• Mineralvatten

Varför ska jag skämmas för att jag inte kommer få amma?

Hej Allihopa!
    Jag har nu gått igenom mina mediciner jag har och upptäckt att jag inte kommer kunna amma. Den medicinen det gäller är bland annat en allergimedicin, som jag inte kan vara utan. Jag har prövat andra men i så höga doser som jag behöver så blir jag sluddrig, arg, trött, vinglig etc. Är det något fel på mig då för att jag kommer välja att flaskmata istället för att amma, just för att slippa vara sluddrig, vinglig, arg, trött etc. jag tycker inte själv det, jag tycker att valet är ganska lätt, likaså de som är min närhet, men ibland när man läser artiklar på olika forum t ex FL så läser man dels om amningshysteri men också så utövas det viss amningshysteri. Det kanske inte är så, jag kanske tolkar det fel dock.

Är det verkligen så förfärligt att jag kommer välja att flaskmata så att jag kan vara en trygg, glad, stabil, vaken mamma med bra balans etc?

Vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-09 08:37
    Tack alla ni som kommit med fina stöttande kommentarer i tråden det värmer verkligen! Jag blir väldigt lättad när jag läser dem. tack!

• Svar på tråden Varför ska jag skämmas för att jag inte kommer få amma?
  • MeNoLike

Jag har flaskat alla mina tre barn. Ska även göra det men det som ligger i min mage. Det är egenvalt.
    Inget fel på mina barn.
    Vad du gör med dina barn har ingen annan något annat med att göra.
    Men jag har också fått "klagomål" och höjda ögonbryn över att jag varken ammar (eller föder mina barn vaginalt)

• Mineralvatten
    MeNoLike skrev 2013-09-08 14:28:55 följande:
    Jag har flaskat alla mina tre barn. Ska även göra det men det som ligger i min mage. Det är egenvalt.
    Inget fel på mina barn.
    Vad du gör med dina barn har ingen annan något annat med att göra.
    Men jag har också fått "klagomål" och höjda ögonbryn över att jag varken ammar (eller föder mina barn vaginalt)
    nej precis jag blir så trött, ska jag tatauera in i pannan att jag inte kan amma på grund med av medicinering eller vad?
    äh jag vet inte, det känns bara som att folk direkt när de ser någon som flaskmatar tänker att vilket ego till mamma osv. men jag vet inte jag kanske är bara är paraniod haha.
  • MeNoLike

Du är nog inte paranoid. VÄLDIgtmånga tycker dåliga saker om folk som inte ammar

• lovea01

I dagens samhälle är det ju så att alla förespråkar ju typ amning och är väldigt på en. Det har jag kännt iallafall, ammar man inte så är det typ som att man är sämre på något sätt. Jag förstår att du känner dig lite nere pågrund av detta men tycker absolut inte du ska tänka på det på det sättet.

Ditt barn kommer såklart må lika bra ändå även om det flaskmatas. Kan säga att jag klarade bara av att amma min lille nu i ca 1 månad innan jag kände att jag inte orkade mer. Ville må bra istället för att vara en sönderstressad och irriterad mamma. Klart att jag mådde dåligt ett tag och velade fram ich tillbax ska jag eller inte...men mår så mycket bättre nu och kan ge mina barn en roligare dag och vara glad.

Med andra barnet mådde jag verkligen riktigt dåligt pågrund av att alla va på mig om amningen. Bvc sköterskan tjatade om att dry va det bästa och tittade konstigt på mig när jag sa att jag ville sluta. Ville knappt gå dit sen pågrund av att jag inte orkade med allt tjat om amningen.

Du vill ju amma egentligen men kan inte och tycker verkligen inte du ska gå runt och må dåligt istället för att kunna må bra och flaskmata istället.

Strunta i vad folk säger eller vad du läser utan ditt val är ett bra val och du är en lika bra mamma för det. Du kommer kunna ge närhet och kärlek ändå, utan amning.

