• Charlotte 501

Nonchalanta föräldrar går mig på nerverna.

När ska denna lata trend upphöra? Jag bor i Jönköping och är 24 år, min dotter blir 3 år och 6 månader i vinter. Hon har en britax two way och sitter givetvis bakåtvänd när vi färdas i bilen. Där emot vet jag att två av mina numera f.d vänner sätter sina barn helt galet under bilfärden! Exempel 1: Kvinna 23 år, son ca 3 år. Sitter framåtvänd i framsäte framför inkopplad airbag. Och hon kan verkligen inte se något fel i detta! Exempel 2: Kvinna 25, dotter 3 år. Här sitter även denna flicka framåtvänd. Är det endast i min stad som jag ser dessa fruktansvärda föräldrar som gör såhär? (ja! Jag tycker faktiskt att det är fruktansvärt att man kan utsätta sitt barn för fara.) de kommer med undanflykter att "man jag vända på stolen redan vi 12 kg", "mer benutrymme", "åksjuka" eller "han sitter säkrare framåtvänd vid inkopplad airbag än bakåtvänd". Man ska inte ens ha barnstol vid inkopplad airbag! Det gör så ont i mig att se detta! Efter många diskussioner har jag beslutat att inte längre umgås med dessa kvinnor. Men, till frågan, hur kan man som privatperson bidra till säkrare resor i bilen? Finns det något företag som kan ta upp detta problemet och få föräldrar att förstå faran? Jag känner mig maktlös när jag egentligen tror att vi, alla vi som föräldrar, kan kunna gå ihop och bidra så detta vikta ämne får den uppmärksamhet det faktisk förtjänar. Tack!

• Svar på tråden Nonchalanta föräldrar går mig på nerverna.
  • modsey

jag tycker oxå det är helt galet att inte ha sina barn säkert i bilen, MEN att sluta umgås med människor som gör och resonerar olika blir jobbigt och fyller inget egenvärde eller nytta alls ändå

• Nyfiken gul

tja.. ett problem som jag tycker att biltillverkare och bilstolstillverkare borde slå sina kloka huvuden ihop om är ju hur man utformar en stol som verkligen fungerar för ett barn över 2 år. 

Så länge dom är bebis är ju det mesta frid o fröjd och det är ju sen när barnen växer , blir längre, större, tyngre och får sina egna problem med tex åksjuka o annat som det blir problem. 

jag tror föräldrar överlag skulle sluta vara omdömeslösa om det fanns vettiga stolar som funkar långt upp i åldrarna och som gör bilfärden säker vare sig man är 3 månader eller 5 år.  Här har biltillverkare o stoltillverkare njågot att klura på .  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Charlotte 501
    modsey skrev 2013-10-21 23:31:42 följande:
    jag tycker oxå det är helt galet att inte ha sina barn säkert i bilen, MEN att sluta umgås med människor som gör och resonerar olika blir jobbigt och fyller inget egenvärde eller nytta alls ändå

Att sluta umgås med dem ger mig givetvis ingenting, jag förlorar bara i övrigt fina vänner. Dock kan jag inte acceptera att man resonerar så som de gör, vilket gör att jag helt enkelt väljer att ta avstånd.
    Nyfiken gul skrev 2013-10-21 23:42:04 följande:
    tja.. ett problem som jag tycker att biltillverkare och bilstolstillverkare borde slå sina kloka huvuden ihop om är ju hur man utformar en stol som verkligen fungerar för ett barn över 2 år.  Så länge dom är bebis är ju det mesta frid o fröjd och det är ju sen när barnen växer , blir längre, större, tyngre och får sina egna problem med tex åksjuka o annat som det blir problem.  jag tror föräldrar överlag skulle sluta vara omdömeslösa om det fanns vettiga stolar som funkar långt upp i åldrarna och som gör bilfärden säker vare sig man är 3 månader eller 5 år.  Här har biltillverkare o stoltillverkare njågot att klura på .  
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-

