• VictoriaJ02

Därför är feminismen dömd att gå under.

Det är en ytterst liten del av alla feminister som av män upplevs som rabiata, men tyvärr är det detta fåtal människor som kommer att avgöra feminismens öde.

När kvinnor tar på sig stridsrustningen för att gå ut i krig med männen kan det aldrig sluta med vare sig jämställdhet eller samförstånd. Det ökar bara motsättningar mellan människor som vi redan har så det räcker och blir över i samhället pga bl.a. rasism och sådana företeelser. Vi blir bara fler och fler människor på jorden, och då är det sista vi behöver motsättningar och stridigheter av olika slag. Istället måste vi börja tänka mer holistiskt och mindre inskränkt.

De rabiata feministerna tror sig arbeta för en god sak, men deras eviga generaliseringar, smutskastning och nedvärderingar av mannen gör att det aldrig kan komma något gott eller bra ur det, mer än att dessa feminister får utlopp för sina aggressioner och frustrationer och besvikelser, vilket förstås ur rent psykologiskt perspektiv kan vara sunt på individnivå.

Jag hyser största respekt för alla, kvinnor som män, som jobbar för ökad jämställdhet.

Men att hata en viss grupp människor bara för att de råkar vara födda till det de är, vare sig det är afrikaner, japaner, homosexuella eller män, kan aldrig leda till något konstruktivt.

Dessutom borde de mest rabiata feministerna se sig om i världen och bekämpa det riktiga kvinnoförtrycket, som pågår i många länder som inte på långa vägar kommit lika långt i sitt demokrati- och jämställdhetstänkande som svenskar och europeer. När man som t.ex Gudrun Schyman eller Mona sahlin går ut och försvarar kvinnans "rätt" att bära slöja/ burqa/ niqab och leva i en kulturell miljö som förtrycker kvinnan, då kan man inte längre kalla sig feminist. Är det ingen mer än jag som ser inkonsekvensen i detta?

Dessutom tror jag att de flesta är sjukt trötta och utleda på genusfrågor och feminsternas idoga strävan och försök att göra mannen mer lik kvinnan och vice versa.

Feminismen är en ideologi på utdöende, och det är de mest rabiata som sänkt dess popularitet till bottennivå.

• Svar på tråden Därför är feminismen dömd att gå under.
  • PGA

storsuggan
    Du kan börja med att bilda dig lite vad gäller amning och dess konsekvenser på mor och barn. Du gör ett mycket okunnigt intryck så läs på först och kom tillbaka sen.

• ulfsas
    Hypnotica skrev 2013-10-20 18:12:09 följande:
    Från början var vi jägare och samlare (mer samlare än jägare) och levde i familjegupper och var INTE bosfasta. Inget hem att ta hand om. Det fanns inte denna uppdelning mellan könen som du talar om.
    Utan att gå in på feminism så är väl livet rätt uppdelat hos exempelvis även nutida jägarfolk som buschmän i Kalahari där männen jagar och kvinnorna samlar och sköter barn och hem (hyddor) då männen ofta är borta på jakt i dagar. Liknande var det hos de Nordamerikanska Indianerna där männen jagade och krigade och kvinnorna skötte barn och hem men även samlade in mat.

Sedan är väl lika lön för lika arbete och lika möjligheter till studier en självklarhet. 
    Man, pappa, singel, 49 år, Sundbyberg. Flygkapten.
  • storsuggan
    PGA skrev 2013-10-20 18:15:20 följande:
    storsuggan
    Du kan börja med att bilda dig lite vad gäller amning och dess konsekvenser på mor och barn. Du gör ett mycket okunnigt intryck så läs på först och kom tillbaka sen.
    När en feminist kör samma typ av argumentation som du gör nu brukar den kallas dålig.
  • PGA
    Men allvarligt talat. Ger du dig in i en diskussion om amning men kan absolut ingenting om det då blir det skrattretande.
  • Hypnotica
    ulfsas skrev 2013-10-20 18:21:18 följande:
    Utan att gå in på feminism så är väl livet rätt uppdelat hos exempelvis även nutida jägarfolk som buschmän i Kalahari där männen jagar och kvinnorna samlar och sköter barn och hem (hyddor) då männen ofta är borta på jakt i dagar. Liknande var det hos de Nordamerikanska Indianerna där männen jagade och krigade och kvinnorna skötte barn och hem men även samlade in mat.

Sedan är väl lika lön för lika arbete och lika möjligheter till studier en självklarhet. 
    Och i mer än hälften av de nordamerikanska stammarna tillämpade man ett matiarkat.

Hurvida det var endast män som jagade i de förhistoriska samhällena vet vi att så var det inte på gravfynd ect. Men då kvinnor faktiskt blir gravida är det inte svårtippat att tro att de inte jagade i samma utsträckning som männen.

Den enda slutsatsen vi kan dra är att båda könen gemensamt skötte om försörjningsfrågan.

Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • storsuggan
    ulfsas skrev 2013-10-20 18:21:18 följande:

Vad man ofta glömmer att påpeka om samlare och jägare är att samlarna bidrar lika mycket till familjens försörjning som jägarna.
  • Hypnotica
    PGA skrev 2013-10-20 18:28:57 följande:
    Men allvarligt talat. Ger du dig in i en diskussion om amning men kan absolut ingenting om det då blir det skrattretande.
    Amning - ett sätta att föda sitt barn medels kroppsvätska specifik för detta ändamål.

Your point?
  • storsuggan
    PGA skrev 2013-10-20 18:28:57 följande:
    Vi diskuterar feminism, inte amning. Kommer du med ett påstående om att ett ospecificerat "det" har negativa konsekvenser för barnet får du räkna med att både förklara vad du menar med "det" och på något sätt backa upp ditt påstående.
  • Hypnotica
    storsuggan skrev 2013-10-20 18:29:48 följande:
    Vad man ofta glömmer att påpeka om samlare och jägare är att samlarna bidrar lika mycket till familjens försörjning som jägarna.
    Mer, faktiskt. Men jag kommer inte ihåg siffran på rak arm.

Jakt är mer osäkert än samling.

• storsuggan
    Hypnotica skrev 2013-10-20 18:33:17 följande:
    Mer, faktiskt. Men jag kommer inte ihåg siffran på rak arm.

Jakt är mer osäkert än samling.

Svar på tråden Därför är feminismen dömd att gå under.