• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

lelle75 skrev 2014-03-13 19:37:54 följande:
    Läkaren sa ngt om min lever fungerar för bra, den tar upp progesteronet. Han skojade och sa att jag borde dricka mer alkohol. Jag är dock inte helt säker på om jag förstod honom helt rätt.
    Ja, det bryts ned i levern eller metaboliseras som det så fint heter. Skulle tro att vaginal tillförsel är det bästa p.g.a. det. Oralt är absolut sämst! Injektion ligger nog mitt i.

Jag blir bara lite fundersam om läkarna tycker/tror att du skall ha lika höga blodvärden som om du tagit injektion eller oralt t.ex. när du tagit vaginalt. Bättre att de stoppar upp en topz och mäter på i så fall
  • Jenkis
    lelle75 skrev 2014-03-15 13:09:18 följande:
    Här står det att kortsol är ett slags kortison.

www.1177.se/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Vad-...-/

Tror du att det kan vara så att injektionerna på 25 mg och 50 mg kanske motsvarar en vaginaltablett på 100 mg? Kanske att ett injektion tas upp bättre, förstår du vad jag menar?
    Ja ett slags kortison men inte samma som i Prednisolon t.ex.

Skulle kunna skriva en hel uppsats om naturligt kortison och kortikosteroider som är konstgjort framställda och vad de gör med kroppen. Men jag orkar inte riktigt. Men precis som det finns naturligt progesteron och syntetiskt progesteron, så är det lika med kortisonet.
  • Jenkis
    NinaCamilla skrev 2014-03-14 22:16:17 följande:
    Få X i 2%? Jag borde gå och köpa triss-lotto. Jag slipper operation på måndag eftersom mitt Hcg har sjunkit från 4700 till 4300. Jag hoppas att det blöder ut nu och inga andra åtgärder behövs. På måndag är en ny Hcg-mätning. Jag fick tips om medicin Reladium som skulle hindra och funderar nu att be det till nästa gång. Det här är inte roligt alls. Sjukskriven hela nästa vecka och har smärtor fr h-te.
    Vad skönt om du slipper operation!

Håller tummarna för att du självläker och att smärtorna ger med sig. Fattar inte varför de inte gav dig något bra smärtstillande.

Styrkekram!
  • Jenkis
    lelle75 skrev 2014-03-15 19:08:05 följande:
    Jenkis, det låter som om att du har full koll om du kan skriva en uppsats :) Jag litar på dig då att jag inte behöver sänka mitt kortison :) Å andra sidan har jag hört att man kan trappa ner kortisonet efter att man har plussat så det kanske jag ska göra ändå.

Eftersom att jag har sköldkörtelproblematik så tror jag att jag snarare har kortisolbrist, tog ett sådant salivtest för många år sedan som visade detta. Utmattade binjurar som får kompensera för sköldkörteln.

Jag förstår bara inte vad jag ska göra för att öka på mitt progesteron. Idag tar jag 6 st progesteron MIC a 400 mg om dagen, rektalt plus ngt som heter Duphaston, 3 x 10 mg om dagen oralt. 4. Alltså 2400 mg rektalt och 30 mg oralt, jag ökade mitt prog i blodet till 66 nmol efter detta enorma intag så än så länge ligger jag ok. Ska ta nya prover nästa vecka och vill vara väl förbedd om progesteronet sjunker ytterligare. Funderar på injektionerna, men de är ju bara 25 mg. Men kanske funkar de bättre, ngn som vet? Gissar att det är väl bara till att pröva, får ta en kurs med maken ikväll så att han kan sätta sprutan i mig. Tack för tipset om filmen, det blir en stor hjälp!
    Yes, du har rätt ang. binjurar och sköldkörtel. Vad påläst du är!

Tyvärr är de syntetiska sköldkörtelhormonerna inte heller de bästa i alla lägen. Svenska läkare är tyvärr för dåligt insatta i hur de olika endokrina systemen påverkar varann.

Själv är jag inte 100 säker på att jag kanske behöver äggdonation. Eller alla fall inte behövde det för sådär fem år sedan. Tror att det är mina binjurar som är utmattade eller har varit i alla fall, vilket leder till problem med äggstocksfunktionen.

Skall köpa salivtest för progesteron, östrogen och kortisol när jag är ogravid och kolla. Inte för att jag tänkte bli gravid på egna ägg, utan för att jag vill må bra.

Hypotalamus signalerar till hypofysen som i sin tur talar om för slutorganen att tillverka hormoner som påverkar resten av kroppen. Slutorganen ingår även hormonellt i andra organsystem via olika nätverk och axlar. Ett sådant hormonsystem kopplar samman äggstockarna, binjurarna och sköldkörteln till den så kallade OAT-axeln. Det som händer i ett organ kommer därför att ha en fysiologisk, klinisk eller subklinisk effekt på den här axelns övriga organ, vilket innebär att de tre organen är hormonellt beroende av varandra för optimal funktion. Om binjurarna är svaga störs därför ofta även sköldkörtelns funktion, och menstruationscykeln kan bli oregelbunden. På samma sätt kan en underaktiv sköldkörtel försämra funktionen hos binjurarna. Hormonella obalanser i äggstockarna, t.ex. östrogendominans (d.v.s. för högt östrogen i förhållande till progesteron), förvärrar ofta befintlig subklinisk hypotyreos.

