Inlägg från: Anonym (Flyga) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Flyga)

    Killar: Tjejer får heller inte napp vid nätdejting

    Jag tycker faktiskt det är en viss skillnad mot att bara vilja träffa yngre och skriva in det i ett ålderskriterie än att vara kompromissbar och tänka sig att träffa både yngre och äldre. Det senare visar på en mer öppen attityd och att man förstår att åldern inte är allt.

    Om man sedan råkar träffa nån som är äldre eller yngre och tycker om den, då är det ju så. Det spelar väl ingen roll åt vilket håll det är, upp eller ner. Det är ju individen man tycker om och går efter, inte åldern.

  • Anonym (Flyga)

    Så grundläggande s.k. krav som gör att relationen faktiskt är hållbar och fungerande...javisst! Analysera vad som eventuellt kommer att ske om 30 år i framtiden....tveksamt! Det vet man ju ingenting om.

  • Anonym (Flyga)

    Jag tycker det är en hel del generaliseringar här...vem säger att en tjej/kille som är 5-10 år yngre egentligen skulle vara snyggare än en tjej/kille som är 5-10 år äldre? Eller att en tjej/kille som är 5-10 år yngre/äldre skulle vara friskare eller i bättre kondition eller vad det nu kan vara? Det är väl inte alltid så?

    Jag menar att det är helt individuellt. När jag träffar nån i verkliga livet är det väldigt svårt att avgöra ibland om personen är äldre eller yngre än mig t.ex. Då känns det löjligt att hänga upp sig så på ålder, särskilt om det handlar om ett par 5-8 år.   

    För mig är det också hela paketet som räknas, utseendet är verkligen inte viktigast och en god personlighet gör ju att man tycker den personen är snyggare också.

    Jag tror inte en kille som går efter utseendet på det sättet och är ute efter någon yngre, skulle vara en kille för mig. För jag gillar inte det tänkesättet. Om jag skulle vara den yngre skulle jag definitivt dissa. Tyder inte på nån särskilt trevlig och öppen personlighet. 

  • Anonym (Flyga)

    Generalisera betyder att  någon drar allmänna slutsatser om ett x antal fall.

    Det är just det jag menar är internetdejtingens nackdel...att man inte möter en människa utan drar slutsatser från olika kriterier om hur en människa är eller ser ut när man egentligen inte vet. Det är egentligen inte särskilt positivt och det är något jag insett mer och mer under denna tråds gång. Men det var inte generaliseringen vi diskuterade från början eller hur?

    Jag har tidigare redan sagt att alla får ha de krav de vill ha i ett förhållande, det är upp till var och en. Nu skriver ju jag vad jag tycker eller hur?  

    JAG vill välja en man som väljer att vara med mig på grund av att han tycker om mig som person, inte på grund av attraktion eller ålder. Därför vill jag träffa en man som inte går efter ålder när han träffar mig. Det verkar inte vara grunden för ett stabilt förhållande. Vad händer om 10 år när jag är äldre? Vad säger att han då inte kommer vilja träffa en ännu yngre tjej för att attraktionen inte finns kvar? Vad händer vid ålderns höst?

    En relation måste ha sin grund i så mycket mer än attraktion och att konsekvent söka sig till yngre ser jag inte som en lösning. Det är INTE en man jag vill ha som tänker på detta sätt för jag söker en mogen man som ser bortom detta och ser till hela människan.   

     

  • Anonym (Flyga)

    Elperroloco...Var bor du?...: ) Hoppas inte centimetrarna skulle avgöra det .; ) Kramiz

     

  • Anonym (Flyga)

    Bara en tanke... det kan ju vara så att tjejer på nätet som inte svarar, inte svarar för att de för tillfället håller på att dejta nån annan och att de inte vill dejta flera samtidigt.

    Då behöver ett uteblivet svar inte betyda att man inte är intresserad egentligen. Jag vet flera tjejkompisar som tänker så, för de vill inte dejta flera samtidigt. Tyvärr finns det ju ingenstans på nätet där det går att fylla i att man håller på att dejta, bara om man är i förhållande.

