Inlägg från: violis |Visa alla inlägg
  • violis

Rätt till fritids vid arbetslöshet och föräldraledighet - hur kan det skilja så absurt mycket

Sociala kontakter skapas på skoltid barnen har i de lägre åldrarna mycket tid till lek och ofta samarbetar de mycket med de olika uppgifterna också så av den anledningen räcker skoltiden till för detta för det " normala" barnet.Barnen i F klass till hör fortfarande förskolan o har alltså rätt till minst 15 h omsorg i veckan men de 15 h går åt på skoltid, de kommuner som erbjuder mer än 15 h för förskolebarn har " tid över" och alltså kan de barnen få gå på fritids om föräldrarna vill. Sen om man är f-ledig eller arbetslös så har man ju tid o möjlighet att låta sitt barn ta med kompisar hem efter skolans slut så barnen kan få leka lite mer.

• violis

Enkel kommuner erbjuder barnomsorg tex 30 h i veckan för de ska 15 h barnen ( 15 h barn pga att lagen säger att alla barn har rätt till minst 15 h från ht det år de fyller 3) om barnen då går i F klass 8- 11 varje dag blir det 15 h "över" av de 30 h som kommunen erbjuder barnen i förskolan. Och det finns alltså tid till fritids 15 h i veckan. Sen tycker jag att hela systemet borde styras uppifrån mycket mer,alla 6 åringar borde få lika många timmar i fklass oavsett var i landet de bor. Det borde inte vara så att barn i vissa kommuner får kanske 15 h i F klass, endel 20, endel som det är i min kommun 25 h( går barnet på förskolan gäller 15 h)

• violis

Vad jag gillar min " padda" den älskar att byta ut ord åt mig...endel passar tydligen inte utan det ska vara enkel

• violis

Ja det kan det bli i de kommuner som tillåter mer än 15 h fsk o bara har 15 h i F klass , Men de skolor jag känner till i grannkommuner som har F klass 15 h ,har längre dagar när barnen börjar 1 klass, dvs då går barnen 8-13 istället dvs 25 h i veckan så då blir det inte så stor skillnad, sen vet jag inte hur de kommuner gör som har helt fria tider på fsk det kan nog variera lite,från kommun till kommun

• violis

Ja fklass tillhör iof skolan men inte helt det är en egen lite "fotnot" ,det är en frivillig verksamhet barnen omfattas inte av skolplikten,kommunen uppfyller sina skyldigheter när de erbjuder Fklass minst 15 h eftersom alla Förskolebarn har rätt till 15 h förskola oavsett vad föräldrarna gör. Sen finns det kommuner som tillåter mer än 15 h på sina förskolor och då tillåter endel även att förskolebarn som går i Fklass får gå på fritids x antal timmar i veckan. ( och Ja Fklass är förskola bara med en annan organisation än " vanliga" förskolan , läraren i Fklass är förskollärare med samma utbildning som de förskollärare som jobbar i " vanliga"förskolan, beroende på utbildningsår är hon ( tyvärr oftast,vi behöver fler män i fsk!) behörig att tex jobba i Fklass och " vanliga " förskolan eller tex i Fklass och de yngre åldrarna i skolan - utbildningen har ändrats lite minst sagt under årens lopp.)

Svar på tråden Rätt till fritids vid arbetslöshet och föräldraledighet - hur kan det skilja så absurt mycket