Inlägg från: VictoriaJ02 |Visa alla inlägg
  • VictoriaJ02

Därför är feminismen dömd att gå under.

Det är en ytterst liten del av alla feminister som av män upplevs som rabiata, men tyvärr är det detta fåtal människor som kommer att avgöra feminismens öde.

När kvinnor tar på sig stridsrustningen för att gå ut i krig med männen kan det aldrig sluta med vare sig jämställdhet eller samförstånd. Det ökar bara motsättningar mellan människor som vi redan har så det räcker och blir över i samhället pga bl.a. rasism och sådana företeelser. Vi blir bara fler och fler människor på jorden, och då är det sista vi behöver motsättningar och stridigheter av olika slag. Istället måste vi börja tänka mer holistiskt och mindre inskränkt.

De rabiata feministerna tror sig arbeta för en god sak, men deras eviga generaliseringar, smutskastning och nedvärderingar av mannen gör att det aldrig kan komma något gott eller bra ur det, mer än att dessa feminister får utlopp för sina aggressioner och frustrationer och besvikelser, vilket förstås ur rent psykologiskt perspektiv kan vara sunt på individnivå.

Jag hyser största respekt för alla, kvinnor som män, som jobbar för ökad jämställdhet.

Men att hata en viss grupp människor bara för att de råkar vara födda till det de är, vare sig det är afrikaner, japaner, homosexuella eller män, kan aldrig leda till något konstruktivt.

Dessutom borde de mest rabiata feministerna se sig om i världen och bekämpa det riktiga kvinnoförtrycket, som pågår i många länder som inte på långa vägar kommit lika långt i sitt demokrati- och jämställdhetstänkande som svenskar och europeer. När man som t.ex Gudrun Schyman eller Mona sahlin går ut och försvarar kvinnans "rätt" att bära slöja/ burqa/ niqab och leva i en kulturell miljö som förtrycker kvinnan, då kan man inte längre kalla sig feminist. Är det ingen mer än jag som ser inkonsekvensen i detta?

Dessutom tror jag att de flesta är sjukt trötta och utleda på genusfrågor och feminsternas idoga strävan och försök att göra mannen mer lik kvinnan och vice versa.

Feminismen är en ideologi på utdöende, och det är de mest rabiata som sänkt dess popularitet till bottennivå.

• Svar på tråden Därför är feminismen dömd att gå under.
  • VictoriaJ02
    Paulina P P skrev 2013-10-18 09:52:20 följande:
    Feminism = män och kvinnor är lika mycket värda. Har du problem med det?

Om man kämpar för att kvinnor ska bli mer värda än männen är man inte feminist således.
    Nej jag har inga problem med att män och kvinnor ska vara lika mycket värda. Var har jag skrivit det? Jag tycker bara det är korkat att hata alla män för att vissa bär sig vidrigt åt.

• VictoriaJ02
    Fylgia skrev 2013-10-19 19:06:45 följande:
    Håller med ovanstående...Jag fattar inte heller det här varför just ordet feminism är så negativt laddat i dag. Det handlar ju bara om att män och kvinnor ska leva jämställda och det är ju riktigt självklart. Alla borde vara feminister.

Vem vill inte ha ett jämställt samhälle liksom??
    Klart vi vill ha ett jämställt samhälle. Men när det har gått så långt att man måste använda ett hittepå-ord som "hen" istället för han och hon, och när man försöker få killar att leka med dockor och klä sig i rosa, samt f¨å tjejer att leka med bilar och klä sig blått bara för att det ska vara "jämställt", då har det gått lite för långt,

• VictoriaJ02
    Pentagram skrev 2013-10-18 11:20:48 följande:
    Sådana här trådar gör mig bara ledsen (och en smula fly förbannad, också, kan tilläggas). "Åh nej, det finns män som blir stötta när man ryter till om deras privilegium, det är bäst vi är knäpptysta". "Åh, varför lägger folk energi på att försöka förbättra någonting när det finns saker som är ännu sämre, någon annanstans, utom räckhåll? De borde göra ingenting i så fall." "Hjälp, jag tycker det är så jobbigt att behöva påminnas om orättvisor omkring mig, kan vi inte bara låtsas som att allt är bra..."

Feminism handlar om att uppnå jämlikhet i samhället. Det är en strävan som fokuserar på den extrema skevhet i samhällets maktbalans som råder till just mäns fördel. Naturligtvis innebär detta ett arbete att göra saker och ting bättre för kvinnor, på mäns bekostnad, eftersom det är en oundviklig effekt av att räta upp vågskålarna. Folk som säger sig arbeta för jämställdhet (ISTÄLLET för att vara feminister) tycks fokusera på att hitta de få områden där det till äventyrs kan råda en viss obalans till kvinnors fördel och lägga all ansträngning där. Sorgligt.

Och, ja, det är givet att många kommer att ryta, ropa, svära ve och förbannelse och på andra sätt uppmärksamma dessa skillnader på ett högljutt och svårignorerat sätt. Tack och lov för det eftersom det annars kommer att hända absolut ingenting! Det finns folk som föredrar att debattera sådana här saker på ett "vänligt" sätt. Good for you, men kom ihåg att era meningsmotståndare är beredda att lyssna på er enkom för att det finns andra på er sida som faktiskt ÄR villiga att ryta till.
    Varför blir ni feminister förbannade så fort man inte håller med er på varje punkt?

Är du förbannad för att jag tycker att vi ska sluta kriga och bli sams? För att du känner igen dig av min beskrivning av rabiata feminister?

