Inlägg från: villsågärna38 |Visa alla inlägg
  • villsågärna38

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Frk Röd skrev 2014-01-12 13:14:48 följande:
    Var det antibiotikakuren (som du tog när du blev med dottern) som var skillnaden i dina behandlingar eller gjorde du något ytterligare vid den behandlingen som du tror/kan ha bidragit till att du blev gravid? Läser att många tar trombyl. Vad har det för funktion? Fyller inte Innohep, Klexane el liknande samma funktion?

Ja antibiotika och prednisolon/cortison. Ingen aning om vad som avgjorde men med tredje donatorn började jag med prednislon och blev gravid på en gång. Första försöket fick vi dock missfall i v.7+. Ett par dar efter vi sett ett hjärta slå Var jättetufft, vårt tredje ma/mf (första med ÄD) och andra ggn vi sett ett hjärta slå och det ändå gick åt skogen. Då var vi nära att ge upp! Tänkte att det nog aldrig skulle funka för oss. Men vi hade två ägg i frysen så vi tog nya tag och den gången fick jag även antibiotika pga halsinfektion precis innan FET. Ägget tappade en cell vid upptiningen, vi fick vänta en dag till på återföring och var helt säkra på att det def inte skulle funka. Och då gick det vägen ingen aning om vad som avgjorde men nåt funkade ju iaf. Vi har även manlig faktor så visst kan det vara embryokvaliteten men jag skulle aldrig testa utan prednisolon igen. Trombyl är också blodförtunnande men ska funka lite annorlunda än innohep osv så de ska komplettera varandra. Kram
  • villsågärna38
    NinaCamilla skrev 2014-01-14 11:02:51 följande:
    Tackar för tipset allihopa! Tackar för tråden att jag kan diskutera med er! Min historia är följande: låg amh-värdet och 1 avbryten IVF-försök år 2010. ÄD 3 ET och 1 FET utan plus på stickan mellan år 2010-2013. Stödmediciner trombyl och prednisolon och clexane 1 spruta efter insättning har inte hjälpt.  Jag har svår endometrios och sköldkörtel och då tyckte läkaren i Grekland att sätta på Celexbrex till mig samt baby-asperin och fragmin-sprutor.  Jag började läsa om Celexbrex via FASS och blev lite skraj. Jag fick svar från både från ÄD-kliniken att jag ska fortsätta med blodtrycksmediciner men att de måste vara rätta mediciner. Efter diskussion med VC läkaren fick jag piller som kan man äta vid ev graviditet. Jag måste nog fråga om celebrex en gång till. Kanske har jag fått dessa pga. flera misslyckade försök tidigare och autoimmunologiska besvär. De är så mån att vi skulle lyckas nu.   

Förstår det!! Va bra att du har en läkare som verkligen vill hjälpa!! Vilken dos Prednisolon har du gått på? Om du har autoimmuna besvär så borde du kanske ha en lite högre? Och även fragmin/kletande under några veckor, ej bara vid ET/FET. Kram och lycka till!!
  • villsågärna38
    Jojjo77 skrev 2014-01-14 10:59:51 följande:
    Jag är inte riktigt med i alla svängar kring olika mediciner som många verkar få vid ÄD utomlands. Varför ges dessa inte i Sverige? Läser man om en del av dem på FASS så verkar det finnas otäckt många biverkningar. Hur tänker ni kring all den olika information som ges, både i Sverige och från andra länder? Menar med detta inte att döma eller ha åsikter om rätt eller fel, bara intressant att höra hur ni känner/tänker.

