• Frk Röd

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

villsågärna38 skrev 2014-01-12 16:27:25 följande:

Ja antibiotika och prednisolon/cortison. Ingen aning om vad som avgjorde men med tredje donatorn började jag med prednislon och blev gravid på en gång. Första försöket fick vi dock missfall i v.7+. Ett par dar efter vi sett ett hjärta slå Var jättetufft, vårt tredje ma/mf (första med ÄD) och andra ggn vi sett ett hjärta slå och det ändå gick åt skogen. Då var vi nära att ge upp! Tänkte att det nog aldrig skulle funka för oss. Men vi hade två ägg i frysen så vi tog nya tag och den gången fick jag även antibiotika pga halsinfektion precis innan FET. Ägget tappade en cell vid upptiningen, vi fick vänta en dag till på återföring och var helt säkra på att det def inte skulle funka. Och då gick det vägen ingen aning om vad som avgjorde men nåt funkade ju iaf. Vi har även manlig faktor så visst kan det vara embryokvaliteten men jag skulle aldrig testa utan prednisolon igen. Trombyl är också blodförtunnande men ska funka lite annorlunda än innohep osv så de ska komplettera varandra. Kram
    Tack snälla du för att du delar med dig av dina erfarenheter.  Det känns som prednisolon och antibiotika gör hela skillnaden för väldigt många. Min klinik har sagt att jag ska ha prednisolon vid nästa behandling men börja med den först EFTER embryotransfer, och därmed få prednisolonen på kliniken (i Aten) vid transfer. Eftersom jag (likt många av er andra som lyckats bli gravida) vill börja några dagar innan transfer så jag har mailat min svenska gyn idag och hoppas på att de skriver ut prednisolonen åt mig. Antibiotika var inte nödvändigt sa kliniken i Aten :(
  • Frk Röd

NinaCamilla: Roligt att din klinik har hört av sig och att du äntligen får komma igång. Lycka till!
    Har du frågat din klinik angående blodtrycksmedicinen? Man tycker ju att de borde veta och kunna ge dig ett bra svar.

• Frk Röd

Hur har ni gjort med kaffe inför ET och under ruvningstid? Om ni har avstått helt, när slutade ni då? Jag är ingen storkonsument av kaffe men det kan bli 3 koppar om dagen. Vid min första behandling (där jag inte blev gravid) så drack jag som vanligt fram till ET, men under ruvningstid skulle jag dra ner till max 1 kopp om dagen sa min koordinator.

• Frk Röd

Får jag en kopp kaffe på morgonen så klarar jag mig resten av dagen. Får sån fruktansvärd huvudvärk om jag avstår från morgonkaffet. Jag hoppas att inte den enda koppen kaffe om dagen ska påverka min möjlighet att bli gravid.

• Frk Röd

"De lärde" tvistar om det mesta, så även kaffe vid/innan graviditet. Ibland finns det forskning som visar på totalt olika "sanningar", även om det kanske inte riktigt är så i det här fallet. Min övertygelse är dock att det knappast finns någonting som är bra i för stora mängder. Det varje enskild person kan göra är dock att ta till sig de olika forskningsresultat som finns samt ta del av andra människors erfarenheter och övertygelser för att sedan skapa sig sin egen "sanning" om vad som är rätt för mig. För vissa är det okej att dricka 1-2 koppar kaffe om dagen, och för andra så är det helt fel. Men det betyder inte att någon har rätt eller fel. Rätt beslut för mig kan vara helt fel beslut för någon annan, och tvärtom.

• Frk Röd

Min slemhinna var 3 mm när jag var nedreglerad och jag hade också flera äggblåsor fast de var ju inte så stora förstås och det antar jag inte dina är heller. Så länge man inte är i klimakteriet så har man äggblåsor.

• Frk Röd

Kul att det äntligen är dags för dig Jenkis. Jag ska påbörja min andra ÄD- behandling i mars.

• Frk Röd

NinaCamilla: det kommer att gå bra med din grekiska koordinator. Hon kan säkert engelska? Jag gör ju som sagt också mina behandlingar i Grekland och det har aldrig varit några problem med kommunikationen. De erbjöd mig till och med tolk om jag ville ha det. Håller tummarna för att du snart kommer igång med din behandling.

• Frk Röd

NinaCamilla: ja, de verkar väldigt proffsiga på Serum. vad är intralipid? Har du fått schema för doser på prednisolon än?

• Frk Röd
    NinaCamilla skrev 2014-01-26 11:57:44 följande:
    Frk Röd: jag har börjat äta redan prednisolon 10 mg per dag. Jag har inte fått än schema inför ET för progynon eller om jag ska öka prednisolon. Det känns bara att mensen är på gång efter 4 mån nedreglering och ogillar när min kropp vill något annat än vara lugn och stilla.
    Är det kliniken som sagt att du ska börja äta prednisolon redan nu, eller tar du det på eget bevåg?

Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014