• Choco

Behöver man ha socker?

Har bestämt mig för att börja skärpa till mig rejält med viktnedgången. Var på Willys idag och köpte godis och kassörskan tittade på min putande mage och log. Hon trodde väl att jag har en till på G... Jag fattar... Fläsket måste bort!
    Nu undrar jag om man måste ha socker? Vet att man inte behöver raffinerat socker men måste man äta frukt till exempel? Äter det inte frivilligt och jag hade tänkt lägga ner sockret till kaffe, godis, glass och allt härligt "elände"... Nån som kan ge mig lite klarhet i det hela? Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-18 22:28
    Ok då var det bestämt. Från och med imorgon ryker sockret. Tack ni som svarat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-31 15:34
    Ok... Är inte helt utan socker men har skippat godis, glass, läsk och socker i kaffet.
  • Svar på tråden Behöver man ha socker?
  • Theman
    Choco skrev 2013-08-17 23:49:32 följande:
    Jahaaaa... Nu trillade poletten ner (kanske?). Du menade på att den som tycker att socker behövs snackar BS?
    Du säger att jag snackar BS? :P (som ser socker som en nödvändighet till mitt morgon-te).

Nä, det jag säger är att socker är fullproppat med energi! Energin tas till vara av kroppen och beroende på vilka genetiska anlag man har så fasas energin ut eller lagras i kroppen. Det mesta av energin som lagras i kroppen omvandlas till fett. 

Det de flesta missar är att matematiken inte är så enkel som de flesta tror. Äter man för mycket så betyder det inte nödvändigtvis att man går upp i vikt! Det som händer istället är att kroppen tar mer stryk pga högre ämnesomsättning vilket leder till ett kortare liv, men smalare kropp. 

De fria radikalerna
  • Choco
    cosinus skrev 2013-08-17 23:57:27 följande:
    Nä frukt är såklart inte nödvändigt.

Jag däremot tycker det är bra med frukt, för mig funkar det bra som mellanmål och jag skulle inte vilja leva utan vare sig frukt eller grönsaker (de senare innehåller ju dock inget fruktsocker)

Socker har ju fått ett grymt dåligt ryckte de senaste åren och jag tror eg inte på några förbud alls när det kommer till kost. Kan man inte hantera sötsaker i små mängder kanske det är bättre att avstå helt men en chokladbit (obs bit, inte kaka) någon gång i veckan gör liksom varken till eller från om man i övrigt äter bra och varierat.

För mig har det oftast varit så att jag ätit för mycket efter avslutad amning och jag har behövt minska portionsstorlekarna för att komma ner till min trivselvikt. Man kan äta hur bra som helst men äter man för mycket blir ändå det totala intaget för stort för att man ska tappa i vikt.

Jag personligen mår bäst på en kost med mycket grönsaker, inga mackor och kakor/godis men väl långsamma kolhydrater och en del frukt. Fett undviker jag inte men söker heller inte upp och jag försöker att välja bort en del mejerprodukter till förmån för t ex avokado, proteiner brukar ge sig själv för mig. De behöver jag sällan tänka på.
    Mitt problem är att jag inte har karaktär. Köper jag en låda glass så kan den ryka på en halvtimme. En påse godis kan försvinnan på ett par timmar... Gillar inte frukt (åt det i för sig när jag var gravid för sonens skull) så då kan jag lika gärna skippa det nu tänkte jag. Har ätit på tok för mycket godis och glass några veckor. Går inte upp (ammar fritt) men går inte ner heller. Måste skärpa mig! Ditt förslag på att skippa vissa mejeriprodukter lät som en bra ide. Tack! Glad
  • Choco
    Theman skrev 2013-08-18 00:07:40 följande:
    Du säger att jag snackar BS? :P (som ser socker som en nödvändighet till mitt morgon-te).

Nä, det jag säger är att socker är fullproppat med energi! Energin tas till vara av kroppen och beroende på vilka genetiska anlag man har så fasas energin ut eller lagras i kroppen. Det mesta av energin som lagras i kroppen omvandlas till fett. 

