• Alexi

    Rätt till fritids vid arbetslöshet och föräldraledighet - hur kan det skilja så absurt mycket

    Jag har plötsligt insett att reglerna för om ett barn har rätt till fritids efter skolan i åk f-klass-åk 3 skiljer enormt mycket mellan kommunerna. I en del kommuner har man full rätt till det, dvs barnet kan gå så långa dagar som barnet och föräldrarna vill, medan i andra kommuner finns ingen rätt alls, dvs barnet måste gå hem direkt efter skoldagen (som kan vara tre timmar lång i tex förskoleklass), runt kl 11-12.

    Hur kan det få vara så här olika? Totalt olika uppfattningar om barns behov och rättigheter bara över en stackars kommungräns.

    Och är det rimligt att en sexåring som går i f-klass med en hel grupp med nya barn inte får någon lektid ihop med de andra barnen alls, knappt ens får äta lunch ihop, hur ska man då kunna komma in i gruppen?

    Vad tycker barnen som berörs om att gå hem så tidigt?

    Görs det undantag för de här barnen eller hur ser det ut i verkligheten?

    (Min äldsta är bara fyra år så jag har inte sett skola och fritids som förälder ännu)


  • Svar på tråden Rätt till fritids vid arbetslöshet och föräldraledighet - hur kan det skilja så absurt mycket
  • Punkster

    Den största enskilda anledningen till att det ser ut som det gör mellan olika kommuner är antagligen att skollagen tolkas på olika sätt i olika kommuner. Följande stycke definierar rätten till fritids: 14 kap paragraf 5-6.

    Omfattning



    5 § En elev i någon av de skolformer som anges i 3 § ska erbjudas utbildning i fritidshemmet i den omfattning som behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller om eleven har ett eget behov på grund av familjens situation i övrigt.


    6 § Elever ska även i andra fall än som avses i 5 § erbjudas utbildning i fritidshem, om de av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling i form av sådan utbildning.

    Det finns i texten alltså ganska mycket utrymme för egen tolkning. Vad är ett "eget behov" och "andra skäl"? Vem definierar det? Ska det krävas läkarintyg för fysiska och psykiska skäl? Blir eleven hjälpt i sin problematik av att vistas på fritidshemmet? Hur lång vistelse ska erbjudas? Osv. 

    Sen har det såklart också med ekonomi att göra. Många fritidsgrupper är redan överfulla. Därför har vissa kommuner restriktiva regler för att så att säga "minska på trycket".

    Därför har vissa kommuner restriktiva regler, andra har generösare.

    Sen skulle jag nog vilja protestera lite mot att barnen inte får någon lektid i f-klass. Mycket av verksamheten där (iaf på alla skolor där jag jobbat) bygger på stor del fri lek. Så leka och hinna i gruppen gör man. All social kontakt sker inte endast på fritids. 
  • Alexi

    Jag tycker alla sådana här regler borde bestämmas av staten och sen inte får varieras av varje kommun, det är helt absurt. Antingen tycker man det är viktigt för barnen eller så inte.

    Ok, ja jag har ju inte sett förskoleklass alls ännu.

  • violis

    Sociala kontakter skapas på skoltid barnen har i de lägre åldrarna mycket tid till lek och ofta samarbetar de mycket med de olika uppgifterna också så av den anledningen räcker skoltiden till för detta för det " normala" barnet.Barnen i F klass till hör fortfarande förskolan o har alltså rätt till minst 15 h omsorg i veckan men de 15 h går åt på skoltid, de kommuner som erbjuder mer än 15 h för förskolebarn har " tid över" och alltså kan de barnen få gå på fritids om föräldrarna vill. Sen om man är f-ledig eller arbetslös så har man ju tid o möjlighet att låta sitt barn ta med kompisar hem efter skolans slut så barnen kan få leka lite mer.

  • violis

    Enkel kommuner erbjuder barnomsorg tex 30 h i veckan för de ska 15 h barnen ( 15 h barn pga att lagen säger att alla barn har rätt till minst 15 h från ht det år de fyller 3) om barnen då går i F klass 8- 11 varje dag blir det 15 h "över" av de 30 h som kommunen erbjuder barnen i förskolan. Och det finns alltså tid till fritids 15 h i veckan. Sen tycker jag att hela systemet borde styras uppifrån mycket mer,alla 6 åringar borde få lika många timmar i fklass oavsett var i landet de bor. Det borde inte vara så att barn i vissa kommuner får kanske 15 h i F klass, endel 20, endel som det är i min kommun 25 h( går barnet på förskolan gäller 15 h)

  • violis

    Vad jag gillar min " padda" den älskar att byta ut ord åt mig...endel passar tydligen inte utan det ska vara enkel

  • Flickan och kråkan

    Min äldsta ska börja förskoleklass nu i höst. Han har inte rätt till fritids i vår kommun eftersom jag är föräldraledig. Mellansonen har rätt till 15-timmars förskola. För oss gör det inget att vi inte har rätt till fritids eftersom förskoleklass i vår kommun är 25h/veckan dvs 5 timmar varje dag (9-14 mån-fre). Hade det bara varit 15 timmar, så hade det inte varit någon höjdare för min 5,5-åring. Han är ju så pass stor att han behöver kompisar och skapa kompisrelationer. Många orkar inte leka så mycket efter fulla dagar (föräldrar och barn är trötta och det är dags att laga middag etc.), så inte så lätt att leka efter skolans slut. 

