• Mineralvatten

Varför ska jag skämmas för att jag inte kommer få amma?

Hej Allihopa!
    Jag har nu gått igenom mina mediciner jag har och upptäckt att jag inte kommer kunna amma. Den medicinen det gäller är bland annat en allergimedicin, som jag inte kan vara utan. Jag har prövat andra men i så höga doser som jag behöver så blir jag sluddrig, arg, trött, vinglig etc. Är det något fel på mig då för att jag kommer välja att flaskmata istället för att amma, just för att slippa vara sluddrig, vinglig, arg, trött etc. jag tycker inte själv det, jag tycker att valet är ganska lätt, likaså de som är min närhet, men ibland när man läser artiklar på olika forum t ex FL så läser man dels om amningshysteri men också så utövas det viss amningshysteri. Det kanske inte är så, jag kanske tolkar det fel dock.

Är det verkligen så förfärligt att jag kommer välja att flaskmata så att jag kan vara en trygg, glad, stabil, vaken mamma med bra balans etc?

Vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-09 08:37
    Tack alla ni som kommit med fina stöttande kommentarer i tråden det värmer verkligen! Jag blir väldigt lättad när jag läser dem. tack!

• Svar på tråden Varför ska jag skämmas för att jag inte kommer få amma?
  • lövet2

Jag förstår inte riktigt varför du funderar i de där banorna. Om man gör så gott man kan och tänker på babyns bästa, så kan man ju inte göra så mycket mer. Är det nödvändigt med medicin för dig, så är det, och då blir det flaskmatning för babyn. Klart bättre alternativ än att ge förgiftad mjölk eller att du blir sjuk för att du inte får din medicin. Inget skamligt med det!

• EllisBell

Mineralvatten: att människor helt apropå anmärker är nog väldigt ovanligt. Har aldrig hänt mig. Men när man har en bebis och träffar andra föräldrar så ja....Det enda du kan göra är att se till att vara trygg med de val du gör.

• skogsvitter

Nej jag tycker absolut inte att du ska skämmas, eller känna dig mindre värd på något sätt än de som ammar! Det är ju därför vi har ersättning, det är ett fullgott alternativ för alla som inte kan amma av någon anledning. Även om fördelarna med amningen är verkliga betyder ju inte det att du utsätter ditt barn för någon form av hälsorisk eller skada bara för att du inte ammar! Jag tror man får försöka komma över sitt eget eventuella dåliga samvete för det är inte förfärligt Tvärtom tänker du ju på ditt barns bästa, och mer än så kan man ju inte göra!

Däremot när ett helt samhället allt mer börjar utveckla en ovilja att amma, bara helt utan andra anledningar än att de inte vill eller ännu värre pga ren okunskap, då har vi fått ett strukturellt samhällsproblem som inte alls är bra. Ungefär samma sak som när nästan en hel generation plötsligt påstår sig inte vilja föda vaginalt, av ingen annan anledning än att de helt enkelt bara inte vill genomgå det. Då har vi liksom allvarligare problem. Både vaginala förlossningar och amning har hälsofördelar som är bevisade gång på gång, på individnivå är det ju inget som märks och att alternativ som snitt och ersättning finns är ju helt suveränt i de fall där det behövs, men på populationsnivå ger det ju självklart konsekvenser! Därav kanske denna sk amningshysteri (jag tycker inte alls det råder amningshysteri, snarare precis tvärtom) sett till att amningen faktiskt kontinuerligt minskar specifikt här i Sverige. Den stora massan äter ju inte läkemedel som hindrar amning, den stora massan väljer bort amningen av andra orsaker.

• Mineralvatten
    skogsvitter skrev 2013-09-08 22:36:09 följande:
    Nej jag tycker absolut inte att du ska skämmas, eller känna dig mindre värd på något sätt än de som ammar! Det är ju därför vi har ersättning, det är ett fullgott alternativ för alla som inte kan amma av någon anledning. Även om fördelarna med amningen är verkliga betyder ju inte det att du utsätter ditt barn för någon form av hälsorisk eller skada bara för att du inte ammar! Jag tror man får försöka komma över sitt eget eventuella dåliga samvete för det är inte förfärligt Tvärtom tänker du ju på ditt barns bästa, och mer än så kan man ju inte göra!

