• Mineralvatten

Varför ska jag skämmas för att jag inte kommer få amma?

Hej Allihopa!
    Jag har nu gått igenom mina mediciner jag har och upptäckt att jag inte kommer kunna amma. Den medicinen det gäller är bland annat en allergimedicin, som jag inte kan vara utan. Jag har prövat andra men i så höga doser som jag behöver så blir jag sluddrig, arg, trött, vinglig etc. Är det något fel på mig då för att jag kommer välja att flaskmata istället för att amma, just för att slippa vara sluddrig, vinglig, arg, trött etc. jag tycker inte själv det, jag tycker att valet är ganska lätt, likaså de som är min närhet, men ibland när man läser artiklar på olika forum t ex FL så läser man dels om amningshysteri men också så utövas det viss amningshysteri. Det kanske inte är så, jag kanske tolkar det fel dock.

Är det verkligen så förfärligt att jag kommer välja att flaskmata så att jag kan vara en trygg, glad, stabil, vaken mamma med bra balans etc?

Vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-09 08:37
    Tack alla ni som kommit med fina stöttande kommentarer i tråden det värmer verkligen! Jag blir väldigt lättad när jag läser dem. tack!

• Svar på tråden Varför ska jag skämmas för att jag inte kommer få amma?
  • Slavdrivaren
    Mineralvatten skrev 2013-09-08 14:22:27 följande:
    Jag har prövat andra men i så höga doser som jag behöver så blir jag sluddrig, arg, trött, vinglig etc. Är det något fel på mig då för att jag kommer välja att flaskmata istället för att amma
    Ja, något fel på dig är det ju. Varför har du så svårt att ta till dig det? Hade det inte varit fel på dig så hade du ju kunnat amma.

Det är lika dumt som att fråga "Är det något fel på TVn som inte fungerar?" Så klart det är fel på den, annars hade den fungerat.
  • Mineralvatten
    Slavdrivaren skrev 2013-09-28 14:31:35 följande:
    Ja, något fel på dig är det ju. Varför har du så svårt att ta till dig det? Hade det inte varit fel på dig så hade du ju kunnat amma.

Det är lika dumt som att fråga "Är det något fel på TVn som inte fungerar?" Så klart det är fel på den, annars hade den fungerat.
    trevligt.

• malzac

Jag är helt klart en amningsförespråkare (och jag gillar verkligen inte ordet 'amningshysteri') men jag tycker inte att flaskmatning i sig gör en till en dålig mamma. Några har testat att amma och inte fått det att funka, några tar mediciner som det inte går att amma på, några har mentala spärrar, några måste jobba... Allt det där kan jag förstå.

Det jag inte har förståelse för är de som väljer bort amningen enbart för att de vill kunna ha egentid eller för att kunna festa/röka eller av andra rent själviska anledningar, och som tycker att det är okej för "ersättning är ju lika bra ändå". Det känns helt enkelt inte särskilt påläst.

Men ser jag en flaskmatande mamma på stan så antar jag automatiskt att hon faller i den första kategorin. Och det gör ju du också; hellre flaskmata än att utsätta bebisen för andra risker genom att du blir vinglig och yr, absolut!

Förresten, du kan dubbelkolla din medicins förenlighet med amning här; det är inte alltid informationsbladet är korrekt:

www.janusinfo.se/

• Furstinna

Du ska absolut inte skämmas och det ska inte heller de göra som valt bort amning av andra orsaker. Ersättningen idag är så pass bra att det inte gör någon skillnad och närheten är densamma.

• keron
    malzac skrev 2013-09-28 17:41:05 följande:
    Jag är helt klart en amningsförespråkare (och jag gillar verkligen inte ordet 'amningshysteri') men jag tycker inte att flaskmatning i sig gör en till en dålig mamma. Några har testat att amma och inte fått det att funka, några tar mediciner som det inte går att amma på, några har mentala spärrar, några måste jobba... Allt det där kan jag förstå.

Det jag inte har förståelse för är de som väljer bort amningen enbart för att de vill kunna ha egentid eller för att kunna festa/röka eller av andra rent själviska anledningar, och som tycker att det är okej för "ersättning är ju lika bra ändå". Det känns helt enkelt inte särskilt påläst.

Men ser jag en flaskmatande mamma på stan så antar jag automatiskt att hon faller i den första kategorin. Och det gör ju du också; hellre flaskmata än att utsätta bebisen för andra risker genom att du blir vinglig och yr, absolut!

Förresten, du kan dubbelkolla din medicins förenlighet med amning här; det är inte alltid informationsbladet är korrekt:
    www.janusinfo.se/
  • Mims01

Du skall absolut inte skämmas, det viktigaste är att du och bebis mår bra!

• Mims01
    Slavdrivaren skrev 2013-09-28 14:31:35 följande:

Lyssna inte på dessa dumma kommentarer från folk som inte har något bättre för sig!

• katja1

Har du kollat upp läkemedlet på janusinfo.se? FASS och informationsbladet i läkemedelsförpackningen är dåligt uppdaterade utifrån senaste forskningen.

• Mineralvatten
    malzac skrev 2013-09-28 17:41:05 följande:

www.janusinfo.se/
    Mims01 skrev 2013-09-28 18:30:20 följande:
    Lyssna inte på dessa dumma kommentarer från folk som inte har något bättre för sig!

Mims01 skrev 2013-09-28 18:29:00 följande:
    Du skall absolut inte skämmas, det viktigaste är att du och bebis mår bra!

Tack!
    Nej jag inte kollat ännu, men jag tar annan medicin också som inte är bra att kombinera med amning (det avråds starkt ifrån det) så det får bli flaskmatning för mina barn.

vi får hoppas att de blir hyffsade individer ändå =).

• Björnbärspaj

I Sverige har vi så pass bra vatten, att det inte är några större problem att ge ersättning.
    Jag tyckte att amning var sjukt otrevligt, så jag slutade.

• adastra

Jag valde helt frivilligt att inte amma mina två barn.

Fördelen med det var flera, den ena var att barn var mätta och jag fick aldrig uppleva "sömnlösa småbarnsnätter". Dessutom fick min man direkt närhet till barnen och knöt ett starkt band till båda barn redan vid deras födseln tack vare att han kunde ge de mat.

Många "hotade" mig med att mina barn minsann blir svaga i sin immunförsvar och kommer utveckla diverse allergier etc...
    Well ,deras självsäkra argument visade sig vara helt felaktiga.
    I dag är det mina barn som är allergi och snorfria och jag har bara haft 21 VAB dagar på 7 år och två barn!   
    Skrattar den... brukar jag säga!

Så va glad och stolt över att du finns och har möjligheten och äran att få barn.
    Älska dig själv och dem, resten är bara inskränkta människornas oförmåga att sluta lägga sig i vad andra gör!

Kram!      

Svar på tråden Varför ska jag skämmas för att jag inte kommer få amma?