  • Alexi

    Violis: menar du då att det blir skillnad på rätten till fritids för ett barn i f-klass och ett barn i åk 1?

    Och ja, uppstyrt borde det vara, verkligen!

  • Punkster
    violis skrev 2013-08-06 09:40:53 följande:
    Sociala kontakter skapas på skoltid barnen har i de lägre åldrarna mycket tid till lek och ofta samarbetar de mycket med de olika uppgifterna också så av den anledningen räcker skoltiden till för detta för det " normala" barnet.Barnen i F klass till hör fortfarande förskolan o har alltså rätt till minst 15 h omsorg i veckan men de 15 h går åt på skoltid, de kommuner som erbjuder mer än 15 h för förskolebarn har " tid över" och alltså kan de barnen få gå på fritids om föräldrarna vill. Sen om man är f-ledig eller arbetslös så har man ju tid o möjlighet att låta sitt barn ta med kompisar hem efter skolans slut så barnen kan få leka lite mer.
    F-klass hör till skolan och inte till förskolan. Därför gäller inte 15-timmarsregeln f-klass och man kan inte kräva fritids om man har "tid över".
  • Alexi

    Flickan och Kråkan: ja 25 timmar är ju väldigt lagom, men 15 hur pluttigt som helst. Återigen, det blir liksom godtyckligt beroende på kommun.

    Jag fattar liksom inte, hur kan förskoleklass vara 15 h i en del kommuner och 25 i en del, har de inte samma läroplan och samma saker att hinna med?

  • violis

    Ja det kan det bli i de kommuner som tillåter mer än 15 h fsk o bara har 15 h i F klass , Men de skolor jag känner till i grannkommuner som har F klass 15 h ,har längre dagar när barnen börjar 1 klass, dvs då går barnen 8-13 istället dvs 25 h i veckan så då blir det inte så stor skillnad, sen vet jag inte hur de kommuner gör som har helt fria tider på fsk det kan nog variera lite,från kommun till kommun

  • Punkster

    F-klassen ska omfatta minst 525 timmar per läsår, så det är väl upp till varje kommun hur man lägger upp det. De allra flesta har säkert mer än 525 h/läsår.

  • violis

    Ja fklass tillhör iof skolan men inte helt det är en egen lite "fotnot" ,det är en frivillig verksamhet barnen omfattas inte av skolplikten,kommunen uppfyller sina skyldigheter när de erbjuder Fklass minst 15 h eftersom alla Förskolebarn har rätt till 15 h förskola oavsett vad föräldrarna gör. Sen finns det kommuner som tillåter mer än 15 h på sina förskolor och då tillåter endel även att förskolebarn som går i Fklass får gå på fritids x antal timmar i veckan. ( och Ja Fklass är förskola bara med en annan organisation än " vanliga" förskolan , läraren i Fklass är förskollärare med samma utbildning som de förskollärare som jobbar i " vanliga"förskolan, beroende på utbildningsår är hon ( tyvärr oftast,vi behöver fler män i fsk!) behörig att tex jobba i Fklass och " vanliga " förskolan eller tex i Fklass och de yngre åldrarna i skolan - utbildningen har ändrats lite minst sagt under årens lopp.)

  • Vinterankan

    Tycker inte alls det är konstigt att det varierar, det hör till den kommunala självbestämmanderätten att man väljer om barndom har föräldrar hemma ska kunna gå på fritids bara för kul eller om man prioriterar annat högre. Min dotter har gått 15 timmar i veckan och så har vi tagit med kompisar hem så att de kan leka efter förskolan. Det kan väl du också göra?

  • Alexi

    Vinterankan: frågan är inte aktuell för oss, vi är vare sig föräldralediga eller arbetslösa, men såna här olikheter stör mig väldigt, då tycker jag den kommunala beslutanderätten gått för långt.

    Det är ju en sak att sysselsätta barn på eftermiddagarna men något helt annat att de ska känna att det är en del i gemenskapen i klassen, hänga med i det som händer osv.

  • Mrs Green

    Det är kommunalval nästa år, så passa på att kolla upp hur de olika partierna tänker i din kommun.

  • Vinterankan
    Alexi skrev 2013-08-06 19:40:29 följande:
    Vinterankan: frågan är inte aktuell för oss, vi är vare sig föräldralediga eller arbetslösa, men såna här olikheter stör mig väldigt, då tycker jag den kommunala beslutanderätten gått för långt. Det är ju en sak att sysselsätta barn på eftermiddagarna men något helt annat att de ska känna att det är en del i gemenskapen i klassen, hänga med i det som händer osv.

