• kaffemostern

Hur länge är det OK att amma sitt barn?

...tycker ni? Bara nyfiken. Min son är 13 månader och ammar en del fortfarande. Så länge det känns rätt för mamman och barnet är ju det givna svaret, jag undrar mest hur andra ser på amning, långtidsamning framför allt.

• Svar på tråden Hur länge är det OK att amma sitt barn?
  • Elmiina

Jag kommer att amma till max 12mån men vill dottern sluta innan dess så är det bara bra. När de har fått tänder och äter fast föda och klarar sig på det så anser inte jag att de behöver tutten mer.

• mammasmirakel

Jag har precis slutat amma min snart tvååriga dotter.
    Jag hade gärna slutat i ettårsåldern men hon ville absolut fortsätta.
    Nu valde hon att sluta själv och jag är glad att jag lät henne bestämma.

• Natulcien
    Elmiina skrev 2013-10-22 10:24:42 följande:
    Jag kommer att amma till max 12mån men vill dottern sluta innan dess så är det bara bra. När de har fått tänder och äter fast föda och klarar sig på det så anser inte jag att de behöver tutten mer.
    Vad har tänder och fast föda med saken att göra? Vissa får tänder vid 4 månader, andra är över 1 år. Och äta fast föda kan man göra både med, och utan, tänder...

• malzac

Så länge både mamman och barnet vill och trivs med det.

Personligen så tycker jag att det är jättekonstigt att Sverige har så pass hög amningsfrekvens jämfört med andra länder i västvärlden, men sedan slutar abrupt efter 6 månader generellt sett. Mycket underligt. Som om den enda amningen som gäller är fram tills slutet på den rekommenderade helamningsperioden.

• malzac

Här är Världshälsoorgansiationens rekommendationer för födointag (för västvärlden också, inte bara för "svältande i Afrika" som man hör så mycket om):

0-6 månader: helamning (inte ens vatten alltså, men mediciner och vitaminer etc räknas inte).

6-8 månader: 2-3 teskedar, 2-3 gånger om dagen; öka successivt till 125 ml per mål. Frekvent amning. 1-2 snacks om man vill, beroende på barnets aptit.

8-11 månader: 125 ml, 3-4 gånger om dagen. Amning. 1-2 snacks om man vill, beroende på barnets aptit.

12-23 månader: 250 ml, 3-4 gånger om dagen. Amning. 1-2 snacks om man vill, beroende på barnets aptit. 

Och, som alla säkert vet, WHO rekommenderar amning i minst 2 år. 

• Pralina 81

Jag tycker man kan amma så länge både barn och mamma trivs med det. Min dotter (nu 22 månader) ammade tills hon var 18 månader och hon är fortfarande väldigt förtjust i mina bröst, sticker ner handen och ska hålla lite. När lillebror ammar kan hon sätta sig bredvid och pussa på bröstet, titta på mig och säga mmm. Lillebror kommer få amma så länge han vill men jag hoppas att han också vill amma länge, ser bara fördelar:)

• malzac

För övrigt så är det ovanligt (inte omöjligt, men ovanligt) att barn självmant avslutar amningen innan de fyllt ett år. Dock är det vanligt med amningsstrejker, och min personliga gissning är att många mammor tror att en sådan strejk innebär att barnet är klart med amningen. Eller så "tar de chansen" och bestämmer sig för att avsluta amningen där och då (vilket säkert är ett bra sätt om det är det man vill, så inget ont om det, men för mig räknas inte det som att barnet slutat självmant).

Min egen 14-månaders vägrade nyligen att amma i nästan två veckor. Sedan plötsligt en dag så bad hon om bröstet igen (jag hade inte erbjudit det) och jag nekade inte henne. Nu, en vecka senare, så ammar hon på precis som innan strejken.

• malzac
    Pralina 81 skrev 2013-10-22 11:32:46 följande:
    Jag tycker man kan amma så länge både barn och mamma trivs med det. Min dotter (nu 22 månader) ammade tills hon var 18 månader och hon är fortfarande väldigt förtjust i mina bröst, sticker ner handen och ska hålla lite. När lillebror ammar kan hon sätta sig bredvid och pussa på bröstet, titta på mig och säga mmm. Lillebror kommer få amma så länge han vill men jag hoppas att han också vill amma länge, ser bara fördelar:)
    Naaaaw på det!
  • Natulcien
    malzac skrev 2013-10-22 11:35:22 följande:
    För övrigt så är det ovanligt (inte omöjligt, men ovanligt) att barn självmant avslutar amningen innan de fyllt ett år. Dock är det vanligt med amningsstrejker, och min personliga gissning är att många mammor tror att en sådan strejk innebär att barnet är klart med amningen. Eller så "tar de chansen" och bestämmer sig för att avsluta amningen där och då (vilket säkert är ett bra sätt om det är det man vill, så inget ont om det, men för mig räknas inte det som att barnet slutat självmant).

Min egen 14-månaders vägrade nyligen att amma i nästan två veckor. Sedan plötsligt en dag så bad hon om bröstet igen (jag hade inte erbjudit det) och jag nekade inte henne. Nu, en vecka senare, så ammar hon på precis som innan strejken.
    Jag håller nog med dig där.
    Jag brukar hävda att vår son slutade självmant att amma när han var 10,5 månader. Men det var ju inte så att han lessnade från ena dagen till den andra. Han fick nämligen sitt livs första förkylning och blev heltäppt. Han kunde, helt enkelt, inte amma. Han fick panik, skrek och vände sig bort. Och då åt han ju hyfsat med annan mat, så vi fick inte panik fastän planen var att amma i minst 1 år.
    Jag pumpade ur och gav på flaska som måltidsdryck istället.
    Sen när han blev frisk så var det som om han hade tappat lusten att amma. Han varken skrek eller grät, men han låg där vid mitt bröst och tittade förundrat på mig som om han undrade var det var frågan om, och så vände han sig bort. Jag försökte flera gånger om dagen under ca en veckas tid, men han vägrade ens försöka.
    Jag fortsatte pumpa och ge honom. Men enbart pumpen räckte inte för att hålla produktionen igång. Efter två veckor fick jag inte ut en droppe med pumpen. Då packade jag ihop amningen och tänkte att "Jaja, han är ju nästan 1 år, och bättre att sluta så här än med gråtfylld avvänjning.".
    Så jag hörde kanske till dem som "tog chansen"...? Glad
  • hymafr

Min dotter ammades delvis tills hon vara ganska exakt två år. Då ville hon inte själv längre. Antagligen fick hon inte i sig så mycket att hon tyckte det var värt mödan Kan tilläggas att hon aldrig haft napp. (Hon ville inte ha napp)

Svar på tråden Hur länge är det OK att amma sitt barn?