malzac skrev 2013-10-22 11:35:22 följande:
För övrigt så är det ovanligt (inte omöjligt, men ovanligt) att barn självmant avslutar amningen innan de fyllt ett år. Dock är det vanligt med amningsstrejker, och min personliga gissning är att många mammor tror att en sådan strejk innebär att barnet är klart med amningen. Eller så "tar de chansen" och bestämmer sig för att avsluta amningen där och då (vilket säkert är ett bra sätt om det är det man vill, så inget ont om det, men för mig räknas inte det som att barnet slutat självmant).
Min egen 14-månaders vägrade nyligen att amma i nästan två veckor. Sedan plötsligt en dag så bad hon om bröstet igen (jag hade inte erbjudit det) och jag nekade inte henne. Nu, en vecka senare, så ammar hon på precis som innan strejken.
Jag håller nog med dig där.
Jag brukar hävda att vår son slutade självmant att amma när han var 10,5 månader. Men det var ju inte så att han lessnade från ena dagen till den andra. Han fick nämligen sitt livs första förkylning och blev heltäppt. Han kunde, helt enkelt, inte amma. Han fick panik, skrek och vände sig bort. Och då åt han ju hyfsat med annan mat, så
vi fick inte panik fastän planen var att amma i minst 1 år.
Jag pumpade ur och gav på flaska som måltidsdryck istället.
Sen när han blev frisk så var det som om han hade tappat lusten att amma. Han varken skrek eller grät, men han låg där vid mitt bröst och tittade förundrat på mig som om han undrade var det var frågan om, och så vände han sig bort. Jag försökte flera gånger om dagen under ca en veckas tid, men han vägrade ens försöka.
Jag fortsatte pumpa och ge honom. Men enbart pumpen räckte inte för att hålla produktionen igång. Efter två veckor fick jag inte ut en droppe med pumpen. Då packade jag ihop amningen och tänkte att "Jaja, han är ju nästan 1 år, och bättre att sluta så här än med gråtfylld avvänjning.".
Så jag hörde kanske till dem som "tog chansen"...?