Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Hur länge är det OK att amma sitt barn?

Så länge både mamman och barnet vill och mår bra av att amma så är det okej att köra på, tycker jag.

Att du ammar din 13-månaders är inga konstigheter alls, tycker jag. Jag hade också gärna fortsatt amma lite till, men sonen ville sluta när han var 10,5 månader.

Tyvärr slutar många i förtid numera och det ses som "länge" att amma efter 6 månader. Jag fick kommentarer när sonen var +6 månader om att jag "fortfarande" ammade. Mycket sorgligt.

• Natulcien
    Elmiina skrev 2013-10-22 10:24:42 följande:
    Jag kommer att amma till max 12mån men vill dottern sluta innan dess så är det bara bra. När de har fått tänder och äter fast föda och klarar sig på det så anser inte jag att de behöver tutten mer.
    Vad har tänder och fast föda med saken att göra? Vissa får tänder vid 4 månader, andra är över 1 år. Och äta fast föda kan man göra både med, och utan, tänder...

• Natulcien
    malzac skrev 2013-10-22 11:35:22 följande:
    För övrigt så är det ovanligt (inte omöjligt, men ovanligt) att barn självmant avslutar amningen innan de fyllt ett år. Dock är det vanligt med amningsstrejker, och min personliga gissning är att många mammor tror att en sådan strejk innebär att barnet är klart med amningen. Eller så "tar de chansen" och bestämmer sig för att avsluta amningen där och då (vilket säkert är ett bra sätt om det är det man vill, så inget ont om det, men för mig räknas inte det som att barnet slutat självmant).

Min egen 14-månaders vägrade nyligen att amma i nästan två veckor. Sedan plötsligt en dag så bad hon om bröstet igen (jag hade inte erbjudit det) och jag nekade inte henne. Nu, en vecka senare, så ammar hon på precis som innan strejken.
    Jag håller nog med dig där.
    Jag brukar hävda att vår son slutade självmant att amma när han var 10,5 månader. Men det var ju inte så att han lessnade från ena dagen till den andra. Han fick nämligen sitt livs första förkylning och blev heltäppt. Han kunde, helt enkelt, inte amma. Han fick panik, skrek och vände sig bort. Och då åt han ju hyfsat med annan mat, så vi fick inte panik fastän planen var att amma i minst 1 år.
    Jag pumpade ur och gav på flaska som måltidsdryck istället.
    Sen när han blev frisk så var det som om han hade tappat lusten att amma. Han varken skrek eller grät, men han låg där vid mitt bröst och tittade förundrat på mig som om han undrade var det var frågan om, och så vände han sig bort. Jag försökte flera gånger om dagen under ca en veckas tid, men han vägrade ens försöka.
    Jag fortsatte pumpa och ge honom. Men enbart pumpen räckte inte för att hålla produktionen igång. Efter två veckor fick jag inte ut en droppe med pumpen. Då packade jag ihop amningen och tänkte att "Jaja, han är ju nästan 1 år, och bättre att sluta så här än med gråtfylld avvänjning.".
    Så jag hörde kanske till dem som "tog chansen"...? Glad
  • Natulcien
    malzac skrev 2013-10-22 12:53:30 följande:
    Jaja, det är ju en definitionsfråga och så petigt är det väl egentligen inte. Jag ville bara påpeka att om man låter barn sluta självmant så ammar de nästan alltid bra mycket längre än ett år, och göra folk medvetna om det här med amningsstrejker. 

Men det låter ju som om ni fick till ett jättebra avslut. Det som började med en amningsstrejk (orsakad av förkylning) blev till en ömsesidigt smärtfri avvänjning. Ingen gråt och stress för honom och inga ömma bröst för din del. Perfekt! Glad

För mig var väl strejken lite annorlunda i och med att jag aldrig haft svårt för att pumpa och därmed kunde hålla mjölkproduktionen uppe (tänkte att jag ger det två veckor, och hon kom tillbaka till bröstet innan jag börjat trappa ner).
    Ja, med facit i hand var det ett jättebra avslut, även om jag var ganska ledsen just då.
  • Natulcien
    Elmiina skrev 2013-10-22 15:05:35 följande:
    Natulcien: sluta dumma dig när du förstår vad jag menar! Jag menar såklart inte en-två små tänder som dem får i början eller puré mat.
    Va!? Dumma mig? Det var ju trevligt. Inte. Förvånad
Svar på tråden Hur länge är det OK att amma sitt barn?