Jag tycker att vi har uppnått så mycket jämställdhet det går att få i ett land. Jag personligen har inga problem med om en man råkar tjäna 1000kr mer än mig för samma jobb, och jag tycker inte det är kvinnoförnedrande om en man tittar på porr. Jag är vuxen och ägnar mig inte åt att träta om bagateller och barnsligheter.

Från början var vi skapade till man och kvinna, med våra olika egenskaper och fallenheter. Mannen var i begynnelsen krigaren och familjeförsörjaren, kvinnan tog hand om hem och barn. Både mannen och kvinnan kan vara dugliga inom många olika områden, det har jag ingen invändning mot, men vi hade våra givna roller från början och naturen är svår att ändra på. Försöker man göra det så blir det ofta fel i förlängningen.

Se hur det ser ut idag med alla splittrade familjer där mamman skiter i ungarna för att hon ska göra karriär, och där pappan är en frånvarande alkoholist eller någon annan konstig konstellation.

Vi har idag en uppxäxande generation egoister, där alla ska göra karriär och ingen vill ta ett hederligt arbete. Som sagt trenden kommer att vända

• VictoriaJ02
    oOMayaOo skrev 2013-10-19 20:51:06 följande:
    Den som är emot feminism är en rövhatt som är emot jämställdhet. Simple as that.
    Vad är en rövhatt? Jag har dessutom inte skrivit att jag är emot feminism men att de rabiata feministerna kommer att sabotera hela rörelsen och dess trovärdighet.

• VictoriaJ02
    korp3n skrev 2013-10-18 07:11:43 följande:
    Min tanke är på vem skall den miitanta faministen ta ut sitt "hat" på om de lyckas med att göra allt jämställt? då har de liksom ingen ideologi kvar. Så de kämpar för något som kommer att dö ut om de uppnår sitt mål. Kanske därför inkonsekvensen i deras agerande är så stor. De vill inte ha jämlikhet, utan de gnäller bara för gnällandets skull?
    Precis så jag uppfattar det många gånger. Det känns inte som det skulle hjälpa även om det blev så jämställt som de mest rabiata vill. Nästa steg blir förmodligen att ge igen för "alla århundraden av kvinnoförtryck" och därför börja förtrycka mannen.

• VictoriaJ02
    Pentagram skrev 2013-10-18 11:20:48 följande:
     "Åh, varför lägger folk energi på att försöka förbättra någonting när det finns saker som är ännu sämre, någon annanstans, utom räckhåll? De borde göra ingenting i så fall." "Hjälp, jag tycker det är så jobbigt att behöva påminnas om orättvisor omkring mig, kan vi inte bara låtsas som att allt är bra..."
    Så anledningen till att du inte vill jobba för jämställdhet i länder där kvinnan verkligen är förtryckt är att "det är jobbigt att behöva påminnas om orättvisor omkring mig"?

Vilket otroligt uselt argument. Du kan knappast kalla dig feminist om det är för jobbigt att bry sig.

• VictoriaJ02
    storsuggan skrev 2013-10-20 15:45:39 följande:
    Det är ju ingen som hatar alla män för att vissa bär sig vidrigt åt, inte ens den manshatande bloggaren som du har länkat till.

Alla ord är ju hittepå-ord, vissa har bara funnits i språket så länge att vi tar dem för givna. Vad är det med just "hen" som du upplever tillräckligt provocerande för att tycka att det har "gått lite för långt"?

Att rosa är en färg för flickor och blått en färg för pojkar är ju i högsta grad en social konstruktion, ibland har det förhållit sig precis tvärtom. Läs här:
    www.smithsonianmag.com/arts-culture/When-Did-...

Du menar att vi borde acceptera våra "givna roller" och inte förändra någonting, samtidigt som du erkänner att kvinnor i många andra länder där man inte kommit lika långt i sitt arbete för jämställdhet har det sämre än kvinnor i Sverige? Jag får inte ihop det. Vad tycker du egentligen? Här kan du i alla fall läsa om ett inspirerande exempel på ett samhälle som framgångsrikt har förändrat genusrelationerna jämfört med andra samhällen i samma region. Säkert finns det dem i omgivningen som tycker att det borde vara svårt att ändra på "naturen" på detta sätt, men det verkar inte bli fel alls, för dem:
    www.visionews.net/ethiopia-unique-community-l.../
    Du låtsas inte förstå vad jag menar, men du gör det nog.

Nej jag menar inte och har aldrig menat att vi ska gå tillbaks till våra gamla roller. Jag säger bara hur män och kvinnors roller har sett ut från början och att det är onaturligt att göra kvinnan till man /mannen till kvinna.

Vi har biologiska egenskaper som skiljer oss åt, hur mycket än genusfanatikerna förnekar detta.

• VictoriaJ02
    storsuggan skrev 2013-10-20 17:14:45 följande:
    Du får gärna belägga ditt påstående att kvinnan ska vara mer "känslodriven" än mannen. Att män är starkare i genomsnitt tror jag att få skulle argumentera emot, men muskler är som bekant någonting som byggs upp genom att man använder dem, och inte på något sätt givna av naturen.

Att barn skulle få mindre tid med sina föräldrar som en följd av genustankar bedömer jag som rent bullshit.
    Intressant där-. "Muskler är som bekant något som byggs upp genom att man använder dem, och inte på något sätt givna av naturen". Delvis sant, men varför blir det ändå så att de flesta män blir starkare än kvinnor, trots att de under sin barndom lekt och stojat lika mycket?

Hormoner någon?

Svar på tråden Därför är feminismen dömd att gå under.