• Mineralvatten
    lovea01 skrev 2013-09-08 14:40:01 följande:
    I dagens samhälle är det ju så att alla förespråkar ju typ amning och är väldigt på en. Det har jag kännt iallafall, ammar man inte så är det typ som att man är sämre på något sätt. Jag förstår att du känner dig lite nere pågrund av detta men tycker absolut inte du ska tänka på det på det sättet.

Ditt barn kommer såklart må lika bra ändå även om det flaskmatas. Kan säga att jag klarade bara av att amma min lille nu i ca 1 månad innan jag kände att jag inte orkade mer. Ville må bra istället för att vara en sönderstressad och irriterad mamma. Klart att jag mådde dåligt ett tag och velade fram ich tillbax ska jag eller inte...men mår så mycket bättre nu och kan ge mina barn en roligare dag och vara glad.

Med andra barnet mådde jag verkligen riktigt dåligt pågrund av att alla va på mig om amningen. Bvc sköterskan tjatade om att dry va det bästa och tittade konstigt på mig när jag sa att jag ville sluta. Ville knappt gå dit sen pågrund av att jag inte orkade med allt tjat om amningen.

Du vill ju amma egentligen men kan inte och tycker verkligen inte du ska gå runt och må dåligt istället för att kunna må bra och flaskmata istället.

Strunta i vad folk säger eller vad du läser utan ditt val är ett bra val och du är en lika bra mamma för det. Du kommer kunna ge närhet och kärlek ändå, utan amning.
    tack!
    ja jag vill ju amma för att det är så naturligt och bra och så, men som sagt jag har ingen lust att ta andra allergimediciner och vara lullig, sur, arg, yr, vinglig etc. det tycker inte jag är en bra mamma faktiskt!

• Pandamamma79

Tycker inte du ska behöva skämmas. Ja, det är amningshysteri med förutsättning att man kan amma. Fast kan man inte för att det i ditt fall inte är bra pga medicinering så är det ju självklart ok att du inte ammar.

De gör fel på BB. Barnmorskorna är ju hysteriska att man ska amma och oj, oj, vad hemskt det är när det går dåligt. Stå på dig, du tar rätt beslut!

• Mineralvatten
    Pandamamma79 skrev 2013-09-08 15:10:36 följande:
    Tycker inte du ska behöva skämmas. Ja, det är amningshysteri med förutsättning att man kan amma. Fast kan man inte för att det i ditt fall inte är bra pga medicinering så är det ju självklart ok att du inte ammar.
    De gör fel på BB. Barnmorskorna är ju hysteriska att man ska amma och oj, oj, vad hemskt det är när det går dåligt. Stå på dig, du tar rätt beslut!
    tack!
    jag har ingen bulle i ugnen ännu men vi ska börja tillverkningen snart =).
  • Harmagedon

Jag utgår ifrån att folk alltid försöker göra det som är bäst för sina barn. Eller det de tror är bäst för barnen. Om någon i min närhet inte ammar sitt barn antar jag att de försökt och det inte fungerat så bra. Eller att de som du har ett medicinskt skäl till att inte amma. Jag tror inte att jag tänker så annorlunda från majoriteten så sluta oroa dig.

• fluu

Visst finns det grejer i bröst mjölk som ersättningen inte kan ge,men ersättningen är bra och vi har rent vatten så så farligt är det liksom inte. 

Ta inte åt dig av skammen bara,det är mycket lättare för folk att gå på dig sen då om de känner att du är lite osäker.

Ha ett välformulerat argument klart som du kan använda när folk ifrågasätter dig,för tyvärr kommer nog någon göra det.
    Jag gjorde så när vi valde att amma länge här. Min mamma är lite anti mot långtidsamning och pikade mig en hel del,men vi var säkra på att vårt beslut var rätt så då hade hon inte så mycket att komma med.

Lycka till.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • yodi

klart du inte ska skämmas, inte heller är man en mindre mamma för det,

förstår ärligt talat inte folk som ska lägga sig i, det är upp till var och en att avgöra vilket som passar ens egen familj bäst. övriga som inte tillhör den familjen ska skita i vilket rent ut sagt.

huvud saken är att barnet får mat    

Svar på tråden Varför ska jag skämmas för att jag inte kommer få amma?