Det finns läkare även i Sverige som forskat på det här området. Googla t ex på Leif Mattiesen. Om man är äldre så kan immunförsvaret spöka även om man inte har en känd autoimmun sjukdom. Det finns då tester man kan göra men som inte gör som standard i Sverige. Cortison och blodförtunnande är då den vanligaste behandlingen för att öka chansen att bli gravid och ej få missfall. Vid ÄD då det även rör sig om främmande celler ökar den behandlingen chanserna ytterligare då det då finns ytterligare en anledning till ett ev överaktivt immunförsvar att stöta bort embryot. Du kan även googla på Alan E Beer som är en känd amerikansk läkare med klinik i californien om du inte hört talas om honom. I Sverige är det väldigt få läkare som utreder immunologiska orsaker till barnlöshet vilket är synd men det handlar säkert om prioritering av resurser. Trots att det finns kliniska studier utomlands som visar på detta så är det inget man accepterar i Sverige som standard. Och så länge som Socialstyrelsen inte kommer med riktlinjer så kör Landstinget på i gamla hjulspår. Vilket säkert hjälper de allra flesta men sen finns en grupp som inte blir gravid isf och där jag personligen tror att många skulle bli hjälpta av den här behandlingen. De doser jag fått av prednisolon och innohep är inte farliga under kort tid och jag är helt säker på att det bidrog till att vi till slut fick vår dotter. Men gör man beh i Sverige gäller det ju att läsa på själv och ha ytterligare en läkare vid sidan om landstinget. Det tog mig några försök innan jag kom mig för att ordna det men det ångrar jag inte en sekund. Kram
  • villsågärna38
    Jenkis skrev 2014-01-14 15:38:47 följande:
    Efter att inte hört ett ljud idag på e.m. skyndade jag mig att ringa in och ställa mig i knappainkön innan den stängde för dagen. Skulle bli uppringd kl 14:10 och blev det strax före 15 när de går hem... De har tydligen inte fått tag på donatorn och jag får hämta ut en flaska Synarela till... Tyvärr har man ju inte all info på handen, så att jag tycker det är märkligt att de inte får tag på en sån viktig person på två hela dagars telefontid, kanske har sin förklaring. Vad vet jag? Jag avskyr verkligen den här väntan. Fick ju min blödning i fredags och det lät på dem att vi skulle köra vidare direkt så fort den kom. Att donatorn väntade på mig och inte tvärt om. Ursäkta om jag låter grinig! Men jag var bara tvungen att få ur mig min frustration.

Nä men usch va jobbigt!!! Förstår att du tycker det är jättejobbigt! Donatorn ska ju vara nåbar på mobil. Låter väldigt underligt måste jag säga. De jag känner som donerat har haft kontakt med kliniken i princip varje dag under den här tiden. Hur funkar det i Uppsala? Har ni en speciell ÄD-koordinator som på Huddinge? Kram
  • villsågärna38
    Jenkis skrev 2014-01-14 20:56:08 följande:
    Jo, det finns en speciell person som har hand om donatorerna. Koordinator kan man väl kalla henne. Ibland önskar jag bara att de kunde var lite mer informativa så att man förstår varför det blir som det blir ibland. Ibland undrar jag om det bara har med sekretessen att göra...

Så kan det ju vara. Att det är sekretessen som påverkar men jag tycker nog att de skulle ringt dig och informerat om vad som händer... Vi har nog överlag haft tur med våra donatorer tror jag. Vi hade ju otur och fick inga ägg som mottagarpar 2 men för övrigt så flöt det på utan problem med våra donatorer. Hade blivit galen om jag skulle värna så länge som ni gjorde sist. Från juni till oktober!! Huga!!! Du är stark som orkar detta och allt ni varit med om. Skickar en massa peppkramar!! Hoppas du får ett positivt besked imorgon!
  • villsågärna38

Irma, det är jättevanligt med blödningar när man är gravid. Extra vanligt om man gjort äggdonation. Jag blödde också en hel del med dottern. Det går inte att veta om det är ma eller ofarliga blödningar. Ta det lugnt och om du är orolig så boka ett extra ultraljud på mvc el KS el besök gynakuten om det börjar blöda mkt. Kram

• villsågärna38
    Irma01 skrev 2014-01-22 15:00:06 följande:
    Tusen tack för era svar! Ringde som sagt till KS och vi ska dit i morgon eftersom de tyckte att man borde kunna se nu hur det ser ut. Har inte ont, så det får jag ta som ett bra tecken. Håller tummarna och berättar hur det går i morgon! Tack tjejer

Vi håller tummarna!! Bra att du fick en tid så snabbt!! Kram
  • villsågärna38

På KS vill de att ske slemhinnan ska vara minst 8 mm men viktigast är att den är treskiktad dvs av god kvalitet. Dock märkligt att de tycker det är ok med 6 mm. Håller iaf tummarna för dig Jenkis!! Superskörd bådar ju gott och än kan det ju växa till sig Lycka till Nina Camilla och Jojjo som också är på gång! Kram

Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014