  • Anonym (Flyga)

     


    PrinsessanLeia...Jag håller med dig i mångt och mycket.


    Det handlar inte om att hitta en kille med akademiska meriter för dess egen skull. Det viktigaste är att kunna ha intressanta diskussioner och trivas tillsammans.

    Jag tror också det skulle bli för stor krock för mig att träffa nån som inte vill följa med på skid- och cykelsemestrar eller fjällvandringar och dylikt. Det handlar ju om att röra sig på normal nivå, inte att hitta en elitidrottsman.

    För mig är inte yta så viktigt. Jag var kär i en kille som var cirka 10-15 centimeter kortare än mig och flintskallig.
    Först var jag kär i honom i högstadiet, en tonårsförälskelse alltså. Han var då långhårig. Sen träffade jag honom i vuxen ålder och då var håret inte kvar. Men inget av det hade nån betydelse för han hade en sådan underbar och härlig personlighet som fick mig att tända direkt. Han var charmig, pratsam och social med glimten i ögat och var en snäll och juste kille. Jag gillar väldigt mycket humoristiska och sociala killar som får mig att skratta. Sen kommer resten i andra hand.

     

       

     

  • Anonym (Flyga)

    Men jag börjar tvivla mer och mer under denna tråds gång på om nätdejting faktiskt är för mig.

    Det känns löjligt att gå efter några kriterier på en profil och välja bort nån utifrån några centimetrar, några år upp eller ner eller annat oväsentligt. Det känns så dumt för om man skulle träffas i verkligheten kanske man skulle trivas jättebra tillsammans. Sedan finns det andra som på papper verkar jättebra och sen är det helt fel när man träffas. Personkemi, humor etc går ju inte att mäta och få ner på pränt.

  • Anonym (Flyga)

    Och Smecker..ang. generaliseringar ...

    Att dra slutsatser av väldigt lite information säger sig självt att det inte är särskilt bra. För det finns en risk att de slutsatser som man faktiskt kommer fram till inte har något med verkligheten att göra.

    Generalisera kan man också göra utan att faktiskt möta en annan människa i verkligheten, genom att se en profil, bild eller höra någon säga något om någon annan.Naturligtvis kan man inte alltid tro på allt man hör. Desto mer man lär känna en annan människa, desto mer välgrundade slutsatser går det att dra om den personen.

    Och attraktion...

    Ett förhållande måste baseras mer än på yttre attraktion som grundas på ålder och utseende. För egen del anser jag att attraktion handlar om så mycket mer än den yttre attraktionen. Man kan ju attraheras av en människas personlighet, människor som är sociala, trevliga, snälla och har bra värderingar.

    För övrigt....

    Känns som du och jag har helt olika värderingar och synsätt ang. detta och mycket annat. Därför känns det för mig inte meningsfullt att diskutera detta vidare då varken du eller jag kommer ändra synsätt och då diskussionen om detta inte leder någonstans.

    Vill du sätta dit mig och vända och vrida på allt jag säger får du väl göra det om det ger dig nån tillfredsställelse. Jag bjuder på det. : )

  • Anonym (Flyga)

    Intressant att höra hur andra tänker om det här.

    Hur gammal är du Ulfsas? Vad har du för krav när det gäller utseendet? Jag tycker knappt det finns några tjejer som inte ser bra ut.

    Jag ser nog alldaglig ut. Men känner ändå som att jag inte är typen som killar tycker om så där generellt. Jag är framåt och självständig och har klara åsikter om saker t.ex. jämställdhet och rättvisa. Medan jag inte alls har något större intresse för utseende, smink, skor och snygga kläder.

    Det känns som att killar vill ha en tjej med inte så bestämda åsikter och oftast får man inte ett plus i kanten om man vill diskutera politik, historia, samhälle eller kultur. Det känns som att killar vill ha någon som behöver hjälp så de kan få känna sig manliga och duktiga och gärna en tjej som bryr sig mycket om sitt utseende. Tyvärr är jag ju precis tvärtom mot den bilden.

