Inlägg från: Mineralvatten |Visa alla inlägg
  • Mineralvatten

Varför ska jag skämmas för att jag inte kommer få amma?

Hej Allihopa!
    Jag har nu gått igenom mina mediciner jag har och upptäckt att jag inte kommer kunna amma. Den medicinen det gäller är bland annat en allergimedicin, som jag inte kan vara utan. Jag har prövat andra men i så höga doser som jag behöver så blir jag sluddrig, arg, trött, vinglig etc. Är det något fel på mig då för att jag kommer välja att flaskmata istället för att amma, just för att slippa vara sluddrig, vinglig, arg, trött etc. jag tycker inte själv det, jag tycker att valet är ganska lätt, likaså de som är min närhet, men ibland när man läser artiklar på olika forum t ex FL så läser man dels om amningshysteri men också så utövas det viss amningshysteri. Det kanske inte är så, jag kanske tolkar det fel dock.

Är det verkligen så förfärligt att jag kommer välja att flaskmata så att jag kan vara en trygg, glad, stabil, vaken mamma med bra balans etc?

Vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-09 08:37
    Tack alla ni som kommit med fina stöttande kommentarer i tråden det värmer verkligen! Jag blir väldigt lättad när jag läser dem. tack!

• Svar på tråden Varför ska jag skämmas för att jag inte kommer få amma?
  • Mineralvatten
    MeNoLike skrev 2013-09-08 14:28:55 följande:
    Jag har flaskat alla mina tre barn. Ska även göra det men det som ligger i min mage. Det är egenvalt.
    Inget fel på mina barn.
    Vad du gör med dina barn har ingen annan något annat med att göra.
    Men jag har också fått "klagomål" och höjda ögonbryn över att jag varken ammar (eller föder mina barn vaginalt)
    nej precis jag blir så trött, ska jag tatauera in i pannan att jag inte kan amma på grund med av medicinering eller vad?
    äh jag vet inte, det känns bara som att folk direkt när de ser någon som flaskmatar tänker att vilket ego till mamma osv. men jag vet inte jag kanske är bara är paraniod haha.
  • Mineralvatten
    lovea01 skrev 2013-09-08 14:40:01 följande:
    I dagens samhälle är det ju så att alla förespråkar ju typ amning och är väldigt på en. Det har jag kännt iallafall, ammar man inte så är det typ som att man är sämre på något sätt. Jag förstår att du känner dig lite nere pågrund av detta men tycker absolut inte du ska tänka på det på det sättet.

Ditt barn kommer såklart må lika bra ändå även om det flaskmatas. Kan säga att jag klarade bara av att amma min lille nu i ca 1 månad innan jag kände att jag inte orkade mer. Ville må bra istället för att vara en sönderstressad och irriterad mamma. Klart att jag mådde dåligt ett tag och velade fram ich tillbax ska jag eller inte...men mår så mycket bättre nu och kan ge mina barn en roligare dag och vara glad.

Med andra barnet mådde jag verkligen riktigt dåligt pågrund av att alla va på mig om amningen. Bvc sköterskan tjatade om att dry va det bästa och tittade konstigt på mig när jag sa att jag ville sluta. Ville knappt gå dit sen pågrund av att jag inte orkade med allt tjat om amningen.

Du vill ju amma egentligen men kan inte och tycker verkligen inte du ska gå runt och må dåligt istället för att kunna må bra och flaskmata istället.

Strunta i vad folk säger eller vad du läser utan ditt val är ett bra val och du är en lika bra mamma för det. Du kommer kunna ge närhet och kärlek ändå, utan amning.
    tack!
    ja jag vill ju amma för att det är så naturligt och bra och så, men som sagt jag har ingen lust att ta andra allergimediciner och vara lullig, sur, arg, yr, vinglig etc. det tycker inte jag är en bra mamma faktiskt!

• Mineralvatten
    Pandamamma79 skrev 2013-09-08 15:10:36 följande:
    Tycker inte du ska behöva skämmas. Ja, det är amningshysteri med förutsättning att man kan amma. Fast kan man inte för att det i ditt fall inte är bra pga medicinering så är det ju självklart ok att du inte ammar.
    De gör fel på BB. Barnmorskorna är ju hysteriska att man ska amma och oj, oj, vad hemskt det är när det går dåligt. Stå på dig, du tar rätt beslut!
    tack!
    jag har ingen bulle i ugnen ännu men vi ska börja tillverkningen snart =).
  • Mineralvatten
    MadlenA skrev 2013-09-08 22:00:55 följande:
    Har ammat två av mina barn och flaskmatat en, har inte fått en endaste kommentar av någon om varken det ena eller andra.

På BB frågar de ju såklart, men det är ju bara att säga som det är. Man gör som man själv vill helt enkelt!

Bara för att någon frågar behöver man ju inte ta illa upp eller tänka att de anklagar...
    men varför måste man fråga över huvud taget?
  • Mineralvatten
    EllisBell skrev 2013-09-08 22:11:44 följande:
    Mineralvatten: Måste fråga? Tja, saker som förlossning, amning, flaskning, sömn osv är rätt naturliga samtalsämnen när man har en bebis...
    jo det är klart men varför måste man fråga eller anmärka på amning/flaskmatning?, nu menar jag alltså personer som man inte känner så väl eller inte alls. 
  • Mineralvatten

med dem man känner så frågar de ju en gång och då säger man att det är pga medicinering och så är det bra så.
    ag menar människor man inte känner alls, bekanta, vänners vänner etc. det är ju ändå inga jag skulle diskutera förlossningen med i alla fall. 