Däremot när ett helt samhället allt mer börjar utveckla en ovilja att amma, bara helt utan andra anledningar än att de inte vill eller ännu värre pga ren okunskap, då har vi fått ett strukturellt samhällsproblem som inte alls är bra. Ungefär samma sak som när nästan en hel generation plötsligt påstår sig inte vilja föda vaginalt, av ingen annan anledning än att de helt enkelt bara inte vill genomgå det. Då har vi liksom allvarligare problem. Både vaginala förlossningar och amning har hälsofördelar som är bevisade gång på gång, på individnivå är det ju inget som märks och att alternativ som snitt och ersättning finns är ju helt suveränt i de fall där det behövs, men på populationsnivå ger det ju självklart konsekvenser! Därav kanske denna sk amningshysteri (jag tycker inte alls det råder amningshysteri, snarare precis tvärtom) sett till att amningen faktiskt kontinuerligt minskar specifikt här i Sverige. Den stora massan äter ju inte läkemedel som hindrar amning, den stora massan väljer bort amningen av andra orsaker.
    klokt skrivet!
    Jag skulle gärna amma om jag kunde, men jag vill ju inte proppa ungen full med läkemedel :/
    och så kanske pappa kan "amma" också så mamma får sova lite, win win ;). 
  • liv

Jag skulle inte kalla det för ett val. Är det ens ett alternativ att vara konstant sluddrig och vinglig. Det som vanligtvis provocerar är mammor som inte känner för att amma för att det är äckligt eller något annat barnsligt argument. Om man ser ner på mammor som inte kan amma har man ju problem...

• Mineralvatten
    liv skrev 2013-09-09 08:55:42 följande:
    Jag skulle inte kalla det för ett val. Är det ens ett alternativ att vara konstant sluddrig och vinglig. Det som vanligtvis provocerar är mammor som inte känner för att amma för att det är äckligt eller något annat barnsligt argument. Om man ser ner på mammor som inte kan amma har man ju problem...
    =).
    nej precis hur pass bra mamma är då man om man sluddrar, är vinglig, yr, sur, trött etc.

• Jessica 437

Jag ammade våran dotter i två månader utan problem sen blev jag väldigt sjuk och blev inlagd på sjukhus i en vecka på mycket mediciner och antibiotika som jag inte fick amma med, det var antingen det eller att gå med 40 graders feber, hon är så nöjd med flaskan ändå :) om man kan amma eller inte avgör inte om man är en bra mamma eller inte :) det viktigaste är ju att du och barnet mår bra :)

• Mineralvatten
    Jessica 437 skrev 2013-09-09 12:15:55 följande:
    Jag ammade våran dotter i två månader utan problem sen blev jag väldigt sjuk och blev inlagd på sjukhus i en vecka på mycket mediciner och antibiotika som jag inte fick amma med, det var antingen det eller att gå med 40 graders feber, hon är så nöjd med flaskan ändå :) om man kan amma eller inte avgör inte om man är en bra mamma eller inte :) det viktigaste är ju att du och barnet mår bra :)
    åh jag blir så glad av alla svar i tråden =D.
  • Maria1993

Jag kommer få mitt första barn inom en månad och det här med ammningen har vart en stor fråga under hela graviditeten.. Jag har från början varit  helt säker på att jag inte vill och inte kommer att kunna amma pga av mitt jobb och studier..Jag tycker inte alls att man ska skämmas för sitt val, tvärtom så ska man faktiskt bli respekterad om kan kan motivera sitt slutliga beslut. Tyvärr så vägrar de på MVC lyssna på det här och även när jag frågar efter tips om t.ex vilken ersättning jag ska välja o så. Det ingår ju i deras jobb..Aja blir så irriterad... Ville bara skriva av mig lite

• Curlie

Varför skulle du behöva skämmas? Min uppfattning är att vad man än gör så finns det någon som tycker att man gör fel. Så varför ens lussna på andra, du vet ju att du inte gör något fel?

Amma, ge flaska. Gör vad du vill :)

Svar på tråden Varför ska jag skämmas för att jag inte kommer få amma?