Det de flesta missar är att matematiken inte är så enkel som de flesta tror. Äter man för mycket så betyder det inte nödvändigtvis att man går upp i vikt! Det som händer istället är att kroppen tar mer stryk pga högre ämnesomsättning vilket leder till ett kortare liv, men smalare kropp. 

Aaaaaaaaaaaaaaah! Nej klart du inte snackar BS! Flört
    Te smakar blurg utan socker. Du har rätt! Glad
    Jo det där med att socker är fullproppat med energi har jag fått erfara några gånger. Förvånad
    Blir lite sån här ibland:

• sahanna

@ts Den är jätte bra! Jag tycker verkligen du ska försöka sluta med socker! Det är svårast första veckorna men tänk på att dra ner på kolhydrater också både snabba och långsamma! Sedan kan man fasa in det igen, det gör de lättare att få bukt med sockersug. :) Det tycker jag iallafall

• Theman
    Choco skrev 2013-08-18 00:13:41 följande:
    Aaaaaaaaaaaaaaah! Nej klart du inte snackar BS! Flört
    Te smakar blurg utan socker. Du har rätt! Glad
    Jo det där med att socker är fullproppat med energi har jag fått erfara några gånger. Förvånad
    Blir lite sån här ibland:

" rel="nofollow" target="_blank">

Men så är det ju! Cornholio påminner mig om de gamla goda dagarna när jag tyckte att
    ">Duke numem 3D
    var coolt ^^

• Theman
    Choco skrev 2013-08-18 00:57:14 följande:
    Duke Nukem ÄR coolt. Punkt slut! Cool
    Ah, you got me! ^^
  • Biffus

Vill du ha energi till att leva ditt liv och samtidigt bli smal trots att du äter MYCKET- ät stora mängder frukt.

Vill du vara dämpad, trött, opassionerad, vara lätt att övertala och behöva kämpa ner vikten genom att dra ner energiintaget till extremt låga nivåer- dra ner på kolhydraterna.

Jag är en helt normal kvinna - dock fungerar min sköldkörtel ca 50% av normal funktion och jag har inte fått medicin på ett halvår pga dåliga läkare (dvs jag har kliniskt låg ämnesomsättning)- som äter minst 2500 kcal/dag (minst 80E% från kolhydrater) från söt frukt, grönsaker, ibland ångkokt sötpotatis, bulgur eller liknande. Då tänker ni väl att "oj, hon måste vara tjock eller så tränar hon dygnet runt". Jag tränar 30 min 3 ggr o veckan och går till bussen om morgnarna, så jag är inte överdrivet aktiv. Dock har mitt midjemått stannat på 55 cm (till skillnad från 67 cm som var när jag åt LCHF) och jag har byggt en hel del muskler.

Fast du väljer såklart själv.

• Choco
    Biffus skrev 2013-08-19 19:49:48 följande:
    Vill du ha energi till att leva ditt liv och samtidigt bli smal trots att du äter MYCKET- ät stora mängder frukt.
    Vill du vara dämpad, trött, opassionerad, vara lätt att övertala och behöva kämpa ner vikten genom att dra ner energiintaget till extremt låga nivåer- dra ner på kolhydraterna.

Jag är en helt normal kvinna - dock fungerar min sköldkörtel ca 50% av normal funktion och jag har inte fått medicin på ett halvår pga dåliga läkare (dvs jag har kliniskt låg ämnesomsättning)- som äter minst 2500 kcal/dag (minst 80E% från kolhydrater) från söt frukt, grönsaker, ibland ångkokt sötpotatis, bulgur eller liknande. Då tänker ni väl att "oj, hon måste vara tjock eller så tränar hon dygnet runt". Jag tränar 30 min 3 ggr o veckan och går till bussen om morgnarna, så jag är inte överdrivet aktiv. Dock har mitt midjemått stannat på 55 cm (till skillnad från 67 cm som var när jag åt LCHF) och jag har byggt en hel del muskler.

Fast du väljer såklart själv.
    Oj, det lät intressant. Men vad äter du mer då?
    Jag är heller inte speciellt aktiv. Dock är det så att jag går upp på tok för lätt så jag måste verkligen tänka på vad jag äter.
    Kolhydrater tänker jag fortsätta äta. Det är sockret jag ska lägga ner. Äter i normalfallet väldigt sällan frukt ändå men äter fortfarande bröd, ris, pasta med mera.
  • illan

Du överlever helt utan socker men med en överhängande risk för mental och fysisk trötthet, tycker åtminstone jag själv. Dra gärna ner på kolhydrater tills du når gränsen där du känner dig trött, satsa på kolhydrater från grönsaker, bär och om du vill, unna dig lite bulgur eller nåt som tillbehör till kött o.s.v.

Själv mår jag illa vid tanken att ersätta alla kolhydrater med fett och protein, särskillt fett, fytusan. Känner hur det kloggar i kärlen bara vid tanken. 

• Choco
    illan skrev 2013-08-31 14:01:13 följande:
    Du överlever helt utan socker men med en överhängande risk för mental och fysisk trötthet, tycker åtminstone jag själv. Dra gärna ner på kolhydrater tills du når gränsen där du känner dig trött, satsa på kolhydrater från grönsaker, bär och om du vill, unna dig lite bulgur eller nåt som tillbehör till kött o.s.v.

Själv mår jag illa vid tanken att ersätta alla kolhydrater med fett och protein, särskillt fett, fytusan. Känner hur det kloggar i kärlen bara vid tanken. 
    Huäck! Nej, tänker inte köra med LCHF. Gjorde det en gång och aldrig mer. Det går hyfsat bra faktiskt. Äter allt utom socker.
    Inside me is a skinny woman trying to get out. I can usually shut the bitch up with chocolate
  • Scrubs81
    Choco skrev 2013-08-31 14:48:22 följande:
    Huäck! Nej, tänker inte köra med LCHF. Gjorde det en gång och aldrig mer. Det går hyfsat bra faktiskt. Äter allt utom socker.
    Ingen ketchup, inget bröd, ingen pasta, ingen frukt antar jag Eller tänker du socker som i sötsaker enbart?
  • Choco
    Scrubs81 skrev 2013-08-31 14:51:03 följande:
    Ingen ketchup, inget bröd, ingen pasta, ingen frukt antar jag Eller tänker du socker som i sötsaker enbart?
    Ooooh är du jobbig? Flört
    Jag tänkte mer inget godis eller socker till kaffet.
    Vet du hur jobbigt det är att vara utan lördagsgodis va?
    Vet du hur svårt det är att låta bli att gå raka vägen till frysdisken när man ser reklam för Ben & Jerrys? Tungan ute
    Jag tycker jag är grymt duktig som hållit mig från godis och glass i nästan hela två veckor. Fanfar ska jag ha! Skrattande
    Inside me is a skinny woman trying to get out. I can usually shut the bitch up with chocolate
  • Scrubs81
    Choco skrev 2013-08-31 14:58:40 följande:
    Ooooh är du jobbig? Flört
    Jag tänkte mer inget godis eller socker till kaffet.
    Vet du hur jobbigt det är att vara utan lördagsgodis va?
    Vet du hur svårt det är att låta bli att gå raka vägen till frysdisken när man ser reklam för Ben & Jerrys? Tungan ute
    Jag tycker jag är grymt duktig som hållit mig från godis och glass i nästan hela två veckor. Fanfar ska jag ha! Skrattande
    Det är skitbra, men skriv att du varit utan godis och glass och inte att du inte äter socker, för det gör du säkert. Och pinan blir mindre när man verkligen försöker ta bort så mkt som möjligt. Det är ju tyvärr socker i allt det "normala" vi äter idag. Inte undra på att folk blir beroende!
  • Choco
    Scrubs81 skrev 2013-08-31 15:05:26 följande:
    Det är skitbra, men skriv att du varit utan godis och glass och inte att du inte äter socker, för det gör du säkert. Och pinan blir mindre när man verkligen försöker ta bort så mkt som möjligt. Det är ju tyvärr socker i allt det "normala" vi äter idag. Inte undra på att folk blir beroende!
    Oki... Skall lägga till det i TS. Vill fortfarande ha min fanfar. Tungan ute
Svar på tråden Behöver man ha socker?