• VictoriaJ02

Därför är feminismen dömd att gå under.

Det är en ytterst liten del av alla feminister som av män upplevs som rabiata, men tyvärr är det detta fåtal människor som kommer att avgöra feminismens öde.

När kvinnor tar på sig stridsrustningen för att gå ut i krig med männen kan det aldrig sluta med vare sig jämställdhet eller samförstånd. Det ökar bara motsättningar mellan människor som vi redan har så det räcker och blir över i samhället pga bl.a. rasism och sådana företeelser. Vi blir bara fler och fler människor på jorden, och då är det sista vi behöver motsättningar och stridigheter av olika slag. Istället måste vi börja tänka mer holistiskt och mindre inskränkt.

De rabiata feministerna tror sig arbeta för en god sak, men deras eviga generaliseringar, smutskastning och nedvärderingar av mannen gör att det aldrig kan komma något gott eller bra ur det, mer än att dessa feminister får utlopp för sina aggressioner och frustrationer och besvikelser, vilket förstås ur rent psykologiskt perspektiv kan vara sunt på individnivå.

Jag hyser största respekt för alla, kvinnor som män, som jobbar för ökad jämställdhet.

Men att hata en viss grupp människor bara för att de råkar vara födda till det de är, vare sig det är afrikaner, japaner, homosexuella eller män, kan aldrig leda till något konstruktivt.

Dessutom borde de mest rabiata feministerna se sig om i världen och bekämpa det riktiga kvinnoförtrycket, som pågår i många länder som inte på långa vägar kommit lika långt i sitt demokrati- och jämställdhetstänkande som svenskar och europeer. När man som t.ex Gudrun Schyman eller Mona sahlin går ut och försvarar kvinnans "rätt" att bära slöja/ burqa/ niqab och leva i en kulturell miljö som förtrycker kvinnan, då kan man inte längre kalla sig feminist. Är det ingen mer än jag som ser inkonsekvensen i detta?

Dessutom tror jag att de flesta är sjukt trötta och utleda på genusfrågor och feminsternas idoga strävan och försök att göra mannen mer lik kvinnan och vice versa.

Feminismen är en ideologi på utdöende, och det är de mest rabiata som sänkt dess popularitet till bottennivå.

• Svar på tråden Därför är feminismen dömd att gå under.
  • PumpkinQueen
    Elit skrev 2013-11-01 19:12:57 följande:
    Det skulle vara intressant att veta om det var någon över huvud taget här som påstår att vi inte skall bemöta kvinnor och män som individer utan att bemöta dem efter en mall. Någon som känner till någon?

Vad du anser är det ju ingen som vet, eftersom du inte vill berätta det.
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    Haskel skrev 2013-11-01 19:22:19 följande:
    Nu tror jag mig förstå vad du menar, du tycker det är tråkigt att du inte får chansen att prova på ett mansdominerat yrket, som du eventuellt vill ha? Jag tror du menar att du blir ratad redan vid din ansökan, just för att du är kvinna.

Om så är fallet, håller jag med dig, det är inte så det ska gå till. Anställningar ska inte göras på generell nivå, utan individuell.

Dock tycker jag också att det är fel att sänka krav på vissa yrken för att fler kvinnor eller män, ska kunna få dem. Brandman var ett exempel på sådant yrke, för några år sedan. 

Att brandmännen sänkte krav för att kvinnor skulle kunna få bli brandmän är en gammal myt. Det stämmer helt enkelt inte att kvinnor har enklare antagningsprov än männen. Det är ett och samma prov.
    Ja, det är jag på bilden
  • Haskel
    PumpkinQueen skrev 2013-11-01 19:31:33 följande:

Att brandmännen sänkte krav för att kvinnor skulle kunna få bli brandmän är en gammal myt. Det stämmer helt enkelt inte att kvinnor har enklare antagningsprov än männen. Det är ett och samma prov.

Nej, jag hävdar inte att kvinnor har enklare/andra antagningsprov än män. Men så vitt jag vet sänktes kraven för att bli brandman (för alla), för att fler kvinnor skulle ha möjlighet att bli brandman.
  • PumpkinQueen
    Haskel skrev 2013-11-01 20:02:35 följande:

Nej, jag hävdar inte att kvinnor har enklare/andra antagningsprov än män. Men så vitt jag vet sänktes kraven för att bli brandman (för alla), för att fler kvinnor skulle ha möjlighet att bli brandman.

Jag hör ofta folk påstå detta, men hittills har jag aldrig sett någon bevisa att det är så. Skulle du kunna vara vänlig att komma med en länk som stödjer ditt påstående?
    Ja, det är jag på bilden
  • Tow2Mater
    PumpkinQueen skrev 2013-11-01 20:09:12 följande:

Jag hör ofta folk påstå detta, men hittills har jag aldrig sett någon bevisa att det är så. Skulle du kunna vara vänlig att komma med en länk som stödjer ditt påstående?
    Duger Svd? :
    "Av Sveriges cirka 6000 brandmän är ett 70-tal kvinnor. Det duger inte, anser Räddningsverket, och nu överger Stockholm, Göteborg och Malmö sina onödigt hårda fysiska tester för att öppna yrket för fler."
    www.svd.se/nyheter/stockholm/fler-kvinnor-ska-bli-brandman_2016741.svd
  • effemgea
    PumpkinQueen skrev 2013-11-01 20:09:12 följande:

Kan bistå med en länk

http://www.riksdagen.se/sv/Debatter--beslut/Interpellationsdebatter1/Debatt/?did=H010365&doctype=ip 

Fast annars tycker jag att fenomenet är globalt - det kommer alltid att finnas män och kvinnor som anser att om kvinnor bara insåg sina begränsningar skulle samhället fungera bättre och män och kvinnor vara lyckliga.

