Nonchalanta föräldrar går mig på nerverna.
När ska denna lata trend upphöra? Jag bor i Jönköping och är 24 år, min dotter blir 3 år och 6 månader i vinter. Hon har en britax two way och sitter givetvis bakåtvänd när vi färdas i bilen. Där emot vet jag att två av mina numera f.d vänner sätter sina barn helt galet under bilfärden! Exempel 1: Kvinna 23 år, son ca 3 år. Sitter framåtvänd i framsäte framför inkopplad airbag. Och hon kan verkligen inte se något fel i detta! Exempel 2: Kvinna 25, dotter 3 år. Här sitter även denna flicka framåtvänd. Är det endast i min stad som jag ser dessa fruktansvärda föräldrar som gör såhär? (ja! Jag tycker faktiskt att det är fruktansvärt att man kan utsätta sitt barn för fara.) de kommer med undanflykter att "man jag vända på stolen redan vi 12 kg", "mer benutrymme", "åksjuka" eller "han sitter säkrare framåtvänd vid inkopplad airbag än bakåtvänd". Man ska inte ens ha barnstol vid inkopplad airbag! Det gör så ont i mig att se detta! Efter många diskussioner har jag beslutat att inte längre umgås med dessa kvinnor. Men, till frågan, hur kan man som privatperson bidra till säkrare resor i bilen? Finns det något företag som kan ta upp detta problemet och få föräldrar att förstå faran? Jag känner mig maktlös när jag egentligen tror att vi, alla vi som föräldrar, kan kunna gå ihop och bidra så detta vikta ämne får den uppmärksamhet det faktisk förtjänar. Tack!