    Jag har aldrig gått på fritids och inte har jag varit utanför pga det. Jag kunde inte ens ta med mig kompisar hem eftersom att jag var hos grannen och inte hos mina föräldrar efter skolan och lekis. Staten sätter upp en miniminivå också sedan är det upp till kommunerna och se om de vill ha mer. Vad är det för dumt med det? Ska staten istället säga att inga kommuner får erbjuda mer omsorg än den miniminivå de har satt upp? Det blir inte sämre för Pelle i kommun A bara för att Lotta i kommun B får gå längre. Lottas föräldrar har då säkert antingen högre skatt eller någonting annat som är sämre. Kanske större klasser.
  • hammarhajen
    violis skrev 2013-08-06 09:40:53 följande:
    Sociala kontakter skapas på skoltid barnen har i de lägre åldrarna mycket tid till lek och ofta samarbetar de mycket med de olika uppgifterna också så av den anledningen räcker skoltiden till för detta för det " normala" barnet.Barnen i F klass till hör fortfarande förskolan o har alltså rätt till minst 15 h omsorg i veckan men de 15 h går åt på skoltid, de kommuner som erbjuder mer än 15 h för förskolebarn har " tid över" och alltså kan de barnen få gå på fritids om föräldrarna vill. Sen om man är f-ledig eller arbetslös så har man ju tid o möjlighet att låta sitt barn ta med kompisar hem efter skolans slut så barnen kan få leka lite mer.

    Jag är lärare och håller inte med.

    Lektionerna är förvisso till stor del baserade på lek och olika sociala aktiviteter, men de är i huvudsak ämnade för LÄRANDE och inte kompisskapande. Arbetsuppgiften ska vara i fokus, inte leken. Finns dessutom många, många barn som leker bra ihop men som inte arbetar så bra ihop, barn som inte blir satta i samma arbetsgrupp av det eller något annat fullgott pedagogiskt skäl. Den fria leken är nödvändig för att dessa barn ska få tillfälle att leka med varandra.

    Jag har sett många helt "normala" barn få svårigheter i kamratgruppen när de inte gått på fritids, ännu fler barn som klarat sig undan direkta svårigheter men som blivit ledsna och känt sig utanför.  

    Att ta med två kompisar hem är knappast samma sak som att få följa med på fritidsutflykten alla pratar om, eller få en roll i rolleken alla leker på eftermiddagen och som sedan fortsätter dagen efter på lunchrasten. 
  • hammarhajen

    TS, jag håller med dig.

    Jag är lärare och ser det ur en annan vinkel än den direkt ekonomiska. Relationer, grupper och samspel är så mycket mer komplext än "man kan ta hem en kompis och leka". För många räcker det fint, absolut. Men många känner trots allt ett utanförskap när de inte får vara med i de aktiviteter alla andra pratar om, när leken som började på eftermiddagen fortsätter dagen därpå, när andra barn i gruppen utvecklar vänskapsrelationerna och man själv står lite och stampar.

    I skolan är man ju en del av en GRUPP. Att leka två och två eller tre och tre kan man träna på hemma, men det är inte lika lätt att träna på att leka tio tillsammans. Rasterna är inte speciellt långa egentligen och på lektioner och vid maten ska man fokusera på annat än just lek, även om man kanske samarbetar med en uppgift. För att en grupp ska må bra måste barnen i gruppen känna varandra, inte bara topp-tre-bästisarna, och att bjuda hem någon man knappt känner kan vara läskigt... Att leka i samma rollek som barnen från "den andra förskolan" är mycket enklare och en fin väg till en större gemenskap. Man ska inte heller underskatta att relationer ofta tar TID på sig att utvecklas. En del barn blir superbundis med bänkgrannen dag 1, andra kanske inte upptäcker varandra förrän vid jul det första skolåret. TROTS att vuxna försökt styra dem närmare varandra.

    Det har inget att göra med hur stark man är som individ eller hur duktiga föräldrar man har. Tvärt om kan det nog vara de socialt mogna, språkligt begåvade barnen som MÄRKER att de missar saker eller hamnar utanför - de mer udda fåglarna är ofta mer nöjda lite oavsett, eftersom de sociala spelreglerna inte alltid är glasklara.    

    I min kommun får alla ha sina barn på fritids om de vill. Några väljer att avstå vid t.ex. föräldraledighet med syskon, men efter ett par månader brukar vi i princip alltid uppmuntra föräldrarna att åter söka plats. Någon timme per dag kan räcka, men barnen behöver oftast tid att leka i gruppen för att må bra i gruppen.  

Svar på tråden Rätt till fritids vid arbetslöshet och föräldraledighet - hur kan det skilja så absurt mycket