OAT-obalans innebär en hormonell obalans som kan vara både klinisk och subklinisk, men som ännu inte erkänns inom den konventionella medicinen. Eftersom den kliniska bilden innefattar flera endokrina systemobalanser finns det inga prover som kan isolera och identifiera det exakta orsaksstället. Det råder alltså ett skriande behov av forskning på det här området.

Östrogendominans kan öka sköldkörtelbindande proteiner i blodomloppet. Därför kan sköldkörtelblodprover uppvisa normala värden samtidigt som det kan råda brist på sköldkörtelhormon i vävnaderna, vilket leder till subklinisk eller klinisk hypotyreos. När östrogennivån är hög har binjurebarken svårare att svara på signaler från hjärnan om ökad kortisolproduktion. Östrogen försämrar även binjurefunktionen genom att störa utsöndringen av kortisol från binjurebarken. Hög östrogennivå kan leda till en motsvarande ökning av kortisolbindande globulin som cirkulerar i blodomloppet där det binder till fritt kortisol så att detta inaktiveras.

Alltså kan en kvinna med östrogendominans ha tillräckligt med totalkortisol i blodet medan hennes fria, tillgängliga kortisolnivå är låg. Eftersom enbart fritt, obundet kortisol kan passera genom cellmembranen och aktivera receptorer inuti cellerna, avtrubbas kortisolets effekt på cellnivå. Och precis som östrogendominans kan bidra till binjureinsufficiens, kan binjureinsufficiens bidra till östrogendominans. Kortisol tillverkas i binjurebarken av progesteron. Om binjurarna är svaga tenderar kortisolet att vinna över progesteronet, vilket kan ge låg progesteronnivå och därmed relativ östrogendominans. En ogynnsam feedbackslinga skapas som bildar en ond cirkel. För mycket östrogen i förhållande till progesteron påverkar både sköldkörtelns och binjurarnas funktion, och trötta binjurar och sköldkörtel kan förvärra östrogendominansen.

Ibland skrivs för höga doser sköldkörtelmedicin ut för att normalisera till synes suboptimala blodnivåer. Kroppen sätts på överväxel så att den basala ämnesomsättningen höjs. I det här läget kan en befintlig, tidigare dold binjuresvaghet plötsligt visa sig som förvärras till binjureinsufficiens. Antidepressiva läkemedel skrivs ofta ut som en lösning för att kontrollera de nya symtomen eftersom läkaren nu har slut på alternativ. Inte sällan förvärrar detta OAT-obalansen.

Det är viktigt att förstå att optimal binjurefunktionen spelar en huvudroll i den här obalansen. När binjurarnas aktivitet försvagas, uppstår kortisolinducerad resistens hos så gott som alla övriga hormonreglerade organ inklusive äggstockar, sköldkörtel och bukspottkörtel. Få hormoner – t.ex. insulin, progesteron, östrogen och testosteron – har möjlighet att arbeta på optimal nivå när binjuretrötthet föreligger. Den normala negativa feedbackslingan via hypotalamus och hypofysen kan trubbas av och bindande transporthormoner i blod kan störas. Varje hormons förmåga att reglera och anpassa sitt målorgan för att uppnå homeostas försämras därför ofta.

Vanliga symtom är instabilt blodtryck och blodsocker, bipolära tillstånd och oro/ångest som kommer och går, okontrollerbara reaktiva adrenalinrusher, ”hjärndimma”, långsammare ämnesomsättning och oregelbundna menstruationer. Eftersom läkare saknar klinisk utbildning gällande binjuretrötthet, behandlar de bara symtomen på svag sköldkörtel och svaga äggstockar. I ett tidigt skede av binjuretrötthet är kortisolutsöndringen hög eftersom kroppen försöker att neutralisera det konstanta stresspåslaget. Men när för mycket kortisol produceras uppstår många ogynnsamma effekter. Kortisolet blockerar t.ex. cellernas progesteronreceptorer som blir mindre känsliga. Progesterontillverkningen i binjurarna avtar i förmån för kortisolproduktionen. Som vi sett kan detta ge en obalans mellan östrogen och progesteron där östrogen dominerar – åtminstone relativt. Det är ingen slump att hälsobesvär som kan kopplas till förhöjt östrogen – t.ex. PMS, fibrom och andra besvär som är typiska före klimakteriet – ökar när kvinnor närmar sig 35–40-årsåldern.
  • Jenkis
    lelle75 skrev 2014-03-15 23:57:53 följande:
    Jag forskade en hel del då jag blev så sjuk av sköldkörteln. Det var först när jag fick Adrekomp som jag började att må bättre, tror att det endast tog några dagar så kom piggheten tillbaka, var konstant trött innan dess. Har försökt att förstå ditt långa inlägg men fattar inte helt och hållet. Tror du att du orkar dra en slutsats av det du skriver som är lite mer lättförståelig :) Kanske bör jag ta adrekomp nu för att stötta binjurarna, har jag förstått det hela rätt då?
    Vad jag sammanfattningsvis menar är att det är komplext och att om man påverkar en del så påverkas en annan o.s.v. Det är väldigt få svenska läkare som tar detta på allvar eller känner till. Kan inte svara på om du behöver Andrekomp eller om man skall ta det överhuvudtaget när man är gravid.