Vad som anses vara passande för män och kvinnor varierar från tid till tid och plats till plats, men gemensamt är att den här Elitserien har samma perspektiv oberoende av tid och rum. 
  • PumpkinQueen
    Tow2Mater skrev 2013-11-01 20:20:41 följande:
    Duger Svd? :
    "Av Sveriges cirka 6000 brandmän är ett 70-tal kvinnor. Det duger inte, anser Räddningsverket, och nu överger Stockholm, Göteborg och Malmö sina onödigt hårda fysiska tester för att öppna yrket för fler."
    www.svd.se/nyheter/stockholm/fler-kvinnor-ska...

Nu blir det ju mycket siffror, så det är möjligt att jag kastar runt dem och blir allmänt förvirrad. Men om man jämför din länk, som är en artikel från 2008, med den här länken till Storstockholms brandförsvar (2013)
    http://www.storstockholm.brand.se/om_oss/jobba_hos_oss_1/storstadsmodellen
    så verkar det som att man fortfarande måste klara 35 lyft med skivstång (bänkpress?) på 30 kg, att man fortfarande måste klara samma rullbandstest och så vidare. Vad är det man ändrat? 

Dessutom verkar det som att testet är enklare för äldre människor. Varför tar ingen upp detta som en orättvisa? 
    Ja, det är jag på bilden
  • Pallas
    Tow2Mater skrev 2013-11-01 20:20:41 följande:
    Duger Svd? :
    www.svd.se/nyheter/stockholm/fler-kvinnor-ska...
    Se, jag har strykit under och fetstilat.
  • Elit
    PumpkinQueen skrev 2013-11-01 19:22:34 följande:

Vad du anser är det ju ingen som vet, eftersom du inte vill berätta det.
    Jag har redan berättat vad jag anser vi åtskilliga tillfällen. Frågan var om du eller någon annan känner till någon som är av motsatt åsikt, nämligen den du skrev att vi inte skall möta människor som individer. Jag misstänker att du förstod att det var det jag åsyftade - jag skrev det nämligen i klartext - men att du inte hade något exempel så då var det lättare att spela dum och slippa.
  • Elit
    Pallas skrev 2013-11-01 21:05:46 följande:
    Se, jag har strykit under och fetstilat.
    Ja, vi borde göra samma sak inom en rad områden, sluta ta de bästa och sikta in oss på medelmåttorna. Börja med kirurger. Varför bara ta det som är absolut bäst lämpade, stadigast på hand och har högst precision. Vi sänker kraven och breddar urvalet. Sen om det blir lite allvarligare hjärnskador, några extra som stryker med så är det väl värt för jämnare könsfördelning enligt den ideologi som vill att kön skall vara oväsentligt ; )

Finns det ett stort antal sökande så tar man de som är bäst på alla test. Det finns nämligen inte brist på dessa kandidater. Jag kan inte se något egenvärde att ta in medelmåttor bara för att de skall se bättre ut i statistiken. I så fall skulle jag gärna vilja veta vilka det fördelarna är som gör att man i förläningen är beredda att offra liv för att uppnå dem.
  • Pallas
    Elit skrev 2013-11-02 03:38:16 följande:
     I så fall skulle jag gärna vilja veta vilka det fördelarna är som gör att man i förläningen är beredda att offra liv för att uppnå dem.
    I sak håller jag med dig, däremot har jag inte sett någon fakta som styrker att så är fallet i just brandförsvarssammanhang. Om du kan ta fram något som styrker din invändning här är jag beredd att omvärdera mitt ställningstagande att det är bra med ett heterogent brandförsvar.
  • Elit
    Pallas skrev 2013-11-02 09:47:31 följande:
    I sak håller jag med dig, däremot har jag inte sett någon fakta som styrker att så är fallet i just brandförsvarssammanhang. Om du kan ta fram något som styrker din invändning här är jag beredd att omvärdera mitt ställningstagande att det är bra med ett heterogent brandförsvar.
    Roligt att vi "nästan" håller med varandra inom något område.

När jag tittade närmare på den här frågan för ett tag sedan hittade jag en
    "> intressant debatt
    mellan Ekeroth och Karin Enström. Nu lägger jag ingen värdering i vilket parti det kommer ifrån utan lyssnade bara på argumenten. Ekeroth ger en hel del källor till sina påståenden så får du själv värdera dem. Sen är debatten ganska rolig också. Du kan ju lyssna på när du ex. går en promenad, lagar mat etc.
Svar på tråden Därför är feminismen dömd att gå under.