lelle75 skrev 2014-03-14 19:57:53 följande:
Tack vad snällt om du vill återkomma. Jag tar ju kortison, kan detta påverka tro? Bör jag sänka min dos kortison?
Nej, det kan jag inte tänka mig. Kortison och kortisol är inte samma sak.
Har tyvärr inte hittat den info jag ville, men Gestone heter ett progesteron i injektionsform som ligger på 50 mg/ml och finns i 2 ml ampuller. D.v.s. du får din dos på 100 mg som kliniken pratade om (fyra doser om dagen på 25 mg).
Nordic Pharma tillverkar och produkten finns i UK i alla fall. Kanske går att fixa via nätet (olagligt iofs)?
Utomlands finns det en förkärlek för medicin i injektionsform och jag vet att vissa Ryska kliniker (typ) skickar med vissa av sina patienter progesteron i injektionsform.
He, he. För sjutton år sedan var det tydligen det vanligaste med injektion i Sverige! Efter det har man övergått till vaginala beredningar. Se nedan:
Den biologiska tillgängligheten av progesteron givet via olika administreringsvägar har tidigare utretts. Utredningens generella konklusion är att absorbtionen av progesteron från vagina och rektum varierar mycket mellan olika patienter och att intramuskulära injektioner är det säkraste administreringssättet när det gäller biologisk tillgänglighet[1].
I en mindre studie som avsåg att studera biologisk tillgänglighet och effekt på endometrieslemhinna efter intramuskulär och vaginal tillförsel med en ny experimentell beredningsform, ej kommersiellt tillgänglig i Sverige. Man konstaterar att intramuskulär administering ger högre plasmakoncentrationer av progesteron medan båda sätten att tillföra progesteron ger tillräckliga effekter på endometrieslemhinna för att kunna genomföra in vitro fertilisering (IVF)[2].
Det finns idag ej tillräcklig dokumentation som stöd för att övergå från intramuskulär till vaginal tillförsel av progesteron vid genomförande av IVF.