    Jag vill klara det mesta själv och ta reda på hur saker fungerar. Jag skulle aldrig fråga nån annan om att byta däck eller lyse på bilen eller tapetsera  t.ex. Då lär jag mig ju inte hur man gör och går miste om en massa kunskaper. Jag vill lära mig det mesta och har inget emot att smutsa ner mig.

  • Anonym (Flyga)

    Många killar skriver sina presentationer som krattor. De kan inte stava och har inga intressen etc. Det klassiska är att de skriver att de inte har nåt att skriva eller inte kan skriva om sig själva. Så visst går det att sålla på presentationen.

  • Anonym (Flyga)

    Jo,jo...jag kan väl hålla med...delvis.

    Men samtidigt...hur härligt är det inte att ligga bredvid nån i sängen läsandes samma bok eller tidning eller slippa alla dispyter om vilket tv-program som vi ska se....för att man helt enkelt är lika och tycker om samma saker.

    Kanske är det så någonstans att man söker sin tvillingsjäl...kanske är det så och kanske är det för mycket. Men de där stunderna är härliga då man faktiskt älskar samma saker och förstår varandra direkt, utan ord.

    Eller det motsatta, då man faktiskt kan göra sig förstådd, prata om sin dag på arbetet och veta att den andre varit med om samma saker och förstår precis vad man gått igenom. Sådana saker.
     

  • Anonym (Flyga)

    Ang. hur tjejer skriver go och glad kexchoklad-presentationer...

    Min uppfattning är att åtminstone vissa killar verkar bli skrämda av vissa saker hos tjejer.. Om jag skriver vissa saker som går att ställa specifika frågor på, då kan det göra en del killar lite rädda.

    Som att skriva att man är feminist...det verkar vara väldigt känsligt det här med feminism. För mig handlar det bara om att det ska vara ett jämlikt samhälle där män och kvinnor tar lika mycket ansvar för hem och hus. Men det skrämmer definitivt många. 

    Jag är också vegetarian, det gör också att många blir skrämda om man skriver det i en presentation. En sån där som bränner scanbilar. Nej, jag gör inte det, men det är bilden som målas upp. 

    Sen att man faktiskt har pluggat i x antal år verkar inte heller vara riktigt på plus-sidan. Det verkar bara göra killar rädda för att vara i underläge. I varje fall då de själva inte har gjort det. Killar verkar inte alls bry sig så mycket om det, bara man ser bra ut så.

    Då verkar andra saker gå hem bättre...som go och glad kexchoklad-presentationer och en snygg bild. Då kanske det blir så att man rättar sig efter det som verkar funka bäst i en presentation. Sen berättar allt det andra sen när man börjat skriva till varandra.   

  • Anonym (Flyga)

    Du sökte en blomma
    och fann en frukt.
    Du sökte en källa
    och fann ett hav.
    Du sökte en kvinna
    och fann en själ -
    du är besviken.

  • Anonym (Flyga)

    Tja...jag vet ju inte egentligen om det är så att killar blir avskräckta av dessa saker, men det har verkat som att det är så.

    Jag har ändå försökt inta en öppen attityd till dejtande och tänkt att det kan vara kul att dejta vem som helst och har ju mejlat/försökt hitta dejter ett tag så visst har man träffat alla möjliga människor, oavsett utbildning.

    FlamingRed...

    Jag förstår vad du menar med att poängen är att skrämma bort en del. Men tror jag har tänkt om när det gäller detta. Kanske kan man passa med den man mist väntar sig.

    Sedan kan jag tycka att det är kul att bara få en dejt. Om det sedan inte blir nåt seriöst så har man väl ändå förhoppningsvis haft en kul träff och kanske fått en ny vän. Om man har tur kanske man kan få någon komplimang eller så och det var tyvärr länge sedan det hände. 