• Mineralvatten
    skogsvitter skrev 2013-09-08 22:36:09 följande:
    Nej jag tycker absolut inte att du ska skämmas, eller känna dig mindre värd på något sätt än de som ammar! Det är ju därför vi har ersättning, det är ett fullgott alternativ för alla som inte kan amma av någon anledning. Även om fördelarna med amningen är verkliga betyder ju inte det att du utsätter ditt barn för någon form av hälsorisk eller skada bara för att du inte ammar! Jag tror man får försöka komma över sitt eget eventuella dåliga samvete för det är inte förfärligt Tvärtom tänker du ju på ditt barns bästa, och mer än så kan man ju inte göra!

Däremot när ett helt samhället allt mer börjar utveckla en ovilja att amma, bara helt utan andra anledningar än att de inte vill eller ännu värre pga ren okunskap, då har vi fått ett strukturellt samhällsproblem som inte alls är bra. Ungefär samma sak som när nästan en hel generation plötsligt påstår sig inte vilja föda vaginalt, av ingen annan anledning än att de helt enkelt bara inte vill genomgå det. Då har vi liksom allvarligare problem. Både vaginala förlossningar och amning har hälsofördelar som är bevisade gång på gång, på individnivå är det ju inget som märks och att alternativ som snitt och ersättning finns är ju helt suveränt i de fall där det behövs, men på populationsnivå ger det ju självklart konsekvenser! Därav kanske denna sk amningshysteri (jag tycker inte alls det råder amningshysteri, snarare precis tvärtom) sett till att amningen faktiskt kontinuerligt minskar specifikt här i Sverige. Den stora massan äter ju inte läkemedel som hindrar amning, den stora massan väljer bort amningen av andra orsaker.
    klokt skrivet!
    Jag skulle gärna amma om jag kunde, men jag vill ju inte proppa ungen full med läkemedel :/
    och så kanske pappa kan "amma" också så mamma får sova lite, win win ;). 
  • Mineralvatten
    liv skrev 2013-09-09 08:55:42 följande:
    Jag skulle inte kalla det för ett val. Är det ens ett alternativ att vara konstant sluddrig och vinglig. Det som vanligtvis provocerar är mammor som inte känner för att amma för att det är äckligt eller något annat barnsligt argument. Om man ser ner på mammor som inte kan amma har man ju problem...
    =).
    nej precis hur pass bra mamma är då man om man sluddrar, är vinglig, yr, sur, trött etc.

• Mineralvatten
    Jessica 437 skrev 2013-09-09 12:15:55 följande:
    Jag ammade våran dotter i två månader utan problem sen blev jag väldigt sjuk och blev inlagd på sjukhus i en vecka på mycket mediciner och antibiotika som jag inte fick amma med, det var antingen det eller att gå med 40 graders feber, hon är så nöjd med flaskan ändå :) om man kan amma eller inte avgör inte om man är en bra mamma eller inte :) det viktigaste är ju att du och barnet mår bra :)
    åh jag blir så glad av alla svar i tråden =D.
  • Mineralvatten
    Slavdrivaren skrev 2013-09-28 14:31:35 följande:
    Ja, något fel på dig är det ju. Varför har du så svårt att ta till dig det? Hade det inte varit fel på dig så hade du ju kunnat amma.

Det är lika dumt som att fråga "Är det något fel på TVn som inte fungerar?" Så klart det är fel på den, annars hade den fungerat.
    trevligt.

• Mineralvatten
    malzac skrev 2013-09-28 17:41:05 följande:
    Jag är helt klart en amningsförespråkare (och jag gillar verkligen inte ordet 'amningshysteri') men jag tycker inte att flaskmatning i sig gör en till en dålig mamma. Några har testat att amma och inte fått det att funka, några tar mediciner som det inte går att amma på, några har mentala spärrar, några måste jobba... Allt det där kan jag förstå.

Det jag inte har förståelse för är de som väljer bort amningen enbart för att de vill kunna ha egentid eller för att kunna festa/röka eller av andra rent själviska anledningar, och som tycker att det är okej för "ersättning är ju lika bra ändå". Det känns helt enkelt inte särskilt påläst.

Men ser jag en flaskmatande mamma på stan så antar jag automatiskt att hon faller i den första kategorin. Och det gör ju du också; hellre flaskmata än att utsätta bebisen för andra risker genom att du blir vinglig och yr, absolut!

Förresten, du kan dubbelkolla din medicins förenlighet med amning här; det är inte alltid informationsbladet är korrekt:
    www.janusinfo.se/
    Mims01 skrev 2013-09-28 18:30:20 följande:
    Lyssna inte på dessa dumma kommentarer från folk som inte har något bättre för sig!

Mims01 skrev 2013-09-28 18:29:00 följande:
    Du skall absolut inte skämmas, det viktigaste är att du och bebis mår bra!

Tack!
    Nej jag inte kollat ännu, men jag tar annan medicin också som inte är bra att kombinera med amning (det avråds starkt ifrån det) så det får bli flaskmatning för mina barn.

vi får hoppas att de blir hyffsade individer ändå =).

Svar på tråden Varför ska jag skämmas för att jag inte kommer få amma?