För åksjuka finns ju faktiskt medicin. Sen tror jag väl att det är bättre att nyttja framsätet för mer benutrymme då stolsryggen kan vila på instrumentpanelen? Om jag har förstått rätt. Min dotter är ca 92 så vi har inget direkt problem med benutrymmet riktigt än. Men för att återgå, om någon skulle veta något om hur man kan växa folk aktsamhet skulle jag gärna vilja delta! Hoppas ni är med mig på det? Man kanske kan höra med babyproffsen eller Trafikverket..
  • Tow2Mater
    Charlotte 501 skrev 2013-10-21 23:29:32 följande:
    Exempel 1: Kvinna 23 år, son ca 3 år. Sitter framåtvänd i framsäte framför inkopplad airbag. Och hon kan verkligen inte se något fel i detta!
    Kanske du missforstått? På en del bilar kan man stänga av krockkudden med bilnyckeln, och behover inte "koppla ur"den per se.
  • Tow2Mater
    Charlotte 501 skrev 2013-10-21 23:29:32 följande:
    När ska denna lata trend upphöra? Jag bor i Jönköping och är 24 år, min dotter blir 3 år och 6 månader i vinter. Hon har en britax two way och sitter givetvis bakåtvänd när vi färdas i bilen.
    Du har väl barnet på mittplatsen? Eftersom det är säkrast.

• modsey
    Charlotte 501 skrev 2013-10-21 23:49:40 följande:

Att sluta umgås med dem ger mig givetvis ingenting, jag förlorar bara i övrigt fina vänner. Dock kan jag inte acceptera att man resonerar så som de gör, vilket gör att jag helt enkelt väljer att ta avstånd.
    För åksjuka finns ju faktiskt medicin. Sen tror jag väl att det är bättre att nyttja framsätet för mer benutrymme då stolsryggen kan vila på instrumentpanelen? Om jag har förstått rätt. Min dotter är ca 92 så vi har inget direkt problem med benutrymmet riktigt än. Men för att återgå, om någon skulle veta något om hur man kan växa folk aktsamhet skulle jag gärna vilja delta! Hoppas ni är med mig på det? Man kanske kan höra med babyproffsen eller Trafikverket..
    ok kan bli lite jobbigt i livet att sluta umgås med folk man inte tycker eller gör lika med
  • Charlotte 501
    Tow2Mater skrev 2013-10-22 02:34:58 följande:
    Kanske du missforstått? På en del bilar kan man stänga av krockkudden med bilnyckeln, och behover inte "koppla ur"den per se.

Nej. Jag hade inte missförstått. Det var de själva som berättade för mig om airbagen. Men åter till ämnet, hjälpas åt, hur?
  • Dixie
    Charlotte 501 skrev 2013-10-22 09:00:18 följande:
    Nej. Jag hade inte missförstått. Det var de själva som berättade för mig om airbagen. Men åter till ämnet, hjälpas åt, hur?

Informationen finns ju, så jag vet inte vad man mer kan göra! Dessa föräldrar väljer ju att inte ta till sig denna information.......
  • cosinus
    Charlotte 501 skrev 2013-10-21 23:49:40 följande:
    Fast man kan inte medicinera ett barn varje dag för att ta sig 2 km till dagis. Där gjorde iaf vi valet att vända vår då 3 år och 8 månader gamla son när han började gråta så fort vi nämde att åka bil eftersom han visste att han skulle bli dålig och kräkas.

Man är heller inte så välkommen på dagis i januari med en unge som kräkts ner kläderna varannan dag.

Däremot försöker man ju minimera bilresorna om man vänt för tidigt, men vardagen måste ju också funka. Det är därför man ö h t har en bil och tar risken att sätta barnet i den i första läget. Får gå är ju alltid säkrast.

• Elmiina

De gör givetvist fel men jag tycker att det var lite larvigt att säga upp vänskapen med dem för att de inte sköter sina barn på det sättet du vill att de ska i den frågan. Berätta hur lagarna faktiskt är och låt dem sköta sitt..

Svar på tråden Nonchalanta föräldrar går mig på nerverna.