VC kan förmodligen inte hjälpa dig med prover. Det är salivprover man skall ta vid fyra olika tidpunkter på dygnet för kortisol. Är osäker på om man kan göra dem som gravid. För att få en fullständig bild skall man samtidigt göra tester för DHEA, östrogen, testosteron och progesteron och det kan man ju inte göra som gravid Samtliga tester är salivtest och skall göras dag 19, 20 eller 21 i menscykeln. Man får punga ut med 2 500 kr för dessa tester.

Jag är tyvärr inte läkare. Annars hade jag kunna skriva ut allt som vi behöver i tråden...
  • Jenkis
    NinaCamilla skrev 2014-03-17 16:50:40 följande:
    Jag har endometrios och de tog bort vänster äggstocken pga.inflammation på den. Jag har endast höger kvar men nu ryker äggledaren - hoppas jag bara den och inte äggstocken. Det har jag sagt till läkaren iaf. Så mycket otur på hela resan vägen och börjar tappa hoppet om ett barn.
    Så kändes det för mig med efter vår resa i somras... Inga ägg i frysen, leta rätt på donator, åldern emot mig. Som en lodrät bergvägg framför mig...

Men så efter några månader och försöka ta ett steg i taget, så kom hoppet igen! Det är helt ok att känna att det är hopplöst! Förmodligen vänder det när du har fått tillbaka din vardag igen.

Du är både stark, tuff och modig! Men ibland behöver man vara svag. Helt OK!
  • Jenkis
    NinaCamilla skrev 2014-03-20 10:34:38 följande:
    Äntligen info! Graviditeten sitter i buken! Hur har den hamnat där är en gåta och tydligen vänligt ovanligt. De misstänker att när de stoppade in äggen har de lyckas komma utanför livmoder men vet inte. Jag såg i monitor hur de la dem in och då skulle väl alla 3 sitta där. Om cellgifter inte biter, blir det öppen bukoperation. Maximal otur!
    Men herregud! Vad är det som händer... Visste inte ens att det kunde åka ut i bukhålan och fästa där. Fästa i äggledare har man ju hört talas om, men i buken... Kära du! Finner inga ord...

Hoppas verkligen nu att du slipper en bukoperation! Cellgifter tar ju tid innan de går ur kroppen, men i det här fallet och eftersom de redan gett dig det utan ditt tillstånd, så kanske det är det bästa ändå.

Stoooor kram på dig!
  • Jenkis
    Katt12 skrev 2014-03-25 22:37:32 följande:
    Tack Redan o NC, jag får nog vända mig till Penny verkar det som. Jag hoppas hon hört talas om problemet. Trodde jag var ensam i världen om detta tills jag hittade utländska siterna häromdagen...
    Absolut! Gör det. I Sverige kommer du inte få mycket hjälp, tyvärr...
  • Jenkis

Själv körde jag egenmedicinering av:
    Omega3 (blodförtunnande)
    Gurkmeja (antiinflammatoriskt)
    Ingefära (antiinflammatoriskt)
    Nyttiga fetter
    Röda ekologiska druvor (flavonoider)
    Nypon (flavonoider, karotenoider, lycopene, antiinflammatoriskt)
    Folsyra
    D-vitamin

Försökte "kopiera" Fragmin, Trombyl och Kabiven på naturligt sätt  Gurkmejan och Ingefäran skall man dock sluta med strax innan ET eftersom de kan orsaka missfall.

Lök, vitlök, grönsaker i skarpa färger (riktigt gröna, röda o.s.v.) är också bra. Likaså är det bästa om man kan sluta med socker, laktos och gluten. Framförallt gluten och socker.

Nackdelen med de mer naturliga metoderna är att man behöver tid. Gärna sex månader på ovanstående.

• Jenkis
    NinaCamilla skrev 2014-03-24 21:18:41 följande:
    Villsågärna: jag bor i Sthlm och vi pratar om ett stort sjukhus här så att jag Beyonce vrm ska jag vända till. De nekar mig en remiss till MR och jag förstår att grekisks läkaren är orolig (och jag) att de ska börja rota något utan att veta vart den sitter. Imorn kollar jag om jag kan byta sjukhus second opinion. De hävdar att jag har blivit opererad då många gånger att titthåls kan ej göra men de öppnade mig i onsdags. Jag ville att dr skulle sterilisera min höger sida att det händer inte andra gången. Inget gjordes.
    Stackare!!!!
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014