den har. Det ska väl en mamma klara av?
    Amning är ju mer än bara mat. Med tanke på att människan som ras är biologiskt utvecklad för att amma i flera år (beroende just på behov) så kan ju ett barn rimligtvis ha behov av amning även långt efter att de klarar av att ta in sin egen föda.
  • skogsvitter

Jag höjer inte ögonbrynet åt någon som ammar en ettåring, jag skulle dock känna mig obekväm om jag såg ett flera år gammalt barn amma, och undra vilka bakomliggande faktorer det kunde finnas (som om det måste finnas några). Men inser ju att det handlar mer om kulturella aspekter än om annat. Här är det så fruktansvärt tabu att amma längre än bara några ynka månader, jag tycker att det är rätt sorgligt.

• skogsvitter
    MalinEddie skrev 2013-10-22 18:45:15 följande:

Du kanske kan hjälpa mig att förstå. Varför och i vilka situationer ammades han? Ammade du honom offentligt? Du säger att man ska se till barnet men hur kände du inför att amma ett så gammalt barn? Vad var positivt, har du sett något negativt med att amma så länge då eller i efterhand för barnet eller för dig? Om du inte vill svara behöver du givetvis inte göra det. Jag är enbart nyfiken och försöker se meningen i att amma så länge. Jag har alltid tänkt mig vara för långtidsamning men det känns mycket för länge av någon anledning så jag kanske alls är så öppen som jag trodde.
    Känner som dig...
  • skogsvitter
    cloudberry79 skrev 2013-10-22 19:57:55 följande:
    Tänk på att det är du som bestämmer. Om du inte orkar mer så ska du såklart minska på amningen, men vad andra tycker är faktiskt irrelevant. Amningen är en ensak mellan dig och barnet, det är taskigt mot barnet att minska på amningen för att någon ANNAN tycker det är fel med amning, jag tror inte folk vet hur knäppt det är att ha åsikter om någon annans amning.
  • skogsvitter
    Tjofsan01 skrev 2013-10-22 23:25:01 följande:
    Jag undrar lite hur ni som ammar till barnen är ca året gör med annan mat? Jag ammar vår 7månaders son och bytte precis ut ett amningstillfälle mot en middag och ibland får han gröt på eftermiddagen. Jag kände också att jag skulle hel amma till 6 mån sen trappa ner men nu vid sju månader känner verken jag eller sonen att det är dax att sluta. Han älskar att äta och äter gärna och mycket men amma är ändå amma. ;) Iaf ni som ammar till ett hur ofta ammar ni och hur ofta äter den annan mat? :)
    Men i den åldern äter de ju inte tillnärmelsevis så mycket fast föda att man kan börja ta bort en massa amning, åtminstone inte de flesta Man kan inte räkna med att byta bort amningen och helt sluta redan så tidigt, ja om man inte väljer att övergå till ersättning då förstås. För numera hoppas jag att alla vet att man inte kan byta ut allt mot välling och gröt? Jag ammade som vanligt när de var så små, min ena helammade tom fortfarande då för hon var inte alls mogen för fast föda. Uppåt 10-12 månaders ålder minskade amningen som mat ganska rejält, och kom mer att bli mellan målen som mys, vid läggdags, och på morgonkvisten tex.

• skogsvitter

När de närmar sig 1 års åldern har de ätit alla mål fast föda, så vi har liksom inte undanhållit något mål men precis som du säger så är amning ändå amning. Det är något annat än bara mat. Så den har i det skedet funnits på sidan om, det ena utesluter inte det andra.

Svar på tråden Hur länge är det OK att amma sitt barn?