Inlägg från: Alexi |Visa alla inlägg
  • Alexi

Rätt till fritids vid arbetslöshet och föräldraledighet - hur kan det skilja så absurt mycket

Jag har plötsligt insett att reglerna för om ett barn har rätt till fritids efter skolan i åk f-klass-åk 3 skiljer enormt mycket mellan kommunerna. I en del kommuner har man full rätt till det, dvs barnet kan gå så långa dagar som barnet och föräldrarna vill, medan i andra kommuner finns ingen rätt alls, dvs barnet måste gå hem direkt efter skoldagen (som kan vara tre timmar lång i tex förskoleklass), runt kl 11-12.

Hur kan det få vara så här olika? Totalt olika uppfattningar om barns behov och rättigheter bara över en stackars kommungräns.

Och är det rimligt att en sexåring som går i f-klass med en hel grupp med nya barn inte får någon lektid ihop med de andra barnen alls, knappt ens får äta lunch ihop, hur ska man då kunna komma in i gruppen?

Vad tycker barnen som berörs om att gå hem så tidigt?

Görs det undantag för de här barnen eller hur ser det ut i verkligheten?

(Min äldsta är bara fyra år så jag har inte sett skola och fritids som förälder ännu)

• Svar på tråden Rätt till fritids vid arbetslöshet och föräldraledighet - hur kan det skilja så absurt mycket
  • Alexi

Jag tycker alla sådana här regler borde bestämmas av staten och sen inte får varieras av varje kommun, det är helt absurt. Antingen tycker man det är viktigt för barnen eller så inte.

Ok, ja jag har ju inte sett förskoleklass alls ännu.

• Alexi

Violis: menar du då att det blir skillnad på rätten till fritids för ett barn i f-klass och ett barn i åk 1?

Och ja, uppstyrt borde det vara, verkligen!

• Alexi

Flickan och Kråkan: ja 25 timmar är ju väldigt lagom, men 15 hur pluttigt som helst. Återigen, det blir liksom godtyckligt beroende på kommun.

Jag fattar liksom inte, hur kan förskoleklass vara 15 h i en del kommuner och 25 i en del, har de inte samma läroplan och samma saker att hinna med?

• Alexi

Vinterankan: frågan är inte aktuell för oss, vi är vare sig föräldralediga eller arbetslösa, men såna här olikheter stör mig väldigt, då tycker jag den kommunala beslutanderätten gått för långt.

Det är ju en sak att sysselsätta barn på eftermiddagarna men något helt annat att de ska känna att det är en del i gemenskapen i klassen, hänga med i det som händer osv.

Svar på tråden Rätt till fritids vid arbetslöshet och föräldraledighet - hur kan det skilja så absurt mycket