Rätt till fritids vid arbetslöshet och föräldraledighet - hur kan det skilja så absurt mycket
Jag är lärare och håller inte med.
Lektionerna är förvisso till stor del baserade på lek och olika sociala aktiviteter, men de är i huvudsak ämnade för LÄRANDE och inte kompisskapande. Arbetsuppgiften ska vara i fokus, inte leken. Finns dessutom många, många barn som leker bra ihop men som inte arbetar så bra ihop, barn som inte blir satta i samma arbetsgrupp av det eller något annat fullgott pedagogiskt skäl. Den fria leken är nödvändig för att dessa barn ska få tillfälle att leka med varandra.
Jag har sett många helt "normala" barn få svårigheter i kamratgruppen när de inte gått på fritids, ännu fler barn som klarat sig undan direkta svårigheter men som blivit ledsna och känt sig utanför.
Att ta med två kompisar hem är knappast samma sak som att få följa med på fritidsutflykten alla pratar om, eller få en roll i rolleken alla leker på eftermiddagen och som sedan fortsätter dagen efter på lunchrasten.