    På den förra dejten jag skulle ha i somras så dök killen inte ens upp. Och mejlade inte heller efteråt eller hörde av sig. Men det gjorde inte så mycket, solen sken och det blev en mils promenad i varje fall. Jag hade inte heller tagit hans nummer, så nåt kanske hade hänt.

    Egentligen bara kul att träffa folk och se vad som händer därefter. Det behöver inte vara blodigt allvar. 

    Nej, jag får inte mejl så ofta så vill inte skrämma bort nån.  

     

      

  • Anonym (Flyga)

    Elperroloco en parentes i diskussionen

    (Feminismen har genom tiderna kämpat för att kvinnor och män ska ha samma rättigheter och det är ju detta som det står för. Därför borde både män och kvinnor vara feminister. Tyvärr har ordet från början och historiskt fått ett dåligt rykte. 

     (NA) "ursprungligen ett nedsättande ord; feminist var en person som inte anpassat sitt beteende till de förhärskande könskonventionerna"

    Politiskt är miljön och djurhållningen de viktigaste frågorna i mitt hjärta. Därför är jag miljöpartist.
    Grundtanken är att värna om andra, gärna svaga grupper i samhället och värna om de som inte kan få sin talan hörd.

    Mina tankar grundar sig på en empatiskt hållning gentemot andra och jag röstar därefter. 

    Så tänker inte extremt på något sätt, ser mig bara som en ödmjuk person som vill att alla i samhället ska må bra, miljö, djur och människa. Sedan försöker jag inte alls övertyga andra att bli vegetarianer eller så, inte på ett negativt sätt. Klart man måste kunna prata om det och allt annat. Men man kan ju inte ha samma åsikter jämt heller.)

    Som sagt, det var en parentes. Känns trist om man blir rädd för detta, men alla tänker ju som de gör. 

    Det enda jag har svårt för är om nån är jägare. De skulle nog inte gå ihop.  

  • Anonym (Flyga)

     
    Elperroloco....

    Jag tycker väl inte att ordet feminist behöver betyda att man har vänsteråsikter eller intar ett kollektivistiskt synsätt?

    Självklart är alla människor individer och ska behandlas som individer. Är det inte jämlikhet också, att behandla människor som individer i stället för att kategorisera i män/kvinnor?

    Förstår inte riktigt vad du menar här? Kan du förklara? Vad menar du med kollektivt synsätt? Kan man inte vara individualist och feminist menar du? 

    Vet att det är off topic men förstod inte vad du menade så blev nyfiken.

  • Anonym (Flyga)

    Helt off topic igen...

    Feminism är som sagt ett ord som blivit smutskastat i alla tider. Feminism är ju samma sak som att eftersträva jämställdhet.

    Feministerna är de som har kämpat för att kvinnor ska ha samma rättigheter till utbildning, frihet, rösträtt. Om de inte hade kämpat för att kvinnor ska ha samma rättigheter som män hade vi inte haft den frihet vi har i dag i samhället.

    Så att vara feminist kan ju också handla om att sträva efter friheter och rättigheter. Feminismen började ju verka i och med de andra ismerna t.ex. liberalism på 1800-talet och uppstod i och med upplysningen på 1700-talet. Det var kvinnorna som också ville ha sin frihet att verka i samhället. Så på så sätt har ju feminism också koppling till liberalism och det politiska synsätt du företräder.

    Bara för att man vill ha jämlikhet med män betyder det ju inte att man ogillar män. Jag är väldigt tacksam över de feminister som historiskt har kämpat för våra rättigheter som vi har i dag och vill hedra dem genom att kalla mig själv för feminist.

    Det är bara konstigt att kvinnor är de som studerar mest och längst, generellt sett, men ändå har lägst lön även om man ser på jämförelser inom samma yrkesgrupp och inte jämför mellan olika yrkesgrupper. 

Svar på tråden Killar: Tjejer får heller inte napp vid nätdejting