Så då ska jag lite snabbt författa min förlossning..
Vattnet gick ju redan natten mellan tors & fredag vid 03-tiden. Fick sen lite "mensvärk" men inget annat. Men inte fan kan man sova efter det, låg ju och kände efter hela natten. In på kontroll 11.00. Bebis mår bra & jag känner ingenting så vi får åka hem med en ny tid för igångsättning kl 9.30 dagen efter. Åker hem & laddar med pizza och sover lite. Känner fortfarande ingenting... Var väldigt förvånad över det med tanke på att det var ju så det började förra gången.. vattenavgång & sen värkar.
Gick o la mej vid 22.00 på kvällen och sov 1,5 timme sen började jag få värkar. De gjorde ju ont men var inte så att jag kände att jag behövde åka in tidigare än 9.30. Sen var de väldigt oregelbundna. Ibland kom de med 6 minuter mellan... nästa gång 17 minuter mellan.
Hur som helst så åkte vi in till 9.30, blev uppkopplad på CTG. De skulle bara förlösa lite barn sen skulle vi få ett rum, haha. Kl 12.30 undersöker de mej för första gången. Är då öppen 2 cm, 1 cm mjuk tapp kvar. Sen får jag ett rum. Ber om lavemang & att duscha. 13.45 sätter de värkstimulerande dropp. 14.55 är jag öppen 5 cm, får då lustgas. 16.05 är jag öppen 8 cm och då kallar dom på läkare för att ge mej spinal bedövningen, vilket de förbereder för. Men 10 minuter senare tycker jag att det trycker på, de undersöker mej och jag var visst öppen 10 cm. Läkaren kommer och får fint gå igen, ingen spinalbedövning hinns med här inte. Börjar krysta 16.20 och vår lilla Liv är ute kl 16.54.
Så oj vad intensivt det var... trodde jag skulle gå sönder under värkarna. Upplevde krystvärkarna som mycket lättare än sist och det var nästan "skönt" att få krysta. I slutet fick de hålla emot så hon inte skulle komma för snabbt. Allt gick toppen, behövde inte sy nånting. Mår väldigt bra efter, visst jag är trött men det är vi ju alla. Har bara förbannat ont i svanskotan.. det hade jag sist med och det höll i sej ganska länge minns jag.
Hur som helst, det blev lite längre än jag tänkt :)
Nu är vi iallafall hemma och det är sååå skönt. Somnade på 1 minut när jag la mej i sängen tidigare idag. Älva har tagit lillasysters hemkomst väldigt bra... ja idag iallafall. Imon kanske det är annat. Men jag har lekt lite med henne och badat henne och myst en massa. Har ju saknat ihjäl mej och hon tyckte det var skönt att mamma var hemma igen.