Inlägg från: hammarhajen |Visa alla inlägg
  • hammarhajen

Rätt till fritids vid arbetslöshet och föräldraledighet - hur kan det skilja så absurt mycket

violis skrev 2013-08-06 09:40:53 följande:
    Sociala kontakter skapas på skoltid barnen har i de lägre åldrarna mycket tid till lek och ofta samarbetar de mycket med de olika uppgifterna också så av den anledningen räcker skoltiden till för detta för det " normala" barnet.Barnen i F klass till hör fortfarande förskolan o har alltså rätt till minst 15 h omsorg i veckan men de 15 h går åt på skoltid, de kommuner som erbjuder mer än 15 h för förskolebarn har " tid över" och alltså kan de barnen få gå på fritids om föräldrarna vill. Sen om man är f-ledig eller arbetslös så har man ju tid o möjlighet att låta sitt barn ta med kompisar hem efter skolans slut så barnen kan få leka lite mer.

Jag är lärare och håller inte med.

Lektionerna är förvisso till stor del baserade på lek och olika sociala aktiviteter, men de är i huvudsak ämnade för LÄRANDE och inte kompisskapande. Arbetsuppgiften ska vara i fokus, inte leken. Finns dessutom många, många barn som leker bra ihop men som inte arbetar så bra ihop, barn som inte blir satta i samma arbetsgrupp av det eller något annat fullgott pedagogiskt skäl. Den fria leken är nödvändig för att dessa barn ska få tillfälle att leka med varandra.

Jag har sett många helt "normala" barn få svårigheter i kamratgruppen när de inte gått på fritids, ännu fler barn som klarat sig undan direkta svårigheter men som blivit ledsna och känt sig utanför.  

Att ta med två kompisar hem är knappast samma sak som att få följa med på fritidsutflykten alla pratar om, eller få en roll i rolleken alla leker på eftermiddagen och som sedan fortsätter dagen efter på lunchrasten. 
  • hammarhajen